Několik týdnů jsme mohli na stránkách NextFrictionalGame.com sledovat poměrně znepokojivé indicie, prostřednictvím kterých lákali švédští vývojáři z Frictional Games na svůj nový projekt. Šlo zejména o krátká videa, v nichž kdosi nacházel nejrůznější stopy, například v podobě zlatého prstenu či dopisu, ovšem vyčíst z nich něco konkrétního se fanouškům příliš nedařilo. Možná i proto tedy vývojáři se zveřejňováním zašifrovaných zpráv skončili a před krátkou chvílí očekávaný projekt oficiální cestou představili – jedná se o pokračování série Amnesia s podtitulem Rebirth, v níž se s novou hrdinkou Tasi Trianon podíváme do Alžírska. Vývojáři současně dávají ruce pryč od druhého dílu The Machine for Pigs, který pouze vydávali, a navazují na původní díl z roku 2010.
„Před deseti lety jsme díky hře Amnesia: The Dark Descent ustavili nový žánr hororů. Před pěti lety nás pak SOMA vzala do nečekaných hlubin teroru. Nyní se připravte na další noční můru v podobě Amnesia: Rebirth, kterou ve Frictional Games plánujeme vydat letos na podzim,“ začíná tisková zpráva. Dále se v ní uvádí, že Rebirth přinese nový příběh, novou hlavní hrdinku a že orámuje další evoluční krok studia. „Vyzveme hráče k tomu, aby zůstali klidní tváří v tvář nepředstavitelnému teroru,“ říkají vývojáři doslova a doplňují zprávu prvními obrázky i krátkým teaserem.
Ačkoliv nepochybujeme, že se ve hře objeví nejrůznější monstra – ostatně, tisková zpráva mluví alespoň o jednom – tím největším nepřítelem má být čas.
Jak už bylo řečeno v úvodu, Amnesia: Rebirth se bude odehrávat v Alžírsku, konkrétně pak v neutěšené pouštní oblasti, kde budeme s hlavní hrdinkou prozkoumávat hranice lidské odolnosti. Podle popisu na Steamu bychom si měli neustále klást otázky, jak se Tasi dostala právě do Alžírska, co má dělat, kde jsou ostatní a především – co se vlastně stalo. Odpovědi budou roztříštěny v malé fragmenty vzpomínek a dalších stop, které bude muset Tasi poskládat dohromady, má to však jeden podstatný háček. Ačkoliv nepochybujeme, že se ve hře objeví nejrůznější monstra – ostatně, tisková zpráva mluví alespoň o jednom – tím největším nepřítelem má být čas. Právě proti němu totiž bude Tasi hrát v zájmu zachování vlastního života a vše ještě zhoršuje vědomí, že i sebemenší chyba může mít fatální následky. „Na strastiplné cestě skrze bezútěšnou krajinou se budete muset vypořádat s falešnou nadějí, strachem i zklamáním,“ říkají doslova vývojáři a ustavují atmosféru, která alespoň podle popisu perfektně sedí na jejich předchozí počiny.
Co se týče technického provedení, Amnesia: Rebirth má být first person záležitostí, v níž vás čekají nejrůznější hádanky a překážky, které budete muset překonávat i za cenu osobní oběti. Na Steamu se rovněž mluví o pečlivé práci s inventářem, resp. velmi omezenými prostředky a nutnosti hledět nejen na fyzický, ale také mentální stav hlavní hrdinky. Jak výrazně ale chtějí vývojáři ustoupit od žánru dnes již klasického chodícího hororu k survivalu, není v tuto chvíli známo, pevně ale věříme, že novinky budou citlivě implementovány, jako se tomu stalo při přechodu na ose Amnesia-SOMA.
V závěru pak musíme ještě upozornit, že hra je momentálně oznámena pouze pro PC a PlayStation 4, což je v souladu s historií nečekaný krok. Může se jednat o časovou exkluzivitu, podobně jako tomu bylo například u Blair Witch, byť v opačném gardu, žádné z dostupných informací ale tuto eventualitu zatím nezmiňují.