branding
Vydavatelství gamebooků pronásleduje nezávislé tvůrce

Vydavatelství gamebooků pronásleduje nezávislé tvůrce

Ochranná známka Choose Your Own Adventure nemůže sloužit ani jako prostý popis hry

15. 12. 2019

Pokud se v herním průmyslu pohybujete už delší dobu a zažili jste i začátky a dobu, kdy hraní nebylo zdaleka tak rozšířené, tak jistě pamatuje i časy, kdy kdokoli měl doma stroj schopný rozpohybovat alespoň první české 2D adventury, ten byl mezi spolužáky za frajera. V té době samozřejmě také byly na úkor dnešní oblíbenosti her rozšířené i jiné formy interaktivní zábavy a jednou z těch byla například série knih přezdívaná gamebooky. V těch si čtenáři mohli volit vlastní průchod příběhem. A ačkoli se zde bavíme o knihách z 80. a 90. let, magazín PC Gamer poukázal na to, že se tato letitá série knih poněkud bizarním způsobem dostává do křížku s dnešním moderním světem videoher. A jak už to tak bývá, jde o značku a spolu s tím samozřejmě jak jinak než o peníze.

Spor vzniká v použití popisné a velmi obecné fráze „Choose Your Own Adventure“, kterou má vydavatelská společnost Chooseco registrovanou jako svoji obchodní známku. A právě vydavatelství Chooseco se nelíbí volné používání značky v herním průmyslu, byť tam to s nějakými nekalými úmysly často může jen těžko souviset. U videoher navíc platí, že možnost volby vlastní cesty je hernímu průmyslu vlastní od samotných počátků. Touha ochránit si duševní vlastnictví každopádně vyústila v řadu žádostí o stažení produktů z oběhu, a to konkrétně ze serveru Itch.io, který sdružuje tvorbu nezávislých tvůrců. Na to konto zakladatel této platformy Leaf Corcoran na Twitteru varoval nezávislé vývojáře před používáním této značky:

Pozornost přitom budí už jen samotné zaměření se na server Itch.io, na kterém se nacházejí nezávislí tvůrci. Ti obecně příliš často neoplývají velkými finančními prostředky a mohou se tak stát snadným terčem jakéhokoli korporátního molochu a nedejbože zastrašování. Přitom třeba Steam heslo Choose Your Own Adventure využívá vyloženě jako značku (myšleno jako tag, tedy heslo pro vyhledávání určitého typu her) a díky tomu lze nalézt rovnou několik titulů. A osobně se zdráhám uvěřit tomu, že všechny tyto hry oplývají možností plně tuto značku využívat tak, jak by to společnost Chooseco ráda. A aby těch zvláštností nebylo málo, tak Chooseco nemá problémy se zkratkou své ochranné známky. Díky tomu vyhledávání CYOA na Itch.io vrátí poměrně dost výsledků a ostatně CYOA se i zde objevuje ve formě značky pro vyhledávání.

Chooseco se v minulosti obrátili i na Netflix, a to kvůli snímku Bandersnatch ze série Black Mirror.

Bylo by ale nefér říci, že se vydavatelství Chooseco zaměřuje pouze na malé ryby. V minulosti se totiž tato společnost už dostala do křížku například i s automobilkou Chrysler, která využívala toto modifikované heslo u jednoho modelu Jeepu. A nejen to, zástupci Chooseco se před nedávnem obrátili i na Netflix, a to kvůli snímku Bandersnatch ze série Black Mirror. V tomto případě streamovací společnost Netflix údajně vyjednávala o použití značky, z toho ale nakonec sešlo. Jenže dle Chooseco Netflix nijak inspiraci zmíněnou značkou nezastíral a vydavatel tak došel k újmě. Tu pro zajímavost vyčíslil na 25 milionů dolarů a kauza s interaktivním snímkem stále ještě není u konce.

K současné situaci týkající se herního průmyslu zástupce společnosti Chooseco dodává pro web Gamastura následující: „Víme, že mnoho vývojářů je inspirováno knihami, které vydáváme. Zběžné vyhledání na webu Choose Your Own Adventure Atari vám hned ukáže, jak stará je naše láska k videohrám! Ale spravujeme ochrannou známku a veškeré zákonné povinnosti s tím spojené, i když je použití nevinné.“ Zda si ale Chooseco vynucováním správného užívání ochranné známky ve tvorbě popisu sedícího na většinu videoher a stíháním drobných vývojářů pomůžou k něčemu lepšímu a vylepší si jméno na veřejnosti, to je otázkou.

Nahlásit chybu v článku

1

Napsat komentář

Další články
Nahoru