O adventuře Blade Runner od studia Westwood jsme na Vortexu psali už několikrát. Asi jste z toho pochopili, že tuhle sci-fi klasiku máme opravdu rádi. Rozhodně jsme ale nečekali, že se jí budeme věnovat znovu tak brzy. Loni na podzim jsme si mnuli ruce, že se díky emulátoru ScummVM povedlo hru znovu rozchodit i na moderních počítačích. Těsně před koncem roku nás příjemně překvapila zpráva, že Blade Runner znovu oficiálně vychází, vůbec poprvé v digitální podobě na GOGu. Dnes nám ale způsobilo šok oznámení, že americký tým Nightdive Studios, který se specializuje na remastery starších hitů, plánuje hru vydat znovu v takzvané Enhanced Edition. A kromě PC hra míří i na konzole a nabídne samozřejmě vylepšenou grafiku.
Se zprávou přišel jako první magazín Hollywood Reporter. Nightdive a filmová společnost Alcon Entertainment, která vlastní práva na značku, fanoušky lákají, že upgradovaná verze vyjde ještě letos. Konkrétně se jí kromě PC dočkají hráči na PlayStationu 4, Xboxu One a Switchi. PC verze navíc bude k dispozici i na Steamu, což ta aktuální není. I když byl zdrojový kód původní hry ztracen, autorům se povedlo do hry dostat a lákají nás na modernizované modely postav, adnimace i cut scény. Pozoruhodné je to nejen proto, že původní data zmizela při stěhování studia z Las Vegas do Los Angeles, jak jsme už dříve psali, ale především spoluzakladatel Westwoodu Louis Castle dříve odhadoval, že udělat vylepšenou verzi by stálo miliony dolarů, což se jevilo jako naprosto neefektivní.
Blade Runner: Enhanced Edition kromě zmíněných grafických vylepšení nabídne také podporu širokoúhlých rozlišení nebo možnost upravit si ovládání na klávesnici i gamepadu.
Larry Kuperman z Nightdive potvrdil pro Hollywood Reporter, že původní zdrojový kód je skutečně ztracený. Pomocí reverzního inženýrství se však titulu jeho kolegové dostali na kobylku. Importovali jej do jejich vlastní technologie KEX, mocného nástroje, který jim umožňuje udělat konzolové porty starých her. Jak se zdá, platí to i pro takovéto “bezvýchodné situace”. Stejný engine už dříve autoři použili například na oživení Turoka nebo System Shocku. Blade Runner: Enhanced Edition kromě zmíněných grafických vylepšení nabídne také podporu širokoúhlých rozlišení nebo možnost upravit si ovládání na klávesnici i gamepadu. Do remasteru se dostanou i dřívější jazykové mutace a snad se dostane i na podporu titulků, s níž přišel už dříve ScummVM.
Šéf Nightdive Stephen Kick ujišťuje, že Blade Runner je stále dechberoucí titul. I když tak vylepšují grafiku a s respektem pozvedávají zážitek, chrání původní vizi Westwoodu a hratelnost. A dodává něco, co dokazuje, že svému řemeslu dobře rozumí. Až budeme hrát hru na moderním hardwaru, bude působit a vypadat ne tak, jak byla, ale jak si ji pamatujeme. Musím říct, že přesně takový pocit by podle mě měl u vylepšených verzí klasik člověk mít. Možná tak nakonec nebude Cyberpunk 2077 pro všechny fanoušky tohoto sub-žánru sci-fi tou nejlákavější novinkou letošního roku…
Jen ve zkratce připomeneme, proč byste se o Blade Runner měli zajímat. Hra nás přenese do roku 2019. Ano, budoucnost je pro nás už minulostí. V Los Angeles coby Ray McCoy prožíváme paralelní příběh, který běží souběžně s filmem Ridleyho Scotta z roku 1982 a částečně se s ním prolíná. Navštívíme některá známá místa a potkáme některé známé postavy. Vybraní představitelé filmových hrdinů si tu dokonce zopakovali své role.
Hra obsahuje přes stovku lokací a více než sedm desítek postav. Těšit se můžete na nelineární příběh, v němž se osoby snaží chovat jako ve skutečnosti. Pamětihodný je i soundtrack ke hře. Hra proslula také svým technickým zpracováním, jehož voxelová grafika překvapivě nezestárla tak rychle jako některé jiné hry z této doby. Jinými slovy, na titul se docela pěkně kouká i dnes. Blade Runner také na základě hráčových voleb a rozhodnutí dospěl k jednomu ze 13 různých konců se třemi hlavními tématy, která tak trochu kopírují nejednoznačné finále původního filmu.
Blade Runner si vedl dobře u kritiku i u zákazníků. Prodeje překonaly milion, což byl v devadesátých letech pořád velký úspěch. Není proto divu, že se brzy začalo mluvit o pokračování, nicméně náklady na vývoj byly tak vysoké a předpokládané výdaje na dvojku ještě vyšší, že se projekt ukázal být nerentabilní. Remasteru či remaku zase dlouho bránila skutečnost, že veškeré zdrojové kódy a assety se ztratily při stěhování Westwoodu z Las Vegas do Los Angeles. A i kdyby se data nějakým zázrakem našla, bylo by vzhledem k jejich objemu a náročnému procesu podle šéfa původního projektu velmi nákladné hru znovu vydat, ne-li nemožné. Louis Castle odhadl, že by to stálo miliony dolarů. Jak se nakonec ukázalo, naštěstí se mýlil.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Jirko dakujem za zlepsenie nalady v tychto divnych casoch.Ako by povedal replikant Leon- TIME TO DIE!
Vas verny fanda.