Patrně se shodneme na tom, že S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl ještě nenaplnil svůj potenciál. Atmosférou prosycené pokračování slavné série není v jádru špatné, bude ale ještě nějaký čas trvat, než se vývojářům z GSC Game World podaří vše zoptimalizovat a odladit k všeobecné spokojenosti. Že vývojáři nezahálí a snaží se řešit ty nejpalčivější problémy, dokazují vydané aktualizace, je tu ale minimálně jeden herní systém, který bude vyžadovat mnohem více péče a času. Jde samozřejmě o systém A-Life 2.0, novou generaci simulační vrstvy, která se stará o přirozený život v Zóně. A-Life znají hráči předchozích dílů jako něco, co činí ze série S.T.A.L.K.E.R. jedinečnou záležitost, faktem ovšem je, že Heart of Chornobyl tento prvek ve větší míře postrádá. Hráči i novináři si toho samozřejmě všimli a na nedostatky poukázali, vývojáři ale až nyní otevřeně mluví o tom, co je s A-Life 2.0 špatně a zda bude někdy fungovat podle toho, jak bylo dříve naznačeno či dokonce slíbeno.
Stalker 2's explains for the first time what went wrong with A-Life 2.0, and why it was removed from the game’s description on Steam. https://t.co/vqwDPadLaN pic.twitter.com/smahlUJlhx
— IGN (@IGN) December 3, 2024
Nové informace přichází díky rozhovoru s Marií a Jevgenem Grygorovyčovými, s nimiž mluvili redaktoři IGN minulý týden v Londýně. Tématem byl samozřejmě nesnadný vývoj hry a došlo i na konkrétní detaily týkající se právě systému A-Life, které creative directorka, resp. generální ředitel celé společnosti detailně rozebírali. V první řadě je nutné uvést to, co už od vývojářů z GSC zaznívalo krátce po vydání – A-Life 2.0 ve hře je, ale podle Grygorovyčových je momentálně omezen ve svém fungování a hlavně ho trápí mnoho chyb a nedostatků. Jedním z těchto důvodů je snaha o co nejlepší optimalizaci hry, která ani tak není stoprocentní, a to se odráží nejen v horším výkonu, ale právě i v tom, co všechno může A-Life 2.0 dělat. Jak vysvětlil Jevgen Grygorovyč, aby vše správně fungovalo a Zóna skutečně žila – tedy simulovala chování mutantů, zvířat i lidí z jednotlivých frakcí – musí fungovat na mnohem větším prostoru, kde se mohou spawnovat NPC, a to vyžaduje opravdu hodně operační paměti. Je to tedy momentálně začarovaný kruh, protože paměti se kvůli nárokům dalších částí hry příliš nedostává, takže A-Life 2.0 nemůže promluvit naplno a o to víc jsou vidět aktuální nedostatky.
Došlo tím na potvrzení toho, co už hráči zjistili sami, tedy že A-Life 2.0 funguje jen v určité vzdálenosti od hlavního hrdiny hry a za stanovenou hranicí je vše vypnuté a laicky řečeno mrtvé. Co víc, systém vytváří nejrůznější chyby, které se pak mohou projevit například spawnováním NPC mimo geometrii světa nebo neadekvátním chováním či reagováním na věci, které se odehrávají kolem nich. „Proč se tak děje? To nevím,“ uvedl Grygorovyč, ale nezdá se, že by se za problémy a jejich nesnadným řešením nějak schovával. „Všechny tyhle věci vedou k tomu, že vše vypadá rozbitě a nefunkčně,“ přiznává generální ředitel studia a slibuje, že tým udělá maximum pro to, aby vše fungovalo podle očekávání. Ostatně, plnohodnotné rozběhnutí A-Life 2.0 má být pro GSC prioritou a podle obou vývojářů je možné tohoto cíle dosáhnout díky další optimalizaci.
Rozhovor pak rovněž odpověděl na záhadu, proč zmínka o A-Life 2.0 před vydáním zmizela z profilu hry na Steamu, což samozřejmě vyvolalo bouřlivé reakce a přineslo vlnu kritiky i určitého podezření. Tuto část vysvětlila Maria Grygorovyčová tím, že šlo o zásah jednoho člověka z marketingu, který s nikým změnu na „pokročilý systém ovládání AI“ učinil. Dále uvedla, že změna byla provedena v zájmu hráčů-nováčků, kteří by si pod systémem A-Life zřejmě nedokázali představit nic konkrétního. Problém ale je, a to Maria Grygorovyčová připustila, že ji patrně nikdo pohádku o „někom z marketingu“ nevěří. A právě proto během rozhovoru podle IGN vytáhla z kapsy telefon a redaktorovi ukázala celou komunikaci. Postup marketingového oddělení následně označila za chybu, zejména v tom ohledu, že nedošlo k vůbec žádné konzultaci, a pak už to z pochopitelných důvodů nešlo nijak korigovat.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Áno, PS fanboy… keby si mal svoje haluze podložené faktami a neblúznil, tak by si videl aj kritiku z mojej strany na adresu Sony v poslednej dobe a neviem či nevidíš, ale píšem o oboch konzolách v tomto prípade.
„Velká pravda.. XSX a PS5 jsou taky už dost mimo.. Natož ty, tebou zmíněné..“ – dobre a teraz mi ukáž, kde tu je nejaký časový údaj, ktorým naznačuješ, že už tie konzole majú 4 roky. Lebo ja ho tu nevidím. A teda logicky sa nemôžeš čudovať, že nie sú dosť silné na utiahnutie takejto hry na Epic nastavení ani zďaleka. Nič to však nemení na tom, že aj optimalizácia S.T.A.L.K.E.R.a 2 je zatiaľ aktuálne žalostná a musia to opraviť.
Spomínam sumu preto, že od 500€ konzoly z roku 2020 nemôžeš čakať zázraky a jedna generácia je určená pre 6 až 8 rokov fungovania. A logicky je optimalizácia čím ďalej tým náročenejšia. Ale takto to funguje už 30 rokov ak si si nevšimol. Najvýraznejšie brzdí vývoj XSS a PS4 Pro. Len tá PS4 nie je povinná, takže takto sa brzdia vývojári dobrovoľne. Na XSS tlačí MS, takže to už je ich problém. U aktuálnej generácie to začína byť problém až tento rok. Bohužiaľ. To je daň za tak dlhý cyklus.
No vidíš, tak ty problém nemáš. Ja od bývalých spolužiakov evidujem problém na Epic nastavení so zostavou, kde máš 4080 Ti a 32 GB RAM so zapnutým DLSS 3.5 🙂 A to nie je jediný. Sú toho plné fóra, takže neviem v akej bubline žiješ, ale problémy s optimalizáciou sú a veľké. A keď to hovoria samotní vývojári z vedenia štúdia, tak asi oni vedia lepšie, že tam je problém, ako nejaký pán Žuvak v ČR.
P.S.: Je to buď alebo. Nie oba komponenty naraz v zostave. A čo ty vieš, niekto to tak blbo môže mať. Len proste hovorím, že problém máš aj s 16, aj s 32 GB RAM a aj s RTX 4080 Ti alebo nižšou. A ani s RTX 4090 to nie je ideál. Nehovoriac o tom, že to v 4K ani s takýmto HW nevie bežať natívne.
Ale já nic takového nikde nenaznačuju. He? Jakým mentálním zkratem jsi na to vůbec přišel? wtf?
A jinak já nikde nepíšu, že Stalker má dobrou optimalizaci. Jen, že mě funguje a případné chyby vidím jinde (hra mě baví a je podle mě výborná, jak jsem psal dříve) jen prostě není dokonalá. A na rozdíl od tebe, který má „kamarády“, já ji opravdu hraju. 🙂
A posledná vec – S.T.A.L.K.E.R. 2 nefunguje dobre ani na RTX 4090 s 16 GB RAM. To nie je chyba slabých zostáv, ale zlej optimalizácie. Čo koniec koncov v tomto rozhovore potvrdili samotní vývojári.
Stáří konzolí samozřejmě v potaz beru – proto jsem to napsal, přece.. 😅 Možná by jsi se měl sám zamyslet, než něco napíšeš sám (jako obvykle)..
Proč tady taháš z rukávu nějaké částky a píšeš, kolik chci po lidech platit za konzole?? Co s tím má společného, že staré konzole a XSS a jejich HW omezení brzdí vývoj her? (to samozřejmě platí i pro aktuální gen. konzolí)
Stalkera na 3080Ti hraju 3440×1440 na High/spíš Epic nastavení a s optimalizací hry opravdu problém nemám – fps dropy jsou, ale s tím jsem to zapínal… Hra má hlavní problémy jinde. – opět je vidět, že jsi to nehrál, jen papouškuješ bez přemýšlení..
p.s. – asi nikdo na světě nemá rtx 4090 a 16GB RAM v jednom počítači.. Asi jako mít čtyřlitrový osmiválec v Octávii.. 😅 Opět píšeš něco bez zamyšlení a tedy nepřekvapivě nesmysl..