Vývoj umělé inteligence probíhá na mnoha frontách a herní průmysl už z podstaty nesmí stát stranou. Od počátků průmyslu se v souvislosti s hrami hovoří o tom, jakým způsobem dokáží umělou inteligencí řízení protivníci i spoluhráči reagovat na akce hráčů, v poslední době se ale mnohem více využívá her jakožto nástrojů k trénování specifických schopností umělé inteligence. Jedním takovým čerstvým případem je spojení výzkumníků společnosti Facebook a soukromé univerzity Massachusetts Institute of Technology (MIT), kteří prozkoumávají možnosti Minecraftu.
Minecraft bývá často citován v souvislosti s kreativními výtvory hráčů i odborné společnosti. Výjimkou nejsou naprogramované složité mechanismy (například funkční osmibitový procesor), zástupci Facebook a MIT se ale chtějí pokusit o něco podstatně ambicióznějšího. Výsledkem jejich snažení má být umělá inteligence vycvičená k plnění řady různorodých úkolů na základě toho, jak se jí bude dařit plnit cíle přímo ve hře. Na první pohled by se mohlo zdát, že se může jednat o další z řady podobných pokusů o výcvik neuronové sítě, Arthur Szlam a jeho kolegové z divize Facebook Research spolu s MIT ale popisují rozdíly oproti ostatním výzkumníkům následovně: „Namísto nadlidského výkonu v jednom obtížném úkolu nás zajímá kompetence ve velkém počtu jednodušších úkolů, které lidé (možná mizerně) specifikují.”
Stroj musí rozumět definici jednotlivých slov a spolu s tím i jejich funkci v rámci věty.
Rozdíl je evidentní. Standardně se výzkumné týmy soustřeďují na AI zaměřenou jediným směrem, komplexnost světa Minecraftu jim ale dovoluje vytvářet něco mnohem složitějšího. O důvodech pro volbu právě Minecraftu se můžete dočíst ve zveřejněné studii, ve zkratce jde o to, že svět hry dovoluje velmi složité kreace, má ale zároveň poměrně striktní a snadno pochopitelná pravidla. To je pro výcvik umělé inteligence zcela zásadní vlastnost. Jako příklad uvádějí instrukci „Postav 15 stop vysoký kruh a na jeho vrcholu umísti smajlík.” Každý z nás si může hned říci, že se jedná o na první pohled velmi jednoduchý úkol, z hlediska stroje jde ale o komplexní problém, jehož první potíž spočívá už v porozumění jazyka a instrukcí. Stroj musí rozumět definici jednotlivých slov a spolu s tím i jejich funkci v rámci věty.
A právě z toho vyplývá celková složitost zadání. Výše přiložené video ale naznačuje, že alespoň část zadání se vývojářům už daří plnit a vývoj pokračuje správným směrem. Toto demo si už nyní můžete zkoušet sami a lze se kochat tím, co stroj umí. Sami se také můžete pokusit se na základě zpětné vazby tuto umělou inteligenci něčemu naučit, autoři nicméně přiznávají, že se stále ještě nacházejí v počátcích. Rozpracovaná verze je ke stažení zde, k dispozici je také dokument popisující instalaci, je ale třeba mít na paměti, že zprovoznění vyžaduje jisté technické znalosti a nejde o okamžitě přístupnou zábavu.
Umělá inteligence v poslední době ve hrách nachází uplatnění hned v několika různých rovinách. Nejčastěji se mluví o neuronových sítích sloužících k vylepšování textur a kvality obrazu u starších her, jedním příkladem za všechny může být třeba Final Fantasy VII. Na straně druhé stojí experimenty, do jakých se pouští například autoři MotoGP 19. Ti představili umělou inteligenci, která se učí z chování svých protivníků.