Od svého spuštění v prosinci 2018 plní Epic Games Store roli nejvážnějšího konkurenta Steamu, kterému však chybí řada funkcí a doprovodných služeb. Platforma se neustále vyvíjí, a i když novinky přichází spíše sporadicky, Epic Games je doručují pravidelně a jsou na dobré cestě postupně odstranit všechny nedostatky. Po roce a půl fungování nicméně přichází řada na další útok vstříc nové konkurenci, kterou firma v čele s Timem Sweeneym dosud využívala jen jako platformu pro distribuci vlastních her. Řeč je pochopitelně o mobilních obchodech Google Play a Apple Store, na které chce Epic Games vstoupit s oficiální aplikací svého obchodu a vyvolat diskuzi o výši podílu, který Apple i Google skrze transakce získává. Bez ohledu na podmínky Epic Games Storu jako takového totiž provozovatelé mobilních obchodů budou z každé prodané hry přes mobilní aplikaci Epic Games Store pobírat svou 30procentní marži.
Příslib vydání zmiňované aplikace přinesl Tim Sweeney v rozhovoru pro magazín GameSpot, který se uskutečnil u příležitosti jedné z letních náhražek veletrhu E3 – Play For All. Sweeney si od příchodu EGS na mobilní zařízení slibuje nejen další obchodní příležitosti, ale také celkový posun průmyslu kupředu a směrem ke hráčům: „Chtěli bychom v budoucnu přinést obchod [Epic Games Store] na iOS i na Android. Myslíme si, že je to dobrý způsob, jak pomoci odvětví vpřed a jak se Epic jakožto vývojář her, který vybudoval komunitu kolem Fortnite, naučil provozovat distribuční platformu.“ Z jeho slov ale bohužel nevyplývá konkrétní datum spuštění, jen v náznaku uvedl, že zejména na Androidu to může být dřív, než si mohou budoucí zákazníci myslet.
Aplikace nepocházející z oficiálního aplikačního obchodu označuje Google jako rizikové a před jejich použitím varuje.
Pokud ale dění okolo Epicu a obchodu Epic Games Store sledujete dlouhodobě, víte, že s podobnými plány vyrukovala společnost už v roce 2018. Sweeney v rozhovoru pro web Game Informer naznačil, že mobilní aplikace může přijít už v průběhu roku 2018, zdržení ale bylo s největší pravděpodobností vyvoláno kauzou kolem Android verze hry Fortnite. Tim Sweeney poukazoval na údajnou šikanu aplikací třetích stran, které nechtěly zamířit na obchod Google Play a musí se potýkat například s tím, že je Google označuje za rizikové a před jejich použitím uživatele varuje.
„Po 18 měsících provozu Fortnite na Androidu mimo obchod Google Play jsme si uvědomili, že Google znevýhodňuje software stahovaný mimo Google Play, a to prostřednictvím technických i obchodních opatření, jimiž jsou například opakovaná odstrašující vyskakovací okna, různá omezení a nakonec i sám Google, který aplikace třetích stran označuje jako malware,“ komentoval Sweeney. Stalo se tak krátce před tím, než v Epic Games usoudili, že Fortnite jednoduše musí uvést v oficiálním obchodě platformy Android, šlo však jen o dílčí rozhodnutí na připravované cestě za postupným narušováním stavu a fungování mobilních distribučních platforem, stejně jako už přes rok činí na poli obchodů PC her. Největším problémem jsou podle Sweeneyho již zmiňované marže, které se vztahují i na transakce provedené v jednotlivých aplikacích a vzhledem k tomu, jaký servis podle něj (ne)nabízí Google, přijde šéfovi Epic Games oněch třicet procent přehnaně mnoho.
Sweeney se v minulosti obouval právě do Androidu a snažil se dokázat, že požadování 30 % je z hlediska tak velkého hráče na trhu protizákonné.
Co se týče Applu, operační systém iOS, resp. Apple Store jsou uzavřenými platformami a v zásadě neexistuje cesta, jak aplikaci vydat neoficiálně. Proto Sweeney v minulosti mnohem více směřoval kritickými poznámkami ke Googlu a snažil se dokázat, že podíl ve výši 30 procent na veškerých transakcí je z hlediska tak velkého hráče na trhu, který má více než 50% podíl, v podstatě protizákonné a snažil se tento stav zvrátit. A to nikoli formou výjimky, nýbrž celkové systémové změny. Ani tak významná společnost, jakou Epic Games bezesporu je, však nedokázala Google obměkčit a internetový gigant pouze odvětil, že získané prostředky investuje do rozvoje infrastruktury a bezpečí svých uživatelů. Aplikace distribuované mimo oficiální obchod Google Play totiž skutečně mohou představovat zvýšené bezpečnostní riziko, nicméně pozornosti Googlu občas unikne i nějaká škodlivá aplikace přímo v obchodě a ve smyslu bezpečnosti je stále na čem pracovat. Nastavená pravidla tak lze buďto akceptovat, nebo nikoliv, v případě nesouhlasu to ale znamená ocitnout se rázem mimo hlavní dosah zákazníků.
Uvidíme tedy, jak se Epic Games v první řadě vyrovná s podmínkami, s nimiž se mu dosud nepodařilo nic udělat, a zda si v budoucnu vybuduje pozici, ze které by mohl status quo narušit. Nejde totiž pouze o poplatky z prodeje her skrze budoucí mobilní aplikaci EGS, ale také o mikrotransakce v mobilních verzí Fortnitu, které jsou značnou částí celkového příjmu společnosti a Epic se o ně logicky nechce s nikým dělit. Zvlášť, když sama společnost na druhé straně přistupuje k maržím tak benevolentně a snaží se vývoj her na PC podporovat skrze exkluzivní partnerství a další formy na míru ušité spolupráce.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.