Představení vesmírné akce Star Wars: Squadrons přišlo bez ohledu na předchozí spekulace jako blesk z čistého nebe pro všechny fanoušky soubojů ve stíhačkách z Hvězdných válek. Tvůrci slíbili okamžitě přístupnou hratelnost a svižnou akci bez jakéhokoli nabaleného balastu. O úplně triviální záležitost ale nepůjde, což aktuálně nejlépe dokládá briefing pilota na stránkách EA, který se věnuje třídám vesmírných lodí a především jejich vlastnostem. V závěru článku se pak vyjadřuje kreativní ředitel Ian Frazier k návrhům lodí, jež v sobě snoubí moderní techniku s retro přístupem ve stylu Alien: Isolation a předkládá zajímavé argumenty, proč se na Squadrons těšit.
Předem je nicméně potřeba připomenout, že realismus jde stranou a lodě se ve vesmíru nebudou chovat tak, jak by se ve skutečném světě pravděpodobně chovat měly. Důvodem je věrnost předloze už z konce sedmdesátých let, takže z toho důvodu bude pohyb stíhaček připomínat spíše piloty s letadly z druhé světové. I proto bude možné Squadrons plnohodnotně ovládat také na gamepadu, i když vývojáři dříve přislíbili podporu periferií určených pro letecké simulátory. Z předešlých informací také vyplynulo, že hra má být sice přístupná všem – zkušeným i nováčkům – nutně to ale neznamená, že nebude pro hráče výzvou. Jedním z aspektů je například nutnost předsazovat náměr palubních kanónů bez pomoci interaktivního zaměřovače, aby hráči sledovali okolí a ze Squadrons se nestala jen záležitost uzamknutá v uživatelském rozhraní.
Teď už ale k čerstvým novinkám, které v první řadě rozebírají nabídku osmi odlišných lodí. Všechny by se měly v základní výbavě chovat podobně a každý zvládne základy boje s kteroukoliv z nich. Jednotlivé stíhačky, bombardéry i podpůrné lodě tak kromě leteckých vlastností sdílí i ostatní aspekty, mezi něž patří rozdělení výbavy na primární zbraně, prostředky pro obranu i dvojici dodatečných prvků výbavy, kam spadají například droidi či rakety. Lišit se ale mohou v další výbavě, když například některé z lodí mají štíty, zatímco jiné se musí spolehnout na svoji obratnost a rychlost, protože v nich žádné štíty nenajdete. Platí ale, že jednotlivé lodě jsou maximálně vyvážené, a pokud kterékoli stíhačce něco chybí v základní výbavě, zpravidla je to vyváženo něčím jiným. Vedle obratnosti to navíc může být i zvýšená palebná síla, případně svižnější správa energie, s níž budou muset hráči efektivně nakládat.
Už dříve jsme psali o tom, že v rámci bitev bude možné přelévat energii vlastní lodi z jednoho subsystému na druhý a posílit jej. Tedy například z motorů do zbraní či štítů. Tuto vlastnost bylo ostatně možné spatřit už v prvním traileru, který naleznete přiložený níže. U správy energie pak platí, že pokud je veškerá síla nahromaděná v kterémkoli ze subsystémů, získává navíc i krátkodobý bonus – například u motorů jde o krátkodobý boost, u laserů vyšší palebná síla a štíty se mohou dočasně stát ještě silnějšími. Vývojáři navíc lákají, že hráči budou moci volit mezi dvěma systémy správy – zjednodušeným a pokročilým – takže by neměl mít nikdo zásadní problém proniknout do tajů herních mechanismů.
Pokud ve správě energie selžete nebo ani posílené štíty v bojové vřavě neuspějí, loď bude po zásazích nepřátel poškozená, což ale v případě Squadrons není nevratný stav. V krizi mohou na scénu nastoupit například specializovaní droidi, kteří dokáží část poškození opravit a zažehnat tak blížící se katastrofu. Zdraví lze vlastnímu stroji vrátit také přistáním na mateřské základně, anebo za pomocí některé z podpůrných lodí. Ty mohou ostatní stíhačky nejen opravovat, ale rovněž jim doplňovat munici do speciálních zbraních, jako jsou torpéda či miny.
Zmínkou o podpoře se dostáváme k té nejdůležitější části celého příspěvku, které rozebírají jednotlivé typy lodí. Dohromady jsou čtyři a patří mezi ně víceúčelové stíhačky nabízející maximální vybalancování všech klíčových vlastností. Dále bombardéry plnící roli klasických odolných tanků, pak méně odolné stíhačky určené na „lov“ nepřátel a ony podpůrné lodě, které se prostřednictvím min nebo tažných paprsků uplatní i v boji. Každá ze dvou frakcí hry nabídne po jedné lodi od každé ze tříd, přičemž tři stroje třídy TIE nejsou s ohledem na zákonitosti univerza Hvězdných válek vybaveny štíty. Jak už ale bylo řečeno v úvodu, díky pečlivému balancování se se vývojáři neobávají jakéhokoliv zvýhodnění druhé strany.
Výsledkem jsou realistické kabiny, v nichž všechny přístroje fungují tak, jak by se měly chovat i v reálné lodi. Díky tomu mohou hráči zcela vypnout veškeré uživatelské rozhraní a při ovládání se řídit pouze viditelnými systémy.
Kapitolou samou pro sebe jsou pak kokpity, které se také mihly ve zveřejněných trailerech a nutno přiznat, že působí poměrně spartánsky. „Velkou součástí naší práce na oživení těchto stíhaček bylo vytvoření kokpitů. Jde o náročný úkol, protože se snažíme o co nejrealističtější vzhled a přitom je chceme jednak sladit s estetikou filmů a jednak zprostředkovat všechny klíčové informace,“ říká Ian Frazier. Vývojáři proto například váží, zda má být v kokpitu klasická stavová žárovka, anebo by měla být použitá moderní dioda, což jim nakonec pomohli rozhodnout původní designéři lodí ze společností Incom a Sienar Fleet Systems. Výsledkem jsou realistické kabiny, v nichž všechny přístroje fungují tak, jak by se měly chovat i v „reálné“ lodi. Díky tomu mohou hráči zcela vypnout veškeré uživatelské rozhraní a při ovládání se řídit pouze viditelnými systémy. To už zní jako parádní příslib zcela nové úrovně vtažení do dění hry a zároveň i důkaz veliké péče o zážitek. S tím souvisí ostatně i to, že Frazier a jeho tým úzce spolupracovali s Lucasfilm a během vývoje dokonce vytvářeli kokpity v životní velikosti. Důvodem byl realistický motion capturingu herců sedících v kabinách.
Za republiku bude možné nasednout do ikonického T-65B X-wing, bombardéru BTL-A4 (Y-wing), stíhačky RZ-1 (A-wing) a do podpůrné lodi UT-60D (U-wing). Proti nim se pak postaví TIE/ln starfighter přezdívaný TIE fighter, bombardér TIE/sa, hbitá stíhačka TIE/in (neboli TIE interceptor) a TIE/rp, nazývaný TIE reaper. Menší množství lodí je pak vykoupeno tím, že hra nabízí bohaté možnosti dodatečných úprav. K dispozici bude až 60 prvků, z nichž do bitvy jich bude možné vzít maximálně sedm naráz.
Závěrem jen dodejme, že Star Wars: Squadrons vzniká v týmu Motive Studios a vyjde 2. října 2020 na PlayStation 4, Xbox One a na PC. Hráči na PC i na PS4 se dočkají podpory virtuální reality, vedle toho ale pro všechny platformy platí i standardně nižší cena, jež je stanovena 40 dolarů, tedy v přepočtu necelých 1000 korun. Ian Frazier navíc již dříve přislíbil, že se vývojáři plánují vyhnout placeným DLC i takzvané live service podobě hry. Za jednotnou cenu tak hráči Star Wars: Sqadrons obdrží ucelený balíček nabízející nejen multiplayer pro dva pětičlenné týmu, ale také příběhovou kampaň.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.