branding
Prodeje her na Steamu klesly loni o 100 milionů kusů

Prodeje her na Steamu klesly loni o 100 milionů kusů

Data ze SteamSpy naznačují také zpomalení přírůstku nových titulů a zvýšení jejich ceny

Zdroj: Steam
8. 1. 2020

Není sporu o tom, že Steam zaujímal i v roce 2019 pozici hegemona mezi digitálními distribučními platformami PC her. Loni touto dobou se mluvilo o více než osmi tisíci vydaných hrách, bezmála dvoutisícovém nárůstu z roku 2017 a pozvolna se snižující průměrné ceně jednotlivých titulů. Statistiky z loňského roku, které opět neoficiálně sesbíral portál SteamSpy, však reflektují dvě výrazné změny na poli digitální distribuce. Tou první je nástup Epic Games Store a rozvinutí pole exkluzivních titulů i v segmentu PC hraní, tou druhou pak zvyšující se obliba prémiových programů jednotlivých vydavatelů her a dostupnost knihovny her za předplatné. Ve statistice Steamu se to odráží nejen ve zvyšující se průměrné ceně, ale také v počtu emitovaných kusů jednotlivých her a zpomalení celkového ročního přírůstku.

Další čísla nicméně naznačují, že trh se skutečně začíná po letech měnit a odliv zájmu směrem k jiným způsobům je čím dál tím patrnější.

Začněme od konce, tedy ukazatelem, který nemusí být v přímé souvislosti se změnami na poli digitálního prodeje her. Počet nových her, které byly v roce 2019 vydány na Steamu, se podle SteamSpy zastavil na čísle 8400. V porovnání s rokem 2018 jde o nárůst o pouhých 205 kusů, což je dramatická změna několikaletého trendu. Jen pro srovnání, v roce 2017 přibylo na Steam 6322, o rok před tím 4400 a v roce 2015 opět přibližně o dva tisíce kusů méně, konkrétně 2722. Jak už ale bylo uvedeno výše, může jít o naplnění určitého maxima toho, co jsou vývojáři schopní vyprodukovat, resp. ze strany Valve tolerovat coby platné a plnohodnotné tituly. Není to ostatně tak dávno, kdy provozovatelé Steamu smazali stovky duplicitních či jinak závadných her a snížili celkový počet titulů v nabídce na aktuálních 34 tisíc.

Další čísla nicméně naznačují, že trh se skutečně začíná po letech měnit a odliv zájmu směrem k jiným způsobům je čím dál tím patrnější. Pokud bychom se měli zastavit u počtu prodaných kusů her, je nutné vysvětlit, že SteamSpy nemá k dispozici konkrétní prodejní čísla. Jejich výsledky vychází z měřítka „vlastněných“ her jednotlivými uživateli Steamu, což je ale s přihlédnutím k zahrnutí vlastního nákupu, stažení free-to-play her i nákupu coby dárku pro někoho jiného pravděpodobně velmi přesná metrika. Tímto způsobem tedy můžeme konstatovat, že se na Steamu v loňském roce popisovaným způsobem „prodalo“ 135 milionů kusů her, přičemž v loňském roce to bylo 244 milionů a v roce 2017 o 200 milionů více. Jak už bylo uvedeno v úvodu, zvyšuje se také průměrná cena jedné hry na Steamu, a to z předloňských 8,22 dolarů na loňských 9,85 dolarů. Zvýšil se rovněž medián ceny z pěti na šest dolarů, což je ale jen potvrzení toho, že menších a levnějších her je (nejen) na Steamu jednoduše víc.

Důvodem narůstající popularity Steamu v Číně je skutečnost, že se prostřednictvím této platformy dostávají čínští hráči k titulům, jejichž vydání neschválila tamější vláda.

Poslední zajímavá statistika se pak týká nejpopulárnějšího jazyka na Steamu, kterým se poprvé stala čínština. Podle hardwarového a softwarového průzkumu Steamu vyskočila popularita jazyka v prosinci o 14,5 procenta a odsunula angličtinu na druhé místo. Důvodem narůstající popularity Steamu v Číně je skutečnost, že se prostřednictvím této platformy dostávají čínští hráči k titulům, jejichž vydání neschválila tamější vláda. Podle analytika Daniela Ahmada je přitom zajímavé, že se dosud neprojevila jindy nesmlouvavá nařízení Číny a obcházet restrikce pomocí VPN je stále možné. „Technicky vzato to mělo být zakázáno už dávno,“ odpovídal Ahmad na jeden z dotazů na Twitteru a vysvětlil, že čínská verze Steamu s cenzurovaným obsahem je stále ve vývoji, ovšem bez aktuálních informací o tom, kdy bude spuštěna.

Nahlásit chybu v článku

8

Napsat komentář

Další články
Nahoru