Jak dlouho byste byli ochotní čekat na pokračování oblíbeného filmu nebo seriálu? Fanoušci ságy Shenmue museli být skutečně trpěliví. Třetího dílu se dočkali toto úterý. Od vydání předchozí hry přitom uplynulo dlouhých 18 let. A první díl přišel na trh před rovnými 20 lety. Pod všemi tituly je podepsaný Jú Suzuki, i když od Segy se vývoj přestěhoval do jeho vlastního studia. Třetím dílem, který se stal nejúspěšnějším videoherním projektem na Kickstarteru, se ale příběh série neuzavírá. Právě naopak. Hlavní hrdina titulu pátrá v Číně po vrahovi svého otce. Zatímco ve světě Shenmue uplynulo pár měsíců a stále se píše rok 1987, my můžeme na pokračování čekat další léta. O tom, jak dlouho to bude, a zda se vůbec vyvrcholení ságy dočkáme, rozhodně i komerční úspěch novinky.
V roce 2015 Suzuki prohlásil, že bude potřebovat přinejmenším pět her na odvyprávění celého scénáře.
Samotný Suzuki se v závěrečných titulcích třetího dílu v dopise adresovaném fanouškům znovu zavázal dotáhnout příběh do finále. Nikdy podle svých slov tuto ambici nevzdá, dokud tu budou lidé, kteří budou Shenmue hrát. Už letos v červnu v rozhovoru pro USgamer přitom odhadl, že celkový příběh bude s koncem třetí hry dokončený z méně než poloviny. V roce 2015 pak Suzuki prohlásil, že bude potřebovat přinejmenším pět her na odvyprávění celého scénáře. Na základě nejnovějšího vzkazu je zřejmé, že by se otec série rád co nejdříve pustil do čtyřky, pokud to přijetí aktuálního počinu umožní. Už v srpnu ostatně prohlásil, že pokud se trojka bude prodávat dobře, bude snazší pustit se do Shenmue IV.
Původně se přitom podle svých slov Suzuki obával, že nebudou schopní vytvořit s novým týmem plnohodnotné Shenmue. Nakonec je ale třetí díl hrou, která odpovídá jeho vizi. Před pár dny v rozhovoru pro PlayStation Access pak označil vydání pokračování za zázrak a ocenil skutečnost, že že fanoušci trpělivě čekali celá léta na další díl. Suzuki také v těchto dnech poděkoval fanouškům prostřednictvím speciálního videa za jejich dlouholetou neutuchající podporu.
První hra měla na svou dobu astronomický rozpočet a dodnes je považována za jeden z nejnákladnějších projektů všech dob. Na titulu pracovalo přes 300 lidí. Na dvojce pak dělalo přes 250 vývojářů. Vývoj Shenmue III byl oznámen po letech spekulací na tiskové konferenci Sony na E3 v roce 2015. Byli jsme tehdy se Zdeňkem u toho, takže vám můžeme říct, že atmosféra v sále byla v tu chvíli zcela mimořádná. Původně měl titul vyjít v prosinci 2017, ale postihlo ho několik odkladů. Od počátku bylo zřejmé, že i přes ohromný úspěch na Kickstarteru, kam zamířila trojka a vybrala tu přes 6,3 milionu dolarů, bude muset být novinka skromnější. Tomu naštěstí napomáhají i moderní technologie, které vývoj hry usnadňují, jako je Unreal Engine 4 od Epicu. Jádro nového týmu tak tvořilo “jen” 75 lidí, ale další stovka se na hře podílela externě formou outsourcingu. Na kritizovaných a opakovaně předělávaných modelech postav a jejich animacích pracovalo například indické studio Lakshya Digital.
Deset lidí z aktuálního týmu má nějakou dřívější zkušenost se Shenmue a pracovali kromě trojky na prvním, nebo druhém dílu. Šest lidí se pak podílelo na celé dosavadní trilogii. Studio ale tvoří další veteráni japonského herního průmyslu ze společností jako Sega nebo Nintendo. Suzuki přitom už v roce 2016 v rozhovoru pro Red Bull prozradil, že sestavit vlastní tým pro něj bylo mimořádně obtížné. Zřejmě si tak prošel podobným procesem jako Hideo Kodžima, který také musel po odchodu z Konami znovu poskládat vlastní tým a zajistit pro hru financování. Což zjevně není snadné ani s reputací, jakou oba pánové mají.
Trochu paradoxní je, že novinka vychází na PC a PlayStationu 4, zatímco Xboxu One se vyhýbá. Původní Xbox byl přitom první cizí platformou, na kterou z Dreamcastu zamířilo v roce 2002 Shenmue II.
Shenmue je kombinací akční adventury, bojovky a simulátoru života. Trojka debutovala před dvěma dny a vydává ji Deep Silver. My můžeme jen doufat, že na pokračování nebudeme muset čekat dalších 18 let. Navzdory tomu, že si první dva díly vydobyly kultovní status, komerčně ve své době s ohledem na vysoké náklady neuspěly. Díky remasterům z loňského roku si naštěstí můžete příběh vychutnat naplno i v případě, že vás originály z Dreamcastu minuly. A vzhledem k tomu, že trojka bezprostředně navazuje na předchozí události, je to víc než žádoucí. Trochu paradoxní nicméně je, že novinka vychází na PC a PlayStationu 4, zatímco Xboxu One se vyhýbá. Původní Xbox byl přitom první cizí platformou, na kterou z Dreamcastu zamířilo v roce 2002 Shenmue II, respektive celá značka.
Suzuki zůstává ve spojení se svým bývalým zaměstnavatelem - společností Sega. Působí tu jako konzultant. Není tak úplně vyloučené, že by se mohl vrátit i k nějaké své starší značce jako Virtua Fighter nebo Out Run, na kterých dříve pracoval. V rozhovoru pro magazín Video Games Chronicle v srpnu prozradil, že by se s nimi znovu potkal rád.