Jen to jen pár dní, co jsme vás informovali, že se prvním šikovným dataminerům podařilo ve hře Half-Life: Alyx vypátrat skrytý debug mód, který tu zanechali samotní vývojáři a s vysokou pravděpodobností ho používali pro testování. Netrvalo dlouho a z premiérových experimentů se začínají klubat pokusy o plnohodnotné modifikace, jimž tento objev otevřel cestu a nepochybně usnadnil úsilí dalších kreativních fanoušků.
Komunita je ovšem stále na samém počátku, a je tedy nutné počítat s tím, že případní zájemci nemohou očekávat zatím příliš komfortu ani bezproblémové fungování. Pokud si přesto chcete vyzkoušet nejnovější pokračování série Half-Life bez VR a s myší a klávesnicí, můžete vyzkoušet řešení, s nímž přišel provozovatel kanálu Unreal Academy na YouTube a Dylan Mann.
V praxi například v modifikaci zvedáte předměty stiskem klávesy E a stejným způsobem je můžete zahodit. Po světě se pohybujete za využití standardních tlačítek a stejně tak můžete využívat třeba skok na mezerníku.
V první řadě je třeba stáhnout příslušné soubory a následně hru spustit s adekvátním parametrem. K dokonalosti má výsledek daleko, zamýšlenému originálnímu zážitku se takto zatím ani nepřiblížíte. Ale současně je třeba zdůraznit, že autoři modifikaci pracují na svých projektech jen pár dní a nepochybně se výsledky budou stále zlepšovat. Na jejich snažení jsou zvědaví i původní vývojáři, prozradili před pár dny. I když jim úkol samozřejmě neusnadní a pořád trvají na tom, že takový zážitek z Alyx bude na hony vzdálený záměru, zjevně Valve nechtějí komunitě ani házet klacky pod nohy a nebudou její snahy blokovat.
A jak se mod vypořádá s nejrůznějšími omezeními a odlišným ovládáním? V praxi například v modifikaci zvedáte předměty stiskem klávesy E a stejným způsobem je můžete zahodit. Po světě se pohybujete za využití standardních tlačítek a stejně tak můžete využívat třeba skok na mezerníku, i když je poněkud krkolomný. Mezi jednotlivými mapami se můžete přesouvat za pomoci příkazové řádky, ale pozor, vždy přijdete o veškerou výbavu. Zbraně si tak musíte pokaždé znovu aktivovat.
Když už přišla řeč na akci, je potřeba také zmínit, že zbraně ve hře neuvidíte přímo, postrádají fyzické modely, ale jinak fungují. Jedná se navíc o arzenál původem z Half-Life 2. Prostoru pro zlepšování je tak, jak sami vidíte, víc než dost. Autoři modifikací by museli přijít třeba na to, jak adekvátně s myší a klávesnicí simulovat fungování a práci s gravitačními rukavicemi.
Jedny z prvních objevů na poli non-VR režimu učinil zakladatel Valve News Network Tyler McVicker. I on se ale domnívá, že Alyx takto nikdy nebude zábavná, protože nestačí jen titul zbavit headsetu. Celá jeho koncepce, tempo a hratelnost je odlišná od předchozích dílů a naopak snaha modifikovat jej může připravit hru o všechny její ceněné přednosti. Určitě ale bude zajímavé sledovat, jak daleko se fanoušci dostanou. Třeba i to paradoxně ukáže, v čem je VR počin jedinečný a proč si zahrát ve VR namísto modu.