Společnost Sony v aktuální firemní zprávě potvrdila, že se zabývá myšlenkou vydat na PC další first party tituly původně exkluzivní pro konzoli PlayStation. Může toho pochopitelně využít při snaze nalákat potenciální zákazníky k nákupu PS5. Prodeje PS4 tím už nepoškodí. Hit Horizon Zero Dawn z roku 2017 od nizozemského studia Guerrilla Games vyšel na Windows tento měsíc a lze s úspěchem předpokládat, že marketingu by posloužily i další úspěšné hry z PS4 jako Dreams, Ratchet and Clank, The Last of Us, Shadow of the Colossus, Uncharted, God of War nebo Days Gone.
Už dříve na PC zamířily z PS4 tituly jako Death Stranding nebo Detroit: Become Human. Ani v jednom případě ale nešlo o hry přímo od Sony. Obě vznikly v nezávislých studiích Kojima Productions a Quantic Dream, i když jim japonský gigant nepochybně pomohl na svět. Vývojáři interního studia Media Molecule se už v minulosti netajili tím, že by rádi svůj kreativní sandbox Dreams uvedli také na další platformy. I Cory Barlog uvedl, že by rád viděl God of War na PC, ale zdůraznil, že tohle rozhodnutí není na něm. Další PC porty naznačili před pár měsíci rovněž Jason Schreier nebo Tom Phillips z britského Eurogameru.
Bývalý šéf SIE Worldwide Studios Shawn Layden už loni v srpnu prohlásil, že by Sony mohla zvážit vydání některých first party her na jiných platformách ve snaze oslovit širší publikum. Jeho nástupce Herman Hulst ale letos v březnu při příležitosti oznámení PC portu Horizon Zero Dawn naznačil, že podobné konverze PlayStation exkluzivit budou spíš výjimkou. Prohlásil tehdy, že vydání jedné first party AAA hry na PC nutně neznamená, že všechny tituly budou vycházet na PC. Horizon Zero Dawn se pro tento účel podle něj skvěle hodil a tehdy prý Sony neměla plány na další takové experimenty a zůstává podle Hulsta věrná myšlence dedikovaného hardwaru.
Sony je otevřená nákupům dalších studií, aby rozšířila portfolio vlastních týmů.
Za pozornost ale stojí i další část aktuální firemní zprávy. Sony je podle ní otevřená nákupům dalších studií, aby rozšířila portfolio vlastních týmů. V tuto chvíli společnost vlastní 14 studií, mezi než patří například Guerrilla Games, Insomniac Games, Naughty Dog, Polyphony Digital, Sucker Punch Productions, San Diego Studio nebo Santa Monica Studio. Naposledy se před rokem skupina Worldwide Studios rozrostla o Insomniac Games. Od té doby se opakovaně objevovaly náznaky, že Sony stejně jako Microsoft s akvizicemi týmů neskončila a firma stále hledá další vhodné adepty.
Nejnovější zpráva se také výslovně zmiňuje, že Sony chce učinit další pokroky na poli virtuální reality. To jen podporuje dřívější spekulace, že japonský výrobce už pracuje na nástupci headsetu PlayStation VR a na tomto poli bude nadále aktivní. Má ostatně důvod k optimismu. PSVR má k prosinci 2019 na kontě 5 milionů prodaných zařízení, což není v tomto odvětví vůbec špatný výsledek.
Prostřednictvím streamovací služby PlayStation Now je možné si i na PC zahrát z cloudu některé z největších hitů pro PS4, PS3 i PS2. Sony Interactive Entertainment loni na podzim vydala na Epic Games Storu hru ReadySet Heroes od Robot Entertainment. Těsně před koncem roku Sony prodloužila smlouvu s Major League Baseball na herní sérii MLB The Show, ale oznámila, že už hra nebude v budoucnu vycházet jen na PlayStationu.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Imho se bude Sony v případě aaa her držet strategie, kterou nastínila s vydáním HZD:
A) Vydání na pc bude sloužit marketingu (ať už proto, že je v přípravě další díl nebo proto, že takových (skvělých) her je na konzoli plno) proč si koupit konzoli.
B) Hra, která je na konzoli „vytěžena“ (kdo skutečně chtěl, si hru už koupil a žádná další velká ziskovost se na konzoli nedá očekávat), dostane „druhou šanci“, jak znovu vydělat.
Tak jako tak tyto hry na pc dorazí až v době, kdy mají na konzoli to nejlepší za sebou (2-3 roky po launchi na konzoli).
U menších nebo primárně mp projektů mohou být ještě další důvody:
A) Hra spadá do žánru, kterému se více daří na pc (a tedy se dají očekávat větší prodeje tam).
B) Hra má free2play model a/nebo je postavena na mikrotransakcích, tudíž čím větší základna potencionálních hráčů, tím lépe.
C) Hra je úzce zaměřena nebo má specifickou cílovou skupinu nebo obecně není „vhodná“ pro marketingové účely „proč si koupit konzoli“.
U těchto her si dovedu představit, že vyjdou na pc souběžně s launchem na konzoli nebo krátce po něm.
Zkrátka vždy se najde skupina zákazníků, která si na launch dané hry na své preferované platformě počká (Rise of the tomb raider, Final fantasy vii remake atd.) a nemá s tím žádný problém (nebo má, ale koupit hru na jinou platformu je to nedonutí:-)). To ale není primární cílovka, na kterou se Sony zaměřuje.
Sony jde především o lidi, kteří se pod dojmem skvělého zážitku při hraní hry nechají velice ochotně zlákat k okamžité koupi dalšího dílu na konzoli (pokud ji už vlastní) ideálně za plnou cenu day one nebo ke koupi konzole jako takové (tím pádem pro Sony další ovečka do stáda), protože jsou na konzoli další spousty výborných her (u kterých zákazník nemusí čekat, kdy a zda vůbec se podívají i na pc a může je hrát teď a tady).
Až v druhé řadě jde o to, že když už si hru určití zákazníci nekoupí na konzoli, tak ji alespoň koupí na pc. A možná – časem, jak budou vycházet další a další pecky – dojdou k názoru, že se jim čekat na pc nechce (a to pomíjím případné problémy s optimalizací, která dokáže dost zkazit zážitek z hraní) a koupí novou hru na konzoli a třeba i day one. Čímž se plynule vracíme k bodu „další ovečka do stáda“:-)
Na druhou stranu jsem rád že Horizon vyšel na PC, protože nejsem fanouškem shooter her na gamepadu! Horizon miluji a považuji to za neskutečně dobře udělanou hru, tak mi srdíčko plesalo, když sem se dozvěděl že si to budu moci zahrát na klávesnici s myší a nelituji koupě na PS4 protože jsem si to mohl vychutnat už před třemi roky na zpět! Teď jsem kupoval i Ghost of Tsushima a zase za mě co to hraji desítkový titul! Pro Sucker Punch totální úspěch a já jim to ze srdce přeji a doufám že jim nehrábne na majáku jako tomu vocasovi Druckmanovi, který nechal vyrazit režiséra prvního TLOU a najal si vypatlanou scénáristku! Dále totálně ujetého Newman(a) pustil na režisérský post a výsledek všichni známe (mimochodem on měl na starosti režii celé té příběhové linie a dialogů ve hře:-)!
Part 2 proto ani na PC nechci nicméně to tak vypadá že ten na PC bude jako první vzhledem k tomu že prodeje jsou tragické a že se vrací statisíce kopií z obchodu které byli v rámci boostu prodejnosti nakoupeny přímo obchody aby to vypadalo že se ta hra od prvního dne prodává jak rohlíky na krámě. No hádejte neprodávala se jak rohlíky na krámě a v současnosti je hra v prodejnosti na úrovni klinické smrti! A perličkou na závěr je pak Druckman a jeho twitter kde z fanoušků TLOU dělá xenofoby, rasisty a toxickou společnost! Tomu říkám když někomu hrábne na nextgen level 🙂
A samozřejmě, ře NIC, co nám SONY na PC utrousí mě v žádném případě od PC nevyžene. Jejich PS5 si mohou vetknout kam chtějí. PC je PC.
Môžme to vidieť aj pri Apple kde poslednej dobe, častejšie sa ozývalo proti uzatvorenej platforme, nakoniec Epic využil svoju silu s fortnite, respektíve svoju popularitu aby ako prvý sa obrátil na súd proti monopolným praktikám. Mne to silno pripomína situáciu s Microsoft, keď aktívne sa snažil potlačiť konkurenčné prehliadače ale nakoniec prehral. Osobne si myslím, že Apple bude musieť časom zmeniť svoje podmienky v ich store.
Rozdiel v Sony a Apple je, že Sony sa pomaličky začína otvárať sama, Apple nechce, ale ani sa nedivím, všetky ich projekty sú finančné úspešne, teda až na herný segment. Kde Sony oproti tomu je viac menej vo všetkých svojich odvetviach stratová alebo minimálne zisková okrem hernej divízie, ktorá je veľmi úspešná.
Hra se nakonec ladí na potřeby konzole, proto ta špatná kompatibilita s PC.
– mě by spíš zajímalo co za funboy engine ti jede v hlavě..