Minulý ročník The Game Awards ovládlo Baldur’s Gate III od Larianu, které se stalo i hrou roku. Navzdory tomu se ovšem titulu podařilo také letos získat jednu nominaci a následně ji i proměnit v ocenění, konkrétně v kategorii za největší podporu komunity. Jen málokoho by ale asi napadlo, že se hra bude v souvislosti s The Game Awards 2024 řešit i nad rámec této kategorie. Ve skutečnosti však jde spíše o nechtěnou pozornost, jelikož se na Baldur’s Gate III po slavnostním večeru TGA začaly valit negativní recenze, primárně z Číny. Důvodem je vyhlášení hlavní kategorie, tedy samotné hry roku, které měl na svědomí Swen Vincke, šéf Larian Studios. A proč přesně? Dle textů zvýšeného množství negativních recenzí na Steamu (a jejich strojových překladů) se odpovědí nabízí hned několik. Prsty v tom má sám Vincke, Black Myth: Wukong, ale i vítězný Astro Bot.
Pokud jste si pouze nepřečetli výsledky a neprošli jednotlivá oznámení, ale sledovali jste nebo alespoň zpětně zhlédli přenos včetně udílení cen, zřejmě vám neunikla Vinckeho řeč před vystoupením orchestru a vyhlášením Astro Bota coby hry roku 2024. Svůj čas na pódiu využil k tomu, aby se podělil i o své myšlenky týkající se současného stavu herního odvětví. Vincke řekl, že se nedozví jen jako první jméno vítěze, ale že už nyní díky modernímu orákulu rovněž ví, kdo uspěje v budoucích ročnících. A že je to vlastně prosté, jak Vincke vysvětlil:
„Hru roku 2025 vytvoří studio, které našlo vzorec, jak se dostat na toto pódium. Je to stupidně jednoduché, přesto se na to pořád zapomíná. Studio udělalo svou hru, protože chtělo udělat hru, kterou by [jeho zaměstnanci] chtěli sami hrát. Vytvořili ji, protože taková hra ještě nebyla vytvořena. Nevytvořili ji proto, aby zvýšili tržní podíl. Nevytvořili ji proto, aby sloužila jako značka. Nemuseli plnit jakékoliv prodejní cíle ani se bát, že budou propuštěni, pokud tyto cíle nesplní.
Kromě toho jim lidé ve vedení zakázali cpát do hry cokoliV, co by mělo jediný účel - zvýšit příjmy, ale nijak nesloužilo game designu. Nejednali se svými vývojáři jako s čísly v tabulce, nejednali s hráči jako s uživateli, které je třeba zneužívat. A nedělali rozhodnutí, o kterých věděli, že jsou krátkozraká ve smyslu bonusů nebo politiky. Věděli, že pokud je na prvním místě hra a tým, příjmy budou následovat.
Řídili se idealismem a chtěli, aby se hráči bavili. A uvědomovali si, že pokud se nebudou bavit vývojáři, nebude se bavit nikdo. Pochopili hodnotu respektu, že když se budou ke svým zaměstnancům a hráčům chovat dobře, titíž vývojáři a hráči jim odpustí, když věci nepůjdou podle plánu. Ale především jim na jejich hře záleželo, protože hry milovali. Je to opravdu tak jednoduché, řeklo orákulum.“
Vinckeho proslov o korporátní chamtivosti, kterou porazí nadšení a péče o hru i vývojáře, sklidil potlesk v sále i slova uznání na sociálních sítích, i když ne všichni s ním samozřejmě musí souhlasit. V Číně ovšem tato řeč rezonovala o dost jinak, přičemž si ji někteří tamní hráči vyložili jako útok na letošní hit Black Myth: Wukong, který je právě jedním ze zástupců čínského herního průmyslu slavící úspěch na Západě. V tomto případě dokonce natolik, že si Wukong vysloužil i nominaci na hru roku. Zde byl ovšem pokořen Astro Botem, což někteří hráči dle nových negativních recenzí též nesou těžce. Paradoxně se však toto „bombardování“ sneslo na Baldur’s Gate III na Steamu, jelikož k Astro Botovi není možné se vzhledem k jeho exkluzivitě pro PlayStation 5 takto vyjádřit. Podle některých pak Vinckemu a Larianu nejde o zisk a je nevděčný za prodeje hry, tudíž si další jejich hru už nekoupí.
Zdroj: Steam
Uživatel s přezdívkou pookage nicméně na subredditu Steamu poukázal na to, že dost možná vznikl i nějaký nesoulad v překladu do čínštiny, jak zaznamenal v některých jiných recenzích. Podle jejich čínských autorů Vinckeho slova vyzněla drsněji, než jak byla zamýšlena, o čemž se poté přesvědčili v originálním znění, jehož poslech doporučili ostatním negativně hodnotícím. Ovšem i dnes se nadále objevují recenze citující, že Vinckeho nezajímají prodeje a zisky. Těchto recenzí je nicméně ve výsledku jen něco přes 600, což celkovému hodnocení nemůže ublížit. Přesto je zajímavé přečíst si, jak někteří viní Baldur’s Gate III z vítězství Astro Bota.
Výsledky The Game Awards 2024 naleznete v tomto článku, trailery a oznámení si případně můžete připomenout v našem celkovém souhrnu.
Tí Číňania si zase čo dali do ryže za šmakocinu, keď píšu také nezmysly? Swen Vincke nič také nepovedal a nechápem ako na to prišli. Práveže povedal niečo od srdca a narážal na tie nenažrané korporáty typu EA, Activision, Ubisoft, 2K a podobne. O predajoch BG 3 tam nepadlo ani slovo a ani o tom, že by si to nevážil. Práve naopak.
Tedy na základě strojového a zavádějícího * překladu, hodnotí někteří uživatelé, negativním hodnocením titul, který s tématem přímo nesouvisí.
Velmi by mne zajímal text ve zmíněném chybném překladu.
Projev jsem si přečetl a pokud je překlad v tomto článku korektní, souhlasím.
GA je spíše o oceňování nejpopulárnějších, než objektivně nejlepších her, ostatně právě kategorie „Nejlepší hra s průběžným vývojem“ a „Nejlepší podpora“ je toho důkazem. Proč? Protože ani v jedné kategorii není nominováno studio Creative Assembly s jejich podporou Total War Warhammer III, kdy jen tento rok vyšli zcela zásadní a rozsáhlé dva soubory balíčků DLC, které svým obsahem nemají napříč žánry konkurenci.
* Zde jde jen o review bombing, který spíše více vypovídá o tom kdo se mu propůjčí, než titul který je terčem, ale vzpomněl jsme si historickou a faktickou kuriozitu, když v roce 1870 Bismark a Moltke potřebovali vyprovokovat Francii k vyhlášení války, tedy Bismarck ZFALŠOVAT depeši o průběhu jednání mezi Vilémem s francouzským vyslancem hrabětem Benedettim, jejíž předmětem byl spor Francie a Pruska o obsazení španělského trůnu, kdy Bismarck připsal do dopisu neexistující požadavky a vyškrtal smířlivé věty a následně takto upravenou depeši předal novinářům. Tato zpráva přirozeně byla otisknuta i ve francouzských novinách, kdy neexistující urážlivé Vilémovi požadavky pobouřila francouzskou veřejnost která donutila francouzskou vládu vyhlásit Prusku válku.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Velmi by mne zajímal text ve zmíněném chybném překladu.
Projev jsem si přečetl a pokud je překlad v tomto článku korektní, souhlasím.
GA je spíše o oceňování nejpopulárnějších, než objektivně nejlepších her, ostatně právě kategorie „Nejlepší hra s průběžným vývojem“ a „Nejlepší podpora“ je toho důkazem. Proč? Protože ani v jedné kategorii není nominováno studio Creative Assembly s jejich podporou Total War Warhammer III, kdy jen tento rok vyšli zcela zásadní a rozsáhlé dva soubory balíčků DLC, které svým obsahem nemají napříč žánry konkurenci.
* Zde jde jen o review bombing, který spíše více vypovídá o tom kdo se mu propůjčí, než titul který je terčem, ale vzpomněl jsme si historickou a faktickou kuriozitu, když v roce 1870 Bismark a Moltke potřebovali vyprovokovat Francii k vyhlášení války, tedy Bismarck ZFALŠOVAT depeši o průběhu jednání mezi Vilémem s francouzským vyslancem hrabětem Benedettim, jejíž předmětem byl spor Francie a Pruska o obsazení španělského trůnu, kdy Bismarck připsal do dopisu neexistující požadavky a vyškrtal smířlivé věty a následně takto upravenou depeši předal novinářům. Tato zpráva přirozeně byla otisknuta i ve francouzských novinách, kdy neexistující urážlivé Vilémovi požadavky pobouřila francouzskou veřejnost která donutila francouzskou vládu vyhlásit Prusku válku.