branding
PlayerUnknown’s Battlegrounds, Microsoft Studios, PUBG Corporation, Tencent Games, Ohromný úspěch PUBG očekával málokdo

Ohromný úspěch PUBG očekával málokdo

Jedná se o krátkodobé okouzlení, anebo startuje něco velkého a trvalého?

10. 4. 2018
Název: PlayerUnknown’s Battlegrounds Vývojář: Vydavatel: , , Platformy: , , , Žánr: Datum vydání: 20. 12. 2017

O fenoménu jménem PUBG bylo těžké v posledních měsících neslyšet. Mohutný úspěch přilákal miliony hráčů napříč dvěma platformami, nejde však o úspěch zcela izolovaný. Naopak, jsme zde svědky strmého vzestupu jednoho moderního subžánru on-line akcí a společně se nyní můžeme podívat na to, co ąmohlo stát u zrodu oblíbenosti battle royale a jaké má tento žánr vyhlídky na budoucnost.

Není totiž kdovíjakým tajemstvím, že i herním průmyslem jako takovým zmítají módní vlny a nasnadě je tedy i otázka, zda všechna ta sláva jménem PUBG a potažmo i žánru battle royale není jen dočasným trendem, který zapadne stejně tak rychle, jako se i objevil.

Cifry týkající se právě PUBG však něčemu takovému rozhodně nenasvědčují – statistiky Steamu hovoří až o třech milionech současně hrajících hráčů (což je více než čtyřnásobek v pořadí druhé Doty. Celkem si hra už v prvních třech dnech přišla na odhadem 11 milionů dolarů, a to ještě v rámci programu early access. A špatně na tom není ani Xboxová verze, jež je neméně úspěšná. To znamená překonaný milion kopií jen za první tři dny, což jen podtrhuje fakt, že hodnota firmy už v prvních měsících od vydání dokázala vystoupat na více než 4,5 miliardy dolarů.

Bez marketingu až na vrchol

Co vězí za tímto úspěchem je přitom na jednu stranu stále ještě terčem dohadů a nejistot. PUBG rozhodně není první hrou svého žánru, již od první poloviny roku 2016 jste mohli na Steamu narazit například na The Culling, který přinášel velmi podobný recept. Samotný žánr battle royale je přitom ještě mnohem starší a první velký úspěch po herní stránce jsme mohli zaznamenat například u akce H1Z1. Byla to však právě akce PUBG, která battle royale dostala do širšího povědomí, a to dokonce za prakticky kompletní absence marketingu. Sláva PUBG se totiž do světa řetězovou reakcí šířila pouze skrze hráče samotné, jejich streamy a bezprostřední zážitky.

Za úspěchem ale v tomto případě stály tři důležité věci – dobrý nápad, kooperace s tím správným týmem a pomoc hráčů. Recept, o který se pokoušely stovky jiných týmů a který určitě nezůstane zapomenut.

Greene se již o úspěch pokoušel dříve, a to za pomocí dvojice charakterem podobných modifikací. Teprve s PUBG však trefil hřebíček na hlavičku a mohl mluvit o úspěchu.

Nejde přitom o nic nového a Brendan Greene (tedy původní Playerunknown) se sám dušuje, že inspiraci hledal jinde, například v japonském snímku Battle Royale, který byl již beztak založen na knižní předloze Kenta Fukasaky. Nedělal však podobný projekt poprvé a sám Greene se již o úspěch pokoušel dříve, a to za pomocí dvojice charakterem podobných modifikací. Teprve s PUBG však trefil hřebíček na hlavičku a mohl mluvit o úspěchu. Chytré rozhodnutí pustit rozpracovaný titul ještě před vydáním do oběhu mezi streamery se rovněž ukázalo být skvělé a už v den vstupu do předběžného přístupu byla akce PUBG třetím nejsledovanějším titulem na Twitchi.

Úspěch založený na nápadech druhých tak byl i díky tomu, co jsem právě řekl, fenomenální a mohou si o něm nechat zdát i týmy mnohem ambicióznější – tedy například Activision či Blizzard. Tato studia sice dokáží prodávat hry po desítkách milionů, nikoli však tímto tempem.

To ale rozhodně neznamená, že by se nesnažili – naopak – konkurence nikdy nespí a oznámení týkající se „revolučních“ novinek v podobě implementace vlastní verze žánru battle royale neustávají. Nejvýraznější konkurencí je rozhodně Fortnite od týmu Epic, který už PUBG v tuto chvíli dokázal přerůst po stránce výdělků, počtem hrajících i sledujících.

Dlouholetý vývojář enginu Unreal se po letech ve větší míře pověnoval i vývoji vlastní hry a dá se říci, že se to královsky vyplatilo. Původně sice tvůrci PUBG nesli oznámení takovéto aktualizace Fortnite s nelibostí, Epicu se však rozhodně nedá upřít snaha odlišit se. Jakkoli se jedná o žánrově podobné hry, tak stále jsou to tituly dostatečně rozdílné.

Tam, kde PUBG pomýšlí na realismus, tam nechá Fornite hráče s rychlostí blesku stavět zdi a zběsile poskakovat, a to navíc v komiksově laděném světě, který je oproti konkurenci mnohem lépe optimalizovaný a je především dostupný zdarma.

Dorazí PUBG i na PlayStation 4?

Co bude dál, to je pochopitelně otázkou. Řada z nás může mít v paměti ještě mamutí úspěch Minecraftu a následnou snahu Microsoftu jej i nadále prodávat jako rohlíky. O něco podobného se ostatně stejná společnost pokouší i v tomto případě, a to za pomocí mohutné finanční bariéry která prozatím úspěšně blokuje vydání hry i na konkurenčním PlayStationu 4, nicméně stále pochopitelně není všem dnům konec.

Mnozí hráči považují PUBG za stále poměrně rozbitou záležitost a vyhlížejí další vývoj. K tomu se blíží v pořadí již třetí a charakterem tentokráte poněkud odlišná mapa a opomíjet nesmíme ani další tituly. Konkurence totiž rozhodně nespí a očekávat tak lze další a další přírůstky, které budou, tedy alespoň v tom ideálním případě, přinášet do žánru battle royale i něco vlastního. A první významné zmínky a dohady se týkají například Far Cry 5, Call of Duty či rovnou westernové akce Red Dead Redemption 2.

Jak to celé dopadne a kam všude battle royale zavítá, to se určitě během tohoto roku dozvíme. Situaci pro vás ovšem budeme pravidelně sledovat a nic vám tedy neunikne.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru