Je tomu skutečně tak. Čas nezadržitelně letí a Half-Life 2 oslavuje své 20. výročí od vydání, k němuž došlo 16. listopadu 2004. Společnost Valve se na tento slavností okamžik poctivě připravovala, a proto má co nadělit nejen samotnému oslavenci, ale i hráčům a fanouškům. Ve Valve rozhodli navázat na dokument o prvním díle, který vyšel u příležitosti jeho 20. výročí, k tomu připojili další pohled do minulosti a staré ukázky ze hry ve vysoké kvalitě a jako bonus tapety a soundtrack hry. Samotný Half-Life 2 se pak dočkal náležité péče díky masivní aktualizaci, která nabízí nejen opravy chyb, ale také úpravy grafiky či map. Součástí Half-Life 2 jsou nyní navíc i rozšíření Episode One a Episode Two, v bonusech pak ještě dodatek Lost Coast, tudíž si každý může titul vychutnat se vším všudy.
Začněme nejprve s již zmiňovaným rozhovorem, pro jehož tvorbu společnost Valve opět zvolila tvůrce ze studia Secret Tape, kteří podobným způsobem zpracovali již dění kolem první hry. A že je na co koukat. Dvouhodinový dokument se věnuje vývoji samotné hry, ale také dění kolem, které nebylo vždy zábavné. Zajímavé ovšem rozhodně ano. „Náš dokument k 25. výročí hry Half-Life dopadl tak dobře, že jsme filmaře ze studia Secret Tape pozvali znovu, aby nám pomohli s dokumentem o druhém díle. Ale tentokrát je to příběh nejen o vývoji hry, ale také o tom, jak nám došly peníze, jak jsme byli hacknuti a na internet unikla rozpracovaná verze, jak se s námi soudil náš vlastní vydavatel a jak se zrodila služba Steam. Takže je v něm opravdu všechno!“ láká Valve na speciální stránce věnované tomuto výročí, přičemž jí dokument přímo dominuje, což si výsledek rozhodně zaslouží. Nezůstane to však jen u dokumentu ve formě videa, jelikož se chystá nové vydání knihy o vývoji Raising the Bar, která se už dávno stala nedostupnou a důležitým kouskem pro sběratele: „Ve staronové knize se tedy můžete těšit na uzavření příběhu vývoje hry Half-Life 2, dosud nepublikované koncepty z Episode One a Two nebo třeba nápady a experimenty z příprav třetí epizody, jež se nakonec nikdy nedočkala vydání.“
Pokud by vám pohled do minulosti nestačil, níže na stránce nalezneme sekci nazvanou „dávno ztracená média“, kde se nachází trojice starých videí z doby ještě dávnější. „Následující demonstrace jsme zachránili z pevných disků předpotopních počítačů roztroušených po kancelářích a pro potěchu Vašeho oka je nabízíme ve vysoké kvalitě,“ uvádí Valve dostupná videa z konferencí Siggraph 2000, E3 2002 a E3 2003. Jak už napovídá v názvu obsažený rok, nejstarší nahrávka pochází z roku 2000: „Tato demonstrace známá jako ‚Free TVs‘ byla předvedena na konferenci Siggraph nedlouho po vydání prvního dílu. To, co můžete vidět, je nejkvalitnější nahrávka, jaká se dochovala z této éry vývoje hry Half-Life 2.“ Ukázka z E3 2002 je tak trochu trezorovou záležitostí, jelikož navzdory jejímu přichystání se vývojáři nakonec rozhodli, že ještě nejsou na oznámení hry připraveni. A právě video z E3 2003 hru konečně představilo světu, ale doteď jsme neměli možnost jej vidět v takové kvalitě. „Prostřednictvím této demonstrace jsme celému světu odhalili hru HL2 a engine Source. Její záznam byl doteď k dispozici pouze ve formě kamerové nahrávky z našeho stánku na výstavě E3, takže rozdíl v kvalitě určitě poznáte,“ stojí v popisu. Všechna tři videa naleznete i na konci článku.
Nyní už se věnujme přímo oslavenci, který se svými 20. narozeninami ještě více prokoukl. Half-Life 2 nyní zahrnuje i Episode One a Episode Two, jak již bylo zmíněno, které jsou dostupné přímo z hlavní nabídky ve hře. „Zároveň od teď platí, že po dohrání jedné kampaně automaticky pokračujete v následující a nemusíte přepínat mezi hrami,“ dodává Valve k novým vlastnostem. Hra také nově podporuje Steam Workshop, tudíž není nutné opouštět hru, pokud si chcete vyzkoušet i něco z uživatelského obsahu. Nedávno přidaná funkce nahrávek ve Steamu zde pak podporuje speciální značky důležitých událostí, které se k záznamům automaticky přidávají. Dále bylo aktualizováno schéma ovládání, jež nyní odpovídá tomu vylepšenému v prvním Half-Life, byly rozšířené možnosti nastavení asistence s mířením a hlavní nabídky hry byla upravena a přizpůsobena i pro Steam Deck. Vítaným bonusem je přidaný bohatý komentář vývojářů, jehož se už dříve dočkaly ostatní hry od Valve. Pokud by si přece jen někdo chtěl zahrát původní verzi, nalezne ji v nastavení hry u beta verzí jako „steam_legacy – Pre-20th Anniversary Build“.
Aktualizovaný obsah zahrnuje změny, opravy a úpravy napříč celou hrou. „Každá mapa ve hře Half-Life 2 prošla důkladnou kontrolou našimi level designéry, kteří opravili stoleté chyby, obnovili obsah a funkce, o nichž si mnozí mysleli, že je už navždy odvál čas, a vylepšili kvalitu několika věcí, jmenovitě třeba rozlišení světelných map a mlhy,“ vysvětlují a dodávají, že jde kromě toho i o opravu doskakování textur, děr v geometrii a mizení objektů, dále přepracovali nasvícení nebo světelných map a kde na to narazili, opravili i sprity trávy a začerněné modely. „Z modelů očí G-Mana v úvodu hry byla odstraněna zelená záře a byl obnoven reflexní lesk, který si možná pamatujete z roku 2004,“ doplňují k dalším změnám. Ve hře je nově i přepínač na využívání původních nebo nových efektů a modelů. Oprav též proběhlo mnoho, přičemž by asi nemělo smysl zde vypisovat všechny, přehledně je tedy naleznete přímo na stránce aktualizace. Co dodat, všechno nejlepší, Half-Life 2!