Po prezentaci věnované hrám pro PlayStation 5 se objevily další zajímavosti o chystané nové konzoli od Sony. Protože jsme se jim ale nestačili věnovat kvůli dalším akcím, shrneme si ty nejpodstatnější informace v následujících řádcích. V první řadě výrobce slibuje, že vložil značné úsilí, aby v důsledku chlazení nebyla PS5 příliš hlučná. Prohlásil to Simon Rutter z evropské pobočky v rozhovoru pro The Guardian. Podle dřívější zprávy Bloombergu má Sony využít nějaké blíže neupřesněné a relativně drahé řešení.
Pokud jde o cenu, Jim Ryan znovu zopakoval, že cílem Sony je nabídnout největší možnou hodnotu, ne nutně nejnižší cenu.
Hlučnost konzole a její chlazení se skloňují i kvůli netradičnímu designu a její předpokládané větší velikosti, která by měla pomoci tomu, aby proces nebyl tak hlasitý. Už minulý týden jsme psali, že se podle neoficiálních odhadů zdá, že bude nový systém výrazně robustnější než dosavadní konzole. I architekt PS5 Mark Cerny už dříve mluvil o nějakém výkonném chladícím řešení.
Prezident Sony Interactive Entertainment Jim Ryan zase v rozhovoru pro BBC narazil na téma dvou různých edic konzole – čistě digitální a klasické s mechanikou. Za tímto rozhodnutím podle něj stála snaha nabídnout hráčům volbu. “Mnoho našich zákazníků si dnes už kupuje hry jen digitálně,” uvedl Ryan s tím, že volba je na hráčích. Pokud jde o cenu, znovu zopakoval, že cílem Sony je nabídnout největší možnou hodnotu, ne nutně nejnižší cenu. Jde o samotnou konzoli i hry – jejich pestrost, počet a kvalitu.
Hráči si také všimli zajímavého detailu. Samotná konzole, DualSense i další příslušenství je pokryté miniaturními symboly, které známe z tlačítek ovladače. Křížek, kolečko, čtvereček a trojúhelník tu tvoří jakousi povrchovou texturu.
Matt McLaurin, který vede vývoj designu a uživatelského rozhraní, zase na síti LinkedIn prozradil, že interface konzole bude mít zcela odlišnou podobu a filosofii. Bootovací obrazovku už jsme spatřili během zmíněné prezentace. Těšit se prý můžeme na velmi zajímavou evoluci rozhraní, ale praktičnost je stále na prvním místě. I Mark Cerny nás už před časem lákal na úplně nový interface.
Matt McLaurin také slíbil, že se fanoušci určitě dočkají nejrůznějších speciálních edic konzole, jako tomu bylo dosud. Lze ji prý dokonce upravovat způsoby, které dříve nebyly možné. I když je černobílé řešení primární, můžeme podle McLaurina počítat s ještě pěknějšími a radikálnějšími variantami. Úprava prý zajde mnohem dál než kdy dřív.
A za zmínku rozhodně stojí ještě jedna informace. Většina her, které se na prezentaci objevily, běží na Unreal Enginu. Touto zprávou se pochlubil Epic. Nemusí nicméně nutně využívat nový Unreal Engine 5, ale třeba ještě předchozí generaci. First party tituly od Sony pochopitelně ve většině případů sázejí na vlastní technologii.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Podle toho vyjádření to vypadá, že barevnými variantami jsou myšleny tématické bundly s konkrétní hrou a nikoliv jiná barevná kombinace konzole, což by byla velká škoda. Ta celočerná varianta s modrým podsvícením vypadá skvěle, takový černý monolit z 2001:-)
Digital only konzoli si Sony už vyzkoušela u PSP Go a moc velký úspěch to tehdy nebyl, ale je pravda, že byla úplně jiná doba a handheld samotný měl k ergonomii psp daleko. Sony si nepochybně zanalyzovala podíl prodejů her na psn vůči krabicovkám v současné době a dospěla k závěru, že základna potencionálních kupců je již dostatečně velká na to, aby se PS5 bez mechaniky vyplatila (a samozřejmě díky tomu trochu srazit cenu PS5 a navíc uzamknout zákazníka ve svém ekosystému jsou další významné důvody k vydání takové verze konzole).
To výroky o tom, že cena PS5 odráží nejen konzoli, ale i hry a celkový zážitek jsou jen klasické pr a snaha připravit zákazníky na to, že cena konzole bude vysoká (minimálně vyšší než u PS4). Je z toho patrné, že cenotvorba u PS5 je pro Sony značně delikátní záležitost a imho s jejím zveřejněním budou čekat na MS a následně přistoupí k případným reakčním krokům. Sony si nemůže dovolit prodávat PS5 výrazně dráž než XSX a otázkou vlastně je, zda cokoliv výš než bude totožná cena jako bude mít XSX, nebude ve výsledku pro Sony špatně. Dostala by se totiž do stejné pozice jako MS s X1 (dražší, ale paradoxně méně výkonná konzole) a to si imho rozhodně nepřeje. Může sice nabídnout dechberoucí exkluzivity, které budou dostávat maximální známky v recenzích, ale Sony musí cílit na masy, protože konzole jsou především spotřební zboží, nikoliv na hardcore hráče, kteří jsou ochotni za ps5 zaplatit třeba i 20k, a masy hledí především na cenu a až poté na exkluzivity.
(ona sice only digital edice vypadá lákavě, ale už budete navždy limitováni cenotvorbou na storu).
Jsem vážně zvědavý, zda chlazení je řešeno velkým žebrováním + velkým větrákem + podtaktováním procesoru a grafiky, nebo má tato konzole „vodní“ chlazení ala MS.
Doufám, že u MS půjde vypnout zelené podsvícení u větráku.
Opravdu jsem zvědavý, s čím příští měsíc vyrukuje MS na svém eventu stran exkluzivit, protože jednak nákupy studií provedl nedávno a vývoj AAA her trvá 3 a více let a jednak musí něčím konstantně krmit GP, takže předpokládám, že bude v následujících letech MS vydávat spíše hodně malých her a jednou za čas velkou AAA exkluzivitu. Jinak vapor chamber má do vodního chlazení imho dost daleko ať už s uvozovkami nebo bez.
Tím že půjdete do konzole bez mechaniky se tak ochudíte o vymoženosti multimediálního centra , na kterém si už V současné generaci dal záležet Microsoft 😉
No bude to zajímavé. Hrozně mě zajímá, jak bude řešeno to chlazení. Konzole je obrovská, ale dost úzká.
https://www.playstation.com/en-us/network/legal/terms-of-service/
https://vortex.cz/vyrobni-cena-ps5-se-ma-pohybovat-kolem-450-dolaru/
Je otázkou, jak moc drahé je řešení chlazení a o kolik je dražší dvakrát rychlejší SSD, ostatní komponenty by mohly být na úrovní Xboxu).
Mimochodem, výrobní náklady na PS3 byly brutálních 805 (časem ale klesly na 336) dollarů.
https://www.cnews.cz/playstation-5-xbox-series-x-prvni-odhad-cen-naklady
Co se týče ceny: není pro mne a a si ani pro spoustu hráčů důležitá, ale je zajímavé sledovat vyjádření Sony, které už dopředu naznačuje, že může být vyšší, než u konkurence. Zejména při vědomí, že cena 100 dollarů byla v minulosti jedním z důvodů, proč se vyhrávaly (nebo prohrávaly) generační války. Nejen ve vztahu k Xbox one.
A jak na Saturn od Segy zareagovalo Sony? Ta při oznámení svého Playstationu na E3 v roce 1995 prozradilo dnes už legendární hlášku „299“, která narážela na cenový rozdíl 100 dolarů mezi oběma konzolemi. Saturn totiž stál $399. Více na: https://doupe.zive.cz/clanek/nejvetsi-preslapy-herni-historie-aneb-kdyz-se-neco-nepovede
Nezávidím těm, co rozhodují o ceně produktu, zejména v dnešní době (coronavir a ekoniomická krize). Kdyby konzole vyšly loni, určitě by riziko neúspěchu bylo menší než dnes.
Co se týče mechaniky: spousta hráčů kupuje hry bez disku, je ale otázkou, jestli její uvedení nesouvisí se snahou o uvedení levnější varianty – což by mohlo pokrýt poptávku po levném hraní (něco vy stylu Xbox series S- pokud bude…)
Design PS5- musím si na něj zvykat, jsem spíše konzerva, konzole mi přijde jako mrakodrap v Dubaji. Ale zpracování hodnotím velice pozitivně.