Na konci února jsme v novinkovém souhrnu rozebírali situaci kolem hry Plague Inc od studia Ndemic Creations. Hra se totiž opakovaně stává populární v dobách probíhající pandemické krize a situace kolem koronaviru nebyla výjimkou. Plague Inc se stal nejen na území pevninské Číny hitem číslo jedna – alespoň co se App Storu a Google Play týče – a tak médiím neuniklo, když byla hra ze dne na den v Číně zakázána. Vývojáři na to konto vydali prohlášení, že kroku čínské vlády nerozumí, nejsou si vědomi žádného porušení nastavení pravidel a uvedli, že nad nastalým stavem nemají žádnou moc. Analytik Daniel Ahmad, který se o čínský trh každodenně zajímá, citoval vyjádření Kybernetického úřadu Číny, že hra „obsahuje nelegální obsah“, tím ale celá situace skončila a řeší se až nyní, po necelém měsíci. Ahmad totiž přichází s potvrzením tří důvodů, proč si hráči v Číně nemohou Plague Inc zahrát a je mezi nimi i to nejzásadnější – hra prý neměla státem udělenou licenci.
I was able to confirm the game was removed for multiple reasons.
1. The game was unlicensed to operate in China and caught the eye of regulators.
2. The gameplay was considered to insensitive (Infecting other humans).
3. There were issues with in game content such as maps. https://t.co/um6qSbOVG2— Daniel Ahmad (@ZhugeEX) March 17, 2020
„Mohu konečně potvrdit, proč byla hra zakázána, důvodů je víc. Zaprvé, hra neměla licenci pro provozování v Číně a regulátoři si ji všimli. Zadruhé, obsah hry byl shledán necitlivým (nákaza ostatních lidí). Zatřetí, hra měla další problémy týkající se obsahu, jako jsou mapy,“ říká konkrétně Daniel Ahmad, vystupující pod známou přezdívkou ZhugeEX. Odvolává se na tiskovou konferenci, kterou svolaly regulační autority a na níž se mluvilo o zájmu posvítit si na tituly, které v Číně fungují nelegálně. Odtud ostatně pramení i důvod, proč Plague Inc nezmizel pouze z mobilních digitálních platforem, ale také ze Steamu.
Apple informoval vývojáře aplikací s dalšími nákupy uvnitř, aby si obstarali licenční číslo, které čínská vláda vyžaduje pro distribuci a monetizaci aplikací v zemi.
Ve světle těchto informací se proto zdá prohlášení vývojářů – že o žádném problému neví – poněkud zvláštní. Každý zřejmě uzná, že by si měli být vývojáři vědomi, jestli mají, či nemají licenci pro provoz vlastního titulu v dané zemi, ale s největší pravděpodobností jen došlo na přehlédnutí nového nařízení, kterým se musí hry na App Storu a Google Play řídit. I to zmiňuje Daniel Ahmad na Twitteru a odkazuje se na měsíc starý dokument – konkrétně z 24. února 2020 – prostřednictvím kterého Apple informoval vývojáře aplikací s dalšími nákupy uvnitř, aby si obstarali licenční číslo, které čínská vláda vyžaduje pro distribuci a monetizaci aplikací v zemi. Bez ohledu na to, že lhůta má běžet až do 30. června, mohlo jednoduše dojít ke kolizi a náprava by snad pro vývojáře nemusela být příliš složitá.
Otázkou samozřejmě je, zda se budou moci lidé z Ndemic Creations jakýmkoliv způsobem vyhnout dalším bodům, které Ahmad zmiňuje. Na nákaze ostatních je koncept hry vystavěn, i když existují módy, v nichž se nešíří nemoci, ale například fake news, stačit to ale nemusí. Vyjádření vývojářů zatím není k dispozici.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
a btw je dost levný zrovna tenhle text dát do popisku článku, když to pak nijak nerozvedete … licence/téma vs čína je celkem norma, ale pod problémem s mapou jsem si představoval něco pikantního