Ačkoliv se o plánech Sony, vydat na PC některou z dřívějších exkluzivit pro PlayStation 4, mluví už několik měsíců, na oficiální potvrzení museli hráči čekat až do včerejšího dne. První takovou hrou se stane Horizon Zero Dawn, o kterém v souvislosti s možným portem pro PC mluvil už v lednu novinář Jason Schreier a mezi řádky nabídl i vysvětlení, proč by to lidé z Guerrilla Games a Sony chtěli udělat. Hra je za svým prodejním vrcholem, od jejího vydání uplynuly tři roky, a pokud se již připravuje pokračování pro PlayStation 5, mohla by Sony tímto krokem získat další potenciální zákazníky. Přesto ale logika ustupuje emocím a někteří fanoušci vyjadřují na sociálních sítích své obrovské zklamání.
Great way to spend my birthday. Thanks for f*cking nothing @PlayStation @Guerrilla @hermenhulst @yosp decades thrown away and now it was all for nothing https://t.co/skN2v9jHge pic.twitter.com/lCBWDEf9sq
— AP (@THEAP99) March 10, 2020
Jedním z nich je i hráč vystupující na Twitteru pod přezdívkou AP, který ve světle včerejšího oznámení sdílel krátké video, ve kterém zachycuje rozmlácený pracovní stůl, převrženou židli a rozbitý monitor. „Opravdu skvělý způsob, jak oslavit narozeniny. Díky za pos*aný nic. Ztratil jsem desítky let a bylo to úplně k ničemu,“ píše AP k videu a označuje účet PlayStaitonu, Guerrilla Games, Hermena Hulsta a Šuheje Jošidy. Příspěvek má k dnešnímu dni přes 4 tisíce komentářů a k reakci nakonec vybudil i jednoho z bývalých producentů Horzion Zero Dawn Sama Sharmu. Ten vyjádřil své nepochopení nad takovým chováním a snažil se celou situaci vysvětlit. „Co to s vámi lidi vůbec je? Udělali jsme hru a tu jste si užili. Teď si ji mohou užít další, ale to přece nestojí v cestě vašemu prožitku. Ten určitě nezmizí jen proto, že se ke hře dostanou noví hráči,“ píše Sharma, ale mezi komentujícími nenachází valného zastání.
Bývalý zaměstnanec Guerrila Games nerozumí, že úspěch společnosti byl založen na exkluzivitě? A že popřením se snižuje i hodnota celé značky?
Bez ohledu na to, že zmiňovaný účet AP je na Twitteru označen jako parodický a pravost videa, resp. přehnané reakce nelze ověřit a zasadit do kontextu, video spolu se Sharmovou odpovědí spustilo vlnu podobně rozlícených reakcí, které postup Sony odsuzují. „Jenom na PlayStationu? – to byla zas*aná lež,“ píše Berta Biberta. „Bývalý zaměstnanec Guerrila Games nerozumí, že úspěch společnosti byl založen na exkluzivitě? A že popřením se snižuje i hodnota celé značky,“ ptá se trochu sofistikovaněji Joel Santos. „Je to skutečný fanoušek PlayStationu a tuhle zradu si budeme pamatovat i přes to, že jsi pracoval pro GG,“ dodává diskutující s přezdívkou Horizon Zero Omega. Tímhle způsobem bychom mohli pokračovat ještě hodně dlouho a probírat se více či méně rozzlobenými reakcemi, v nichž se – mimo jiné – vzpomíná i na jiné tituly, které i po dekádách zůstávají věrné svým původním platformám.
Reakce pak přiživuje i vyjádření Hermena Hulsta, bývalého šéfa Guerrilla Games a nyní prezidenta Worldwide Studios. V rozhovoru na blogu PlayStationu uvedl, že je důležité zůstat otevřený novým myšlenkám a pozvat ke hraní na PlayStationu další lidi. Hráče se však snaží uklidnit, že určitě nedojde k plošné změně strategie a v souladu s dřívějšími vyjádřeními svých kolegů nepřestává klást důraz na exkluzivní tituly. „Abych některé z vás uklidnil, vydání naší velké first party hry na PC neznamená, že se tak stane s každým dalším titulem. Myslím si jen, že Horizon Zero Dawn se pro tenhle krok skvěle hodil. Momentálně ani nemáme další plány [na vydání některé hry na PC] a zůstáváme 100procentně oddaní myšlence samostatné herní platformy,“ uzavírá Hulst.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Exkluzivity jsou zlo , proti kterému by naopak měli hráči protestovat .Ke svému PlayStation necítím větší vztah než k PC co mi leží na stole .GTA5 jsem si také koupil na PS3 a nevztekám se že „Ultimate gaming exxxperience“ po třech letech už rozhodně působí jako velkohubý žvást . Alespoň značka může žít dál i když hrozí podobný stav jako u Hallo na Xboxu , kdy se modla z konzolí maximálně prezentovala na PC jako tuctová střílečka jakých je tu mnoho …
Teď vážně. Opravdu se mi nechce věřit, že tohle byla reálná situace, i když na druhou stranu takoví lidé asi určitě existují. To, že si tolik lidí stěžuje, mi jen potvrzuje jak hodně silně se mantra exkluzivit točí kolem PS. Jak jinak tedy lákat nové hráče k PS než přes exkluzivitu? Vždyť to navíc dělají pěkně citlivě s 3 roky starou hrou.