Minulý týden se rozproudila debata na konto možného zdražení her pro konzole příští generace. Jako ozvěna nedávného vyjádření bývalého šéfa Sony Worldwide Studios Shawna Laydena přišlo zvýšení ceny NBA 2K21 na nových konzolích o 10 dolarů a následně i vlna pozitivních reakcí ze strany dalších vydavatelů. Ne všichni ale se zdražováním souhlasí a věcné argumenty o prodlužující se době vývoje i zvětšování herní náplně odmítají. Na obranu současné cenovky se tak staví creative director Bartosz Kmita ze studia People Can Fly a naznačuje, že hry už za současného stavu nejsou levnou záležitostí a hráči by posun ceny vzhůru přijali jen stěží. Řešením podle něj ale není ani zkracování her, aby bylo možné snížit náklady na vývoj a tudíž se i nadále pohybovat na hladině obligátních 59,99 dolarů za plnohodnotný titul.
Snad u nástupu každé nové generace konzolí se hovoří o změně ceny her, nicméně v případě PlayStationu 5 a Xbox Series X už dnes víme, že tentokrát to bude reálné. Dle dostupných informací patří mezi první vlaštovky hopsačka Crash Bandicoot 4: It’s About Time a pokračování NBA série od 2K. U obou se mluví o zdražení o 10 dolarů na celkových 70 dolarů v případě konzolí pro nové generace, čímž by měli tvůrci kompenzovat nákladnější vývoj pro nový hardware. Výzkumná společnost IDG Consulting dále nedávno uvedla, že podobné kroky údajně chystají i ostatní vydavatelé, neboť k poslednímu podobnému zdražení došlo u příležitosti příchodu PlayStationu 3 a Xboxu 360. Tehdy se standardní cena novinek zvedla z 50dolarů na 60. Vývoj pro PS5 a nový Xbox přitom dle dat IDG Consulting může být až třikrát dražší v porovnání se stávající generací.
„Buďme upřímní: hry nejsou extra levné, takže za peníze hráčů musíme nabídnout dostatečnou protihodnotu. Nemyslím si, že bychom se v tomto odvětví měli ubírat cestou krátkých her za plnou cenu,“ říká Kmita v rozhovoru pro Video Games Chronicle. Jako příklad pak uvádí vlastní tým a hru Outriders, která bude na všech cílových platformách dostupná za jednotnou cenz: „Nepokoušíme se vytvořit hru ve formě služby, ale hotový produkt. Děláme titul, o kterém pevně věříme, že bude pro hráče spravedlivý. Za částku, kterou hráči zaplatí, dostanou spoustu hodin zábavy, navíc s endgame obsahem, který jim dovolí si hru ještě více užít. Jako hráč něco takového očekávám i od jiných společností,“ dodává Kmita kriticky.
Velikost hry je pro Kmitu a jeho tým zásadní i do budoucna, na druhé straně se ale vymezuje proti myšlence nepříliš duchaplných vycpávek herní náplně.
V reakci na Laydena pak tvrdí, že velké hry beztak jistě vydělávají dost peněz: „Máte pravdu, existují společnosti vytvářející extrémně nákladné hry, ale já to vidím tak, že tyto hry jsou pro ně rentabilní, takže si nemají nač stěžovat.“ Tomu na jednu stranu nelze odporovat, kdyby velké hry nebyly ziskové, samozřejmě by nevznikaly. Velikost hry je tedy pro Kmitu a jeho tým zásadní i do budoucna, na druhé straně se ale vymezuje proti myšlence nepříliš duchaplných vycpávek herní náplně. Ke snaze dostat do hry co nejvíce aktivit ještě zmiňuje následující: „Nesnáším, když některé hry nebo televizní seriály přidávají výplň jen pro prodloužení obsahu. Osobně jsem byl v úplně jiné pozici – musel jsem vyjmout téměř 70 procent věcí, které jsem měl pro tuto hru [Outriders] v hlavě.“ I tak by ale mělo být o co stát a Kmita slibuje, že dostatek zábavy si užijí všichni, ať už budou chtít v jeho hře strávit desítky hodin, nebo pokud si budou chtít užít jenom příběh.
K tomu lze jen dodat, že vzhledem k velikosti herního průmysl nebude nikdy nouze o diverzitu názorů. Jak to ale s délkou her dopadne a zda dojde ke změně, to se teprve dozvíme, nicméně v nejbližší době to na dramatickou proměnu určitě nevypadá. Připomenout v tomto kontextu také můžeme jedno z našich starších témat, ve kterém se Zdeněk zamýšlel nad délkou dnešních her.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.