- Znatelně lepší grafické a zvukové zpracování ve srovnání s předchůdcem
- Přehlednější uživatelské rozhraní v češtině
- Více nápověd, byť stále velmi omezené
- Členité mapy s autentickým dojmem
- Adekvátní množství nového obsahu (bez vlivu na hratelnost)
Farmář, ten tvrdý chleba má. Proto musí zkusit jiný přístup k osvědčenému receptu, aby příště upekl chutnější várku. Takový křupavý domácí chléb z vlastních vypěstovaných produktů totiž vyžaduje slušnou dávku perfekcionismu a trpělivosti. Své o tom ví švýcarští vývojáři z Giants Software, kteří po třech letech upekli další díl populárního Farming Simulatoru. Ten umožňuje širokému publiku si osahat úmornou zemědělskou práci, přičemž oproti předchozím titulům nabízí nové možnosti v budování farmářského impéria. Jenže nadále přetrvávají problémy ovlivňující herní zážitek, a to možná i ve větší míře než neokoukaný nový obsah.
Farming Simulator 25 se drží právě onoho osvědčeného receptu, který si již dávno získal miliony fanoušků a rozpoutal dokonce esportové závody. Zkrátka umožňuje vybudovat farmářské impérium, při kterém je nutné se starat o pole, pěstovat plodiny, chovat zvířata, vyrábět a prodávat produkty a prostě se snažit každým rokem maximalizovat zisk. Ostatně, stačí si přečíst Zdeňkovu recenzi na předchozí díl, jelikož je to přesně, jako by psal o aktuálním titulu. Přesto se vývojáři snaží přijít s něčím novým, čímž by dali motivaci stávajícím hráčům přesedlat na aktuální ročník, a rovněž přitáhnout pozornost dalších zájemců.
Zemědělských novinek má letošní díl tak akorát, aby se fanoušci nasytili, ale nepřejedli. Nejvýraznější je pěstování dvou druhů rýže, což vyžaduje speciální přístup. Je nutné vytvořit prohloubená pole vhodná k zaplavení a nakoupit uzpůsobené stroje pro výsadbu i sběr typické asijské plodiny. Ve srovnání například s obilovinami je však princip práce podobný. Přílohu ke kung-pao je navíc možné pěstovat i na mapě s malým přístavním městečkem obklopeným poli a lesy, které působí dostatečně asijsky, aby bylo zdání nových věcí dokonalé. Celkově se vývojářům autentický půdorys i členitý design map povedl také u amerického a evropského městečka. A aby asijských prvků nebylo málo, do intuitivně vytvořené ohrady či zakoupeného chléva můžete umístit buvoly, od čehož se také odvíjí výroba nových potravin, jako například buvolí mozzarella. Dále přibyly i pro Evropu běžnější druhy plodin a ve sklenících lze pěstovat houby. I v tomto případě je však herně všechno při starém. Pochopitelně, dokud je smyslem jezdit v traktorech a vývojáři nepřidají například aquaponii (spojení chovu ryb s pěstováním zeleniny), v tomto ohledu změny ani čekat nelze, což není výtka, pouze konstatování faktu. Jinak lze ve hře zakoupit také nové stroje pro běžné zemědělství, lesnictví a vinařství, a to je již tradičně spojené s bohatou plejádou skutečných značek, mezi nimiž je i český Zetor nebo Škoda. Jelikož pro firmy je i hra dobrou reklamou, v nabídce vozů naleznete především nejnovější typy. Kdo tedy bude chtít hospodařit se starými vozidly, musí se spoléhat na aktivní modařskou komunitu.
Znatelnou proměnou si prošlo audiovizuální zpracování. Dojem ze zastaralého enginu není již tak zřejmý, traktory i prostředí jsou propracovanější a s vyšším smyslem pro detail vše působí skutečněji. Především oceníte výhledy při změnách počasí, které zaznamenalo vítané úpravy, ovlivňuje růst plodin a rozšířilo se o katastrofické tornádo, které ve skutečnosti až tak zničující není. Nejviditelnější novotou jsou mlhy při západu a východu slunce nebo zdokonalená práce se světlem i odrazy, což přidává na realističnosti a především fotogenickosti. Tomu pomáhá i hráči vymodlená deformace půdy kvůli hmotnosti vozidel, jejich pneumatikám a podobně. Hraní ale bohužel téměř vůbec neovlivní, a slouží spíše pro efekt. S nevhodným přezutím kol sice můžete zapadnout, nastavení trakce a chování strojů jako třeba v MudRunneru ale neočekávejte. Tvůrci tak stále na fyzice vozidel při jízdě po nezpevněné a kluzké půdě musí zapracovat, aby nepůsobila tak arkádově. Příznivce zemědělské techniky potěší i opravdovější zvuky motorů lišící se podle strojů.
Uživatelské rozhraní dostalo moderní design a je přehlednější než dříve, čemuž pomáhá i bezchybná čeština. Mapy zobrazující stav polí i další informace, výrobní budovy a statistiky důležité pro hospodaření naleznete na jednom místě, s omezenou nápovědou však stejně jako v minulosti chvíli trvá, než se zcela zorientujete. Na druhou stranu, času máte fůru i s možností nastavitelné rychlosti denní doby, protože Farming Simulator je tradičně záležitostí na desítky až stovky hodin, než vybudujete agrární monopol. Vítaným pomocníkem je asistent řízení, který usnadní udržet rovné řádky.
Čím déle však hrajete, tím víc si všímáte problémů, které se ani po třech letech nezměnily. Nejviditelnější jsou u umělé inteligence. Zaměstnanci sice už netropí tolik hloupostí jako v předchozím díle, ale nadále mají problém objet překážku, a to i docela vzdálenou. Zatímco v zemědělství vám nastavitelná práce AI usnadní hospodaření, díky čemuž se můžete věnovat dalším (snadným) manažerským záležitostem, v lesnictví a vinařství není takřka podporovaná. Znamená to tedy, že kompletní starost o lesy a vinice je na vás, což zabere opravdu hodně času. Doprava na silnicích odpovídá asijským pravidlům – jede, kdo troubí. Naštěstí počítačem řízených aut potkáte jen hrstku, o žádnou výhru ale nejde, protože jde o jeden ze signálů i nadále vcelku prázdného světa kolem. Vlastně, zemědělská obec je jedno velké hřiště určené jen pro vás, a tak si bez postihu můžete třeba zkracovat cestu přes cizí pole. Tento nedostatek vynahrazuje režim pro více hráčů, což ovšem nemusí vyhovovat každému.
– Jednoduchá tvorba postavy pomáhá vžít se do role farmáře, byť při řízení z pohledu první osoby nevidíte ruce.
– Mimochodem i pří výběru oblečení nechybí značkové zboží.
– Při výběru mapy je možné nastavit obtížnost hospodaření i počáteční peníze. Nováčkům doporučujeme zakliknout i statek do začátku, což pomůže nejen s rozjezdem farmy, ale i usnadní učení mechanismů.
– Americká mapa je cenami i možnostmi nejpřívětivější pro nové farmáře.
– Začít farmařit bez obilovin či rýže není nemožné, ale zkomplikujete si tím průběh. Doporučujeme k jiným plodinám přejít třeba po první sklizni.
– Živit se jen vinařstvím, lesnictvím nebo chovem zvířat je taky dost obtížné, pokud vynecháte zemědělskou produkci.
– Výroba solární energie je slušný permanentní příjem peněz.
– Drahé stroje a vybavení si půjčujte pouze na patřičný úkol, je to levnější. Kupujte, až jste za vodou.
Nadále platí, že pro nováčky může Farming Simulator působit příliš zmatečně a zrovna ideálně je neuvítá. Krátká výuková hra v rámci americké mapy naučí opravdu nejzákladnější nutnosti. Poté je hráč hozen do nádrže s vodou a musí se sám naučit plavat. Jsem sice vidlák z jižní Moravy, co vyrůstal s motykou v ruce, ale o sázení mnoha plodin a zemědělské technice mám stejné znalosti jako o jaderné fyzice, takže při každém návratu k virtuálnímu farmaření jsem zmatený jak lesní včela. Nápovědy se ale oproti ročníku 22 trochu zlepšily a se zemědělstvím, chovem zvířat a lesnictvím pomůžou tři specifická NPC, s nimiž je možné poklábosit. Přestože některé činnosti vysvětlí krok za krokem, není to stoprocentní, a stále jsou prvky, na něž musíte přijít sami nebo díky zkušenějším uživatelům poskytujícím své know-how na YouTube. Na technickém stavu je nutné ještě pořádně zapracovat, jelikož náhodné propady snímků lze zaznamenat i na výkonnějších grafických kartách (testoval jsem na RTX 4080 Super), zejména při vykreslování většího množství textur. Z viditelných nedokonalostí lze zmínit i vzdálené objekty, které stále vypadají ošklivě. V žánru je to však běžný nešvar. Titul trápí i „škůdci“, například jsem mohl sázet rýži, aniž bych měl sazečku naplněnou sazenicemi a hnojivem a podobných úsměvných bugů je možné najít víc.
Nicméně navzdory staronovému zážitku je virtuální farmaření stále návykové
Farming Simulator 25 je spíš faceliftem než zbrusu novou mašinou. V jádru je stejný, změn přináší jen minimum, navíc jsou spíš pozlátkem. Naopak stále má za sebou zapřažený vlek s potížemi, které s sebou vozí již mnoho let. Chápu, pokud konzervativním farmářům tento přístup vývojářů stačí, osobně bych však nebyl proti odvážnějším experimentům s umělou inteligencí, zejména v oblastech, kde jí chybí podpora, případně vyzkoušet i modernější zemědělské technologie. Nicméně navzdory staronovému zážitku je virtuální farmaření stále návykové, hráč má neustále motivaci vylepšovat svůj statek a rozrůstat se, lákavé je zkoušení nových plodin a oborů, byť jsou časově náročnější. A díky hezčímu grafickému zpracování i přehlednějšímu uživatelskému rozhraní bych právě až letošní ročník označil za nejvhodnější pro nové statkáře. Sice se stále musíte mnoho věcí naučit sami, ale právě moderní, blyštivý design něco usnadní, a hlavně je snazší se vžít do role zemědělce než kdy dřív. Doporučil bych však jako správný hospodář počkat na slevovou akci.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.