Včera jsme vás v novinkovém souhrnu informovali o tom, že John Carmack obdržel v rámci VR Awards cenu za celoživotní přínos videohrám i technologii virtuální reality. Namísto děkovné řeči a dojímání však měl Carmack pro přítomné v sále spíše slova kritiky, když polemizoval nad aktuálním stavem VR a směrem i rychlostí, kterým se ubírá. „Občas chodím po kanceláři zamračený, protože doopravdy nejsem spokojený s rychlostí, kterou se posouváme kupředu. Když jsem ve VR, má to své kouzlo, ale můj mozek automaticky přilepuje na všechny nedostatky žluté lepicí papírky, které mi připomínají všechnu tu práci, kterou [na VR] ještě musíme udělat,“ řekl legendární programátor. A pokud ve vás jeho slova vzbudila zlou předtuchu, dáváme vašemu alarmu malý bezvýznamný bod – John Carmack totiž svou kritickou řeč o tři dny později korunuje rezignací na svůj post technického ředitele a přesouvá se k vývoji umělé inteligence.
Když se ohlédnu za vším, co jsem kdy udělal napříč videohrami, letectvím a VR, vždycky jsem měl pocit, že mám alespoň zdání, jak vyřešit dané problémy, a to i v případech, kdy bylo takové řešení nekonvenční či nevyzkoušené.
Svůj odchod oznámil Carmack před několika hodinami na Facebooku, což je příznačné i z toho důvodu, že právě Facebook v roce 2014 technologickou společnost Oculus VR koupil. Hned v úvodu nicméně Carmack uklidňuje, že z Oculus VR neodchází úplně a bude mít dál v roli konzultanta možnost mluvit do vývoje VR, veškerý svůj nově vzniklý volný čas ale chce věnovat umělé inteligenci. „Když se ohlédnu za vším, co jsem kdy udělal napříč videohrami, letectvím a VR, vždycky jsem měl pocit, že mám alespoň zdání, jak vyřešit dané problémy, a to i v případech, kdy bylo takové řešení nekonvenční či nevyzkoušené. Občas jsem ale přemýšlel nad tím, jak bych uspěl tváří v tvář problému, kdybych řešení vůbec neviděl. A proto jsem se rozhodl tuhle věc zkusit ještě před tím, než budu příliš starý,“ vysvětluje Carmack.
Pokud by vás zajímalo, čím přesně se chce John Carmack zabývat, pak to není umělá inteligence ve smyslu, v jakém ji vnímají hráči. Tedy předdefinovaný sled možností, z nichž si na základě stanovených algoritmů program vybere, co má dělat. Ne, Carmack se chce zabývat umělou inteligencí, napodobující myšlení lidí na hranici vlastního uvažování. „Hodlám se do tohoto výzkumu ponořit ve stylu viktoriánského gentlemana, tedy pracovat na něm převážně doma a navíc k práci motivovat i mého syna,“ píše Carmack ve svém vzkazu. Mluví pochopitelně o svém 14letém synu Ryanovi, který se lidově řečeno potatil a sám programuje už od útlého dětství a výsledky můžete zhlédnout na jeho blogu. V závěru pak vtipkuje o tom, že se hodlal pustit do rozlousknutí problémů s zažehnutím efektivního fúzního reaktoru, sám ale sportovně přiznal, že zvolený způsob práce by se na tento projekt nehodil a přenechává ho tudíž ostatním.
V závěru můžeme připomenout, že kromě dostaveníčka v Oculus VR se John Carmack proslavil svou prací ve studiu id Software, které v roce 1991 spolu s Adrianem Carmackem, Tomem Hallem a Johnem Romerem založil. Konkrétně se podepsal pod plejádu významných her, mezi kterými nechybí série Doom, Quake, Wolfenstein nebo Commander Keen. Odbornou veřejností je Carmack považován za jednoho z nejlepších programátorů historie.