Zatímco Evropa spala, na území Spojených států se rozhořela bitva mezi společnostmi Epic Games, Google a Apple. Předmětem sváru je hra Fortnite a přístup jejích autorů, kteří si předsevzali, že naruší standardy týkající se výše podílu z každého nákupu pro provozovatele digitálních distribučních platforem. V segmentu PC her se Epicu tuhle mise daří naplňovat díky vlastnímu obchodu, byť za přispění poměrně drastických opatření vůči konkurenci. Na poli mobilního hraní ale naráží Tim Sweeney na protivníka s mnohem silnějšími zbraněmi. Důsledkem zavedení nového způsobu platby za herní měnu ve Fortnite, která obchází platební systém Applu a Googlu a tím i stanovená pravidla, je totiž automatické odstranění hry z App Storu i Play Storu, což si Epic nechce nechat líbit.
Epic Games has defied the App Store Monopoly. In retaliation, Apple is blocking Fortnite from a billion devices.
Visit https://t.co/K3S07w5uEk and join the fight to stop 2020 from becoming „1984“ https://t.co/tpsiCW4gqK
— Fortnite (@FortniteGame) August 13, 2020
Ještě než začneme rozplétat jednotlivá vlákna obří kauzy, která odstartovala takřka z minuty na minutu, je nutné vrátit se na začátek. Tedy k poslednímu updatu, který v mobilní verzi Fortnitu zpřístupnil přímé platby za nákup měny V-bucks. Zatímco dosud existovala v obou mobilních verzích jediná možnost, tedy zaplatit skrze centralizovaný systém Googlu či Applu, čímž se oba provozovatelé digitálního obchodu dostanou ke svému 30procentnímu podílu, nově je možné zaplatit přímo pomocí platební karty, případně prostřednictvím PayPaylu. Lákadlem je nižší cena, v níž se zrcadlí onen kritizovaný podíl a s největší pravděpodobností také pečlivě připravená marketingová kampaň Epic Games.
Z pozice síly, vybudované díky věhlasu zmiňované hry, pak dokonce Epic diktuje podmínky, za kterých přímou platbu ze hry vyjme.
„Momentálně nemůžeme nabídnout žádnou slevu při nákupu prostřednictvím platebních možností Applu a Googlu, protože si [obě společnosti] nárokují nehorázný 30procentní poplatek,“ uvedli vývojáři Fortnitu svůj nový update. Z pozice síly, vybudované díky věhlasu zmiňované hry, pak dokonce diktují podmínky, za kterých přímou platbu ze hry vyjmou. A asi vás nepřekvapí, že se tak podle Epic Games stane jedině v případě, když si oba provozovatelé mobilních distribučních platforem přestanou nárokovat onen podíl. Svoji iniciativu pak prezentují jako boj proti systému a v sekci často kladených otázek na webu hry uvádí, že přímá platba nebyla zavedena jen z důvodu, aby měli hráči možnost volby, ale aby mohli konečně ušetřit.
Jak už ale bylo uvedeno výše, duo Apple a Google se postupu vývojářů nezaleklo a celou situaci vyhodnotilo v souladu s platnými pravidly, s nimiž musí souhlasit každý, kdo placenou aplikaci do obou obchodních sítí umisťuje. Tedy nezveřejňovat žádnou novou funkci, aniž by prošla kontrolu a schválením, resp. využívat přímé platby, nad nimiž nemůže mít Apple ani Google kontrolu. „Epic využívá App Store pro své aplikace už celou dekádu a těžil z našeho ekosystému – to znamená nástroje, testování i distribuci, kterou poskytuje Apple všem vývojářům,“ vyjmenovává mluvčí Applu ve svém tiskovém vyjádření. Potvrzuje také, že společnost Epic Games dobrovolně souhlasila s pravidly a vyjadřuje lítost nad tím, kam ji její vlastní obchodní praktiky zavedly. „Skutečnost, že je jejich podnikání dovedlo ke snaze vynutit si speciální dohodu, nezmění nic na pravidlech, vytvořených k tomu, aby měli všichni vývojáři rovné podmínky a platforma byla bezpečná pro zákazníky,“ dodává Apple.
Z Googlu se krátce na to začala ozývat podobná vyjádření a výsledek je stejný jako u konkurence. „Otevřený ekosystém Androidu umožňuje vývojářům distribuovat jejich aplikace prostřednictvím mnoha obchodů. Pro ty, kdo se rozhodnou využít Play Store, máme jednotná pravidla, která jsou férová vůči vývojářům a bezpečná pro uživatele,“ říká zástupce Googlu pro magazín The Verge. Dále vysvětluje, že Fortnite je stále možné na Androidu hrát, pokud si hráči aplikaci stáhli před jejím odstraněním z obchodu – což stále platí také pro iOS verzi – hra však už není k dispozici pro opětovné či nové stažení. Podle redaktora The Washington Post Genea Parka navíc v obou verzích nadále zůstává onen problematický způsob přímého nákupu platební kartou či PayPalem a zdá se, že na tom momentálně nemůže Apple ani Google cokoliv změnit.
Odstranění hry z obou obchodních platforem ale nechtějí nechat vývojáři z Epicu jen tak a rozjíždí kampaň, jejíž vrcholem je žaloba Applu i Googlu. Vše odstartovalo několika příspěvky na sociálních sítích, kde se Epic Games vymezuje proti 30procentním poplatkům, na které navázala parodie na slavnou reklamu Applu z roku 1984, pod níž se původně podepsal režisér Ridley Scott a načrtnul v ní souboj proti IBM. Nová verze kopíruje estetiku reklamy na Macintosh i odkazy na román 1984, ovšem v grafice hry Fortnite nově útočí na mnohokrát popisované praktiky. „Epic Games vystoupil proti monopolu App Storu. V odplatě na to zamezuje Apple přístup k Fortnitu miliardám zařízení. Připojte se k nám a bojujte za to, aby se z roku 2020 nestal rok 1984,“ vyzývají vývojáři. S hashtagem „#FreeFortnite“ pak posilují vlnu na sociálních sítích a jasně potvrzují, že všechny kroky činili vědomě a s přípravou.
Apple has gone crazy. If colleges hold virtual classes through an iPhone app, Apple could demand 30% of the tuition. Truly, Apple has no right to take any percent of any company’s revenue just because they made the phone people use to access the stuff.https://t.co/Pt2JlS4bvo
— Tim Sweeney (@TimSweeneyEpic) July 28, 2020
Do toho pak pochopitelně zapadá také informace o dvou identických žalobách, které vývojáři podali na Apple a Google u soudu v Kalifornii. Podle dostupných dokumentů se vymezují vůči monopolnímu jednání a volají po zavedení férových podmínek pro všechny. Epic Games prý nechce žádnou finanční kompenzaci a žalobu podává v zájmu všech uživatelů a vývojářů aplikací. Společnost Tima Sweeneyho se pak jmenovitě staví proti nutnosti využívat pro platbu v aplikacích nástroje Applu a zabránit jakémukoliv dělení zisků. Sám Sweeney se ostatně proti poplatkům provozovatelů staví opakovaně a v minulosti tyto praktiky mnohokrát označil za „šílené“. Oba provozovatelé distribučních sítí nicméně tvrdí, že budou s Epic Games rádi dále vyjednávat a situaci řešit.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Nyní už je ale i tohle málo, Epic by si přál dle jejich vlastních slov na každé platformě svůj vlastní obchod a neplatit nikomu nic, přesto si užívat všech výhod.
Celou tuto zjevně připravenou a promyšlenou marketingovou kampaň zabarvili do ideologického boje jak z našich padesátých let ve stylu “spojme se proti buržoazním technologickým gigantům, kteří si dovoluji nechávat si za provoz svého obchodu a přístupu k jejich uživatelům platit a pojďme si to vše vzít, protože nám to vlastně stejně morálně patří”
Nesmírně vtipná jsou pak vyjádření ohledně monopolu, která Epic vzápětí doplňuje tím, že Fortnite je k dispozici také na PlayStation, Xbox, Nintendo Switch, PC a GeForce Now.
Lepší kontradikci si ani neumím představit
Na odstranění svých her z oficiálních obchodů má Epic plné právo a tím to končí. Žádné další podmínky. Řeči o monopolu jsou zcestné. Platforem na kterých se dá dnes hrát je víc než dost.
Na přelomu tisíciletí Microsoft jenom o vlásek unikl rozkouskování společnosti antimonopolními úřady. O 20 let později jsou v podobné situaci Google (Alphabet) a Apple. A už se o tom opět začíná mluvit, a úřady se začínají zajímat. Pokud jim zregulují pouze prodejní poplatek, tak ještě budou rádi, protože je jistá šance, že přijde povinné dělení společností. Což z hlediska koncového uživatele by určitě nebylo špatně, zlepšilo by to konkurenci služeb a tím pádem ceny i podmínky. Ale to bude ještě běh na dlouhou trať.