Ačkoliv mohlo odhalení grafických karet řady RTX 50 od společnosti Nvidia některé hráče nadchnout a přimět je uvažovat nad koupí, jiní zůstali velmi skeptičtí. S příchodem nové generace karet se totiž znovu významně otevřelo téma DLSS a směru, kterým se moderní grafické karty ubírají. Dlouhé roky totiž platil za rozhodující nárůst hrubého výkonu, který nebyl podpořen žádnou formou upscalování obrazu, a jak je z diskuzí patrné, ne všichni svůj postoj přehodnotili. Se značnou dávkou očekávání proto i my vyhlížíme reálné testy karet řady RTX 50 a přirozeně nás zajímá, jak si stojí v porovnání s předchozí řadou RTX 40. Částečnou odpověď nám už ale poskytli sami lidé z Nvidie díky vlastním výsledkům při testování konkrétních titulů.
Ačkoliv je grafů k dispozici celá řada, je nutné hledat takové, které v souvislosti s kartami RTX 50 nezahrnují použití nové a pro tuto řadu exkluzivní funkce Multi Frame Generation. Jen pro připomenutí, funkce přináší možnost nechat generovat další umělé snímky nad rámec již fungující technologie u karet RTX 40, čímž přirozeně zvyšuje celkovou frekvenci snímků, ale zvyšuje obavy stran kvality výsledného obrazu. Z tohoto důvodu je ale přímé srovnávání neprůkazné, a proto o ně bez srovnání přímých výstupů ze hry nelze momentálně opírat žádné soudy. Nvidia nicméně srovnala napříč novou a předchozí generací také hry, které generování snímků nepodporují, z čehož naopak vycházet lze, výsledky ale hráče zřejmě univerzálně nepotěší.
Mezi prvními si možnosti lepšího porovnání výkonu mezi kartami RTX 40 a RTX 50 všiml německý portál Computer Base, který mezi grafy od Nvidie našel výsledky z testování her Resident Evil 4 a Horizon: Forbidden West. V prvním případě prošla testem hra se zapnutými efekty ray tracingu, ovšem bez zapnutého DLSS. Ve druhém byl pro změnu ray tracing vypnutý a DLSS zapnuté, šlo však o měření bez spuštěné funkce Frame Generation, resp. Multi Frame Generation. Zmíněný magazín pak přinesl výsledky vyjádřené v procentech a naznačil, že mimo nejvyšší model RTX 5090 není nárůst výkonu tak velký. Abychom ale byli konkrétní, nárůst výkonu mezi RTX 5090 a 4090 je přibližně 33 procent, mezi 5080 a 4080 přibližně 15 procent a mezi kartami 5070ti a 4070ti, resp. 5070 a 4070 shodně 20 procent.
V porovnání s očekávanými cenami za nové karty a cenami za karty stávající tak může jít o další silný argument při rozhodování, prozatím ale chybí více průkazných testů. To je ostatně jeden z hlavních problémů celé prezentace nových karet od Nvidie, ve které chybí víc jasně definovaných a férových srovnání. Je přirozené, že společnost propaguje novinky na poli upscalování obrazu a je v pořádku, že hráči tuto technologii využívají, stejně tak je ale na místě skutečně vědět, co míří na trh, a na to budou muset odpovědět až nezávislé recenze. Z druhé strany to ale samozřejmě znamená, že si je Nvidia pokroky na poli využívání umělé inteligence při výpočtu obrazu tak jistá, že na ní momentálně staví velkou část svého marketingu, tak snad nás za pár dní přesvědčí i skutečné výsledky ve hrách.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
inac ako s AI by sa to nedalo dosiahnut.
Rovnako si treba uvedomit ze sa neda donekonecna zvysovat cisty raw vykon z dovodu limitacii kremika, nejde donekonecna zlepsovat architektura atd…
alebo chceme giganticke drahe gpu jadra co budu zrat v mainstreamu 600w?
Cim skor sa s AI zacalo tym lepsie, netreba cakat kym narazime na ten limit.. a potom zacat riesit AI.
To uz je neskoro…
Work smart, not hard.
Ja neviem v akom svete zijete ale naozaj si myslite ze bez AI by bolo dnes mozne hrat hry ktore su pathtracingovane…?
Pokud však ceny klesnou, bude podle mě dávat větší smysl koupit 40xx karty, protože ty karty 50xx určitě nebudou stát tolik, kolik je avizováno na stránkách Nvidie (nebo určitě ne nějaké lepší edice). Takže na nějakou 5070 za 16,5k bych raději rovnou zapoměl.
Generované snímky ale přináší pouze tu první část, nikoliv tu druhou (u té druhé dokonce škodí, protože je nutné celou hru o snímek zpozdit, aby bylo z čeho počítat mezisnímky). Takže generované snímky nelze porovnávat s pravými snímky, určitě ne tak jak to Nvidia prezentuje na svých grafech, jsou to jablka a hrušky. Je smutné, že si to megafirmy dovolí, marketingu a matení zákazníků to samozřejmě svědčí, není dostatečný protitlak.
Generované snímky je modernější a lepší varianta motion bluru (také snaha udělat pohyb méně trhaný – a bez snímků navíc to nešlo udělat lépe než rozmáznutím). Je to fajn technologie. Ale nejsou to opravdové snímky navíc.