Stranou mimo všechny nešťastné leaky z připravované akce The Last of Us Part II stojí nově nastartovaná oficiální série videí, jež přináší pohled pod pokličku toho, jak se bude roky očekávané pokračování jedné z nejlepších her pro PlayStation 3 (a vlastně i pro PlayStation 4) hrát a jak bude vypadat. První z videí vyšlo minulý týden, neslo jméno Inside the Story a přineslo vyprávění autorů o tom, čím je specifický nejen příběh hry, ale i jeho podání. To druhé pak přineslo pohled na herní mechaniky.
Právě otázky týkající se příběhu jsou pravděpodobně pro většinu hráčů těmi nejpalčivějšími, neboť Naughty Dog dlouhodobě panují za mistry vypravěče a jsou to právě jejich příběhy, které se pravidelně dočkávají řady ocenění a zapisují se do srdcí hráčů po celém světě. Řada z nich navíc získala po nedávných únicích pocit, že mohou mít jisté obavy týkající se kvalit příběhu, nicméně to se Naughty Dog snaží rozehnat. Aniž by vývojáři naznačovali cokoli konkrétního, tak hovoří o tom, že příběh The Last of Us Part II bude primárně o takzvané spirále násilí a o řetězových reakcích, kdy jeden akt násilí může vyvolat identickou reakci. A ta naopak spustí do oběhu další koloběh událostí, a tak to jde dále. Nicméně dle Neila Druckmanna přitom ne vždy musí nutně jí o vyloženě špatné či dobré reakce. V týmu zkrátka chtějí poukázat na to, že každá akce jednoduše nějakou tu reakci vyvolá a že nic nemusí být nutně černobílé.
V týmu vlastně nakonec ani nad tím, zda pokračovat či nikoli, příliš dlouhou neváhali
Přitom právě reakce ze strany komunity fanoušků originálu nebyly vždy nejlepší a hráči se ptali, proč chtějí vývojáři vlastně v příběhu pokračovat? Nepokazí tím obraz originálu, který je dle mnohých takřka perfektní? Zde se můžeme opřít o fakt, že hra v žebříčku nejlepších PlayStation 4 her drží bronzovou příčku, a to je v tomto konkrétním případě vlastně řeč o pouhém remasteru. Nicméně v týmu vlastně nakonec ani nad tím, zda pokračovat či nikoli, příliš dlouhou neváhali – podmínkou bylo jen to, aby dokázali přijít s příběhem, který by dostál kvalit originálu a který by zároveň obstál i sám o sobě. Zároveň musí tvořit ruku v ruce s původní hrou funkční celek a plynule navázat tam, kde příběh Ellie a Joela před lety skončil.
Pokračování tak vezme hráče do poklidné a zabezpečené osady jménem Jackson, Ellie už je 19 let a od tragického rozšíření viru uběhlo již 25 let. Ellie je součástí komunity a stejně tak i Joel, vše je na první pohled a na poměry světa zdecimovaného smrtícím virem alespoň částečně v pořádku. To ale trvá pouze až do jedné tragické události, o níž už si většina fanoušků na základě upoutávek již beztak utvořila vlastní obrázek a nemá zde cenu cokoli obšírněji naznačovat. Spokojme se tedy teď jen s příslibem toho, že Neil Druckmann a jeho tým sebevědomě prohlašují, že toto bude z pohledu kvalit příběhového hlediska titul hodný značky The Last of Us.
Druhé video už se týká herních mechanik a ukazuje některé z prvků, kterým plánují vývojáři zážitek v porovnání s originálem vylepšit. Základem je vtažení do světa hry a především také vcítění se do těžké role hlavní hrdinky. Ellie je ve srovnání s nepřáteli drobná, to ale vyvažuje svojí hbitostí, s níž se musí potýkat s celou řadou různorodých překážek. Ty mohou mít podobu infikovaných, normálních živých nepřátel, anebo dokonce i samotného prostředí, například v podobě rozprouděné řeky. Naughty Dog přitom chtějí, aby hráči cítili na vlastní kůži vše, co si zažívá i sama Ellie. Základním prvkem hratelnosti tedy je sžití se s postavou a vcítění se do její role. To v praxi znamená nejen pocítit rizika, ale také činit těžké volby ve světě, který k tomu své obyvatele vyloženě nutí. Této snaze bylo při vývoji podřízené vše a z toho i vyplývá, že základním prvkem hratelnosti je, že vše, co se ve hře děje, je podřízeno vyprávění.
Z hlediska zmíněné hbitosti lze vypíchnout několik zásadních novinek a úprav z hlediska pohybu. Předně vývojáři zmiňují výskoky, jež mohou ze soubojů učinit vyloženě vertikální záležitosti. Nechybí také možnost plazení se, které slouží zejména k taktickému přístupu v otázce likvidace nepřátel. Toto jsme už ostatně mohli vidět v jedné z prvních ukázek přímo ze hry, v níž se Ellie schovala po náklaďák. To ale není vždy stoprocentní – s batohem na zádech je hlavní hrdinka vidět i ve vysoké trávě, která například v jiných titulech poněkud zjednodušeně slouží jako neprůhledná bariéra. Posledním upraveným prvkem pohybu jsou úskoky, díky kterým Ellie získává od nepřátel vzdálenost a spolu s tím i taktickou výhodu pro čerstvý protiúder.
Chybět samozřejmě nebude ani propracovaný crafting, což zde znamená například možnost vytvářet vylepšení zbraní, samostatných pastí, či třeba jen léčících prostředků.
Další zajímavou novinkou je podstatně otevřenější design úrovní. Ty jsou dle Anthonyho Newmana natolik rozsáhlé, že se mnohdy může hravě stát, že hráči při svém průchodu klidně minou i velké naskriptované sekvence. Zvolit zkrátka mohou jinou trasu. Chybět samozřejmě nebude ani propracovaný crafting, což zde znamená například možnost vytvářet vylepšení zbraní, samostatných pastí, či třeba jen léčících prostředků, bez kterých v tomto nelítostném světě jednoduše není možné přežít. Video v tomto případě ukazuje konkrétní podobu mechanismu vytváření předmětů. Zde samozřejmě platí, že z hlediska evoluce Naughty Dog nabídnou podstatně více možností i větší množství předmětů. Vedle toho dojde i na vylepšování vlastností hlavní postavy, z definice post-apokalyptického světa však platí, že při jediném průchodu hrou nebude možné objevit tolik materiálu, aby bylo možné vše maximálně vylepšit.
Dále již jen telegraficky můžeme zmínit, že zhruba v polovině videa lze spatřit režim naslouchání a Ellie, stejně jako Joel v prvním díle hry, vnímá na základě sluchu nepřátele pohybující se v nejbližším okolí. Za další je pak jasné ještě to, že až hra 19. června dorazí, tak se vrátí i klasické QTE, takže nepřijdeme o nutnost freneticky mačkat tlačítka na ovladači ve snaze vymanit se ze spárů nepřítele.