Během včerejšího streamu Ubisoft Forward jsme se dočkali oficiálního potvrzení spekulací o tom, že další díl ságy Assassin’s Creed dorazí 17. listopadu. Nicméně jen u krátké upoutávky nezůstalo a francouzský vydavatel na svém YouTube kanálu už v průběhu vysílání sdílel více než půlhodinu záběrů přímo ze hry. Ty doprovází komentář a vyčíst z nich lze celou řadu zajímavých informací.
Předně se samozřejmě můžeme těšit na obrovský svět, který tentokrát bude představovat invazí zmítanou krajinu Anglie 9. století našeho letopočtu. Domácí Anglosasové se v té době potýkají s nájezdy Vikingů, kteří se pokoušejí natrvalo usadit v cizí domovině a převzít vládu nad novou oblastí. Hráči se ujmou role hrdiny či hrdinky jménem Eivor a už nyní víme to, že volba pohlaví nebude mít trvalý charakter. Přepínat mezi mužským hrdinou či ženskou válečnicí totiž bude možné kdykoli v průběhu hry. To má hráčům umožnit, aby si vyzkoušeli obě možnosti. Příběh sice bude stejný, ale tato volba na něj má mít nějaký neupřesněný vliv.
Samotný strom dovedností je ve hře připodobněn k hvězdné obloze a jednotlivé dovednosti se v něm dělí na aktivní i pasivní skilly a na speciální dovednosti, jež mohou mít například formu fatálních útoků či výpadů s konkrétními zbraněmi.
S volností v otázce výběru postavy souvisí i další rozšíření RPG prvků hry. Ve Valhalle budou mít hráči k dispozici plnohodnotný vývojový strom, který je dle prvních ohlasů nečekaně rozsáhlý a dělit se bude primárně do třech větví. Ty mají názvy Raven, Bear a Wolf a rozdíly mezi nimi si lze představit jako odlišnosti dané herními styly: stealth, boj na blízkost a boj na dálku. Samotný strom dovedností je ve hře připodobněn k hvězdné obloze a jednotlivé dovednosti se v něm dělí na aktivní i pasivní skilly a na speciální dovednosti, jež mohou mít například formu fatálních útoků či výpadů s konkrétními zbraněmi. Vzhledem k velikosti a k proměnlivosti je ale jasné, že čas od času bude zapotřebí učinit rozhodnutí, jakou cestou se vydat. Mít vše zkrátka nebude možné.
Neméně důležité jsou pak také souboje, jejichž jádro spočívá v kombinaci a v řetězení lehkých a těžkých útoků. Do rukou lze přitom vzít ledasco, tedy klidně i dva štíty naráz. Z toho pochopitelně vyplývá i schopnost využívání obou rukou pro úchop zbraní. Jenže myslet je přitom zapotřebí mnohem více i na vlastní kondici, jelikož tentokrát platí, že léčení neprobíhá automaticky. Hlavní postava bude muset něco zkonzumovat, což bude možno činit i v průběhu soubojů. Zde přichází řeč i na běžně rostoucí houby či bobule, což logicky přidává nutnost více se v explorativních částech hry koukat okolo sebe.
V rámci soubojů s velkými protivníky dojde řeč například i na Cordelii a Regan, tedy dcery krále Leara, známého zejména díky Shakespearovi
Z dalších charakteristik soubojů lze vypíchnout poměrně velkou syrovost, díky níž není nouze o nepřátele rozhazující končetiny do všech světových stran. Protivníky lze navíc vyčerpat a následně omráčit, přičemž poté přichází řeč na fatality a při těch opět není nouze o krev a násilí. Eivor navíc oplývá i sadou speciálních útoků, které se odemykají naplněním ukazatele adrenalinu. Vedle toho nechybí také úskoky a možnost bránit se, což přijde vhod zejména v soubojích s bossy. Z těch ukazuje přiložené video postavu Rueda a jednu z mytických bytostí. Víme ale, že v rámci soubojů s velkými protivníky dojde řeč například i na Cordelii a Regan, tedy dcery krále Leara, známého zejména díky Shakespearovi.
Půlhodinka hraní z Assassin’s Creed Valhalla toho odhaluje skutečně hodně a její zhlédnutí fanouškům série rozhodně doporučujeme. Video je navíc přehledně rozdělené do segmentů dle toho, co zásadního se ve videu zrovna děje. Narazit lze například kromě soubojů s bossy i na hon za poletujícími sběratelskými předměty, environmentální hádanky, nájezdy na anglosaské vesnice, vedlejší události v příběhu a další aspekty hry. Co například ale z videa vyčíst nelze, je, že dle slov Darbyho McDevitta z Ubisoftu nebudou ve hře přítomné klasické vedlejší úkoly. Ty mají nahrazovat spontánní události rozeseté ve světě hry. Dle McDevitta totiž nemá logiku, aby nájezdník přijímal úkoly od domorodců. To určitě může potěšit hráče, kteří se cítili být zahlcení množstvím obsahu v Odyssey či v Origins, nicméně i těchto eventů může být i tak přehršel a nedivili bychom se, kdyby i nyní Ubisoft mířil až někam ke stovce hodin herní doby. Zde příliš jasno ještě nemáme, neboť Ubisoft nejprve přislíbil po předchozí kritice generického obsahu menší rozsah hry, poté ale producent původní informace dementoval. Tak jako tak bychom se nezlobili za větší důraz na příběh a za menší tříštění pozornosti přemírou vedlejších aktivit.
Video dále demonstruje, že hlavní postava bude mít často právo volby. Aktuálně například došlo na zachraňování postavy jménem Oswald, jenž se má stát lídrem oblasti, v níž Eivor úřaduje. Věznitelem Oswalda je Reud, kterého lze buďto ušetřit, anebo zlikvidovat. A pokud jej hráči ušetří, tak asi pravděpodobně mnoho neprozradíme, když řekneme, že se Reud později v příběhu vrátí zpět na scénu. A zrovna dobře naladěný nebude.
Jako perličku pak můžeme zmínit vikinské „rapové“ souboje, které lze spatřit zhruba v polovině komentované ukázky. Jde o jednu z řady miniher. Tou další je třeba souboj v pití na svatbě už zmíněného Oswalda. Dalším zajímavým detailem je například to, že kromě bojovníků lze na nájezdy do svých lodí rekrutovat i kočky. A ne, nejde o parafrázi, ale o skutečné čtyřnohé mazlíčky, kteří měli v severské mytologii své místo. Bohyně plodnosti Freya bývá totiž vyobrazována s kočárem taženým kočkami a v Ubisoftu Montreal na to nezapomínají. V rámci nájezdů však kočky celkem pochopitelně zůstávají v lodi.
Jak již bylo zmíněno, Assassin’s Creed Valhalla vyjde 17. listopadu a kromě současných konzolí a PC zavítá i na next-gen hardware. Ubisoft navíc přislíbil, že upgrade ze současných konzolí bude možný zdarma jak pro Xbox Series X, tak i pro PlayStation 5.
Valhalla nás láká na dosud největší variabilitu nepřátel vůbec. Přepracovaný soubojový systém se ostatně bude víc opírat o bitvy s bossy. Kromě rybaření, chlastání a "rapování" budeme třeba skládat kamení, abychom si odpočinuli od každodenních vikinských povinností. Vrátí se také některé prvky ze starších dílů. Třeba freerunning v korunách stromů, kdy budeme pronásledovat stránky papíru. Namísto námořních popěvků budou však tentokrát ukrývat nové návrhy tetování. Bude možné rovněž splynout s davem jako ve dřívějších hrách. A když už jsme zmínili námořní popěvky, ty nebudou chybět ani tentokrát. A kromě nich vám mají na cestách postavy vyprávět i své příběhy.