Ke zklamání mnoha fanoušků a nedočkavých hráčů byl S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl opět odložen, tentokrát ze září na listopad 2024. Vývojáři ze studia GSC Game World jsou si pochopitelně vědomi, že opakované odklady jsou pro hráče unavující a zároveň znepokojivé, proto ocenili jejich trpělivost a rovnou lákali na 12. srpna na dosud největší prezentaci v podobě Developer Deep Dive s dosud nejdůkladnějším pohledem na hru. Video dlouhé 35 minut zahrnující i povídání vývojářů pokrývá snad všechno, co mohlo hráče zajímat. A navíc i s českými titulky, jež budou ostatně součástí hry.
Ukázka nás zavádí hluboko do Zóny, rozprostírá před námi otevřený svět a dává najevo, že na nás čeká spousta nebezpečenství. Ale zároveň je nutno dodat, že Zóna dovede být jistým způsobem nejen fascinující, ale i krásná. Zóna je rozdělena na 20 regionů, přičemž každý z nich se odlišuje vlastní architekturou, obyvatelstvem nebo přírodou. Velká je pak z důvodu svobody, aby hráči mohli vnímat osamocení nebo pocítit úzkost, navíc mapa nemá téměř žádné bariéry, tvrdí vývojáři. Některé části byly vytvořeny podle skutečnosti, jiné ještě doznaly úprav, ale celkově by znalci série měli mít pocit, že určitá místa poznávají z předchozích her, ačkoli jsou v mnohem lepším grafickém kabátku.
Ve hře máme díky jejímu designu zažít autentický zážitek ze života stalkera se vším, co k němu patří, a to nejen během hlavního příběhu, ale celkově během dalších průzkumů či hledání vybavení. V rámci ukázky se pak podíváme na hledání artefaktu v poli anomálií a vidíme boj s pseudopsy a přízraky, rovněž zavítáme do močálů, později i na povědomou čerpací stanici a budeme mít co do činění s frakcí Jasná obloha (Clear Sky), která bude dobře známá hráčům stejnojmenného dílu. Právě na této misi vývojáři demonstrovali i již zmíněnou absenci bariér a naopak možnost vstoupit téměř kamkoli – v tomto případě se tak podíváme do vinného sklepa pod kostelem, který byl v původní trilogii nedostupný. A poté dojde i na boj.
Zóna je velká z důvodu svobody, aby hráči mohli vnímat osamocení nebo pocítit úzkost, navíc mapa nemá téměř žádné bariéry.
Vývojáři popsali, jak ve hře funguje umělá inteligence nepřátel, která si začne vytvářet domněnky a na základě hypotéz začne pátrat po skrývajícím se hráči. Když se dostaneme do střetu s nepřítelem, je nám k dispozici 35 rozmanitých zbraní, jež navíc po úpravách a vylepšeních hned působí jinak. Hráč zároveň musí myslet na hmotnost nesené výbavy a výzbroje, která ho v případě přetížení omezuje z hlediska dynamického pohybu. Ne se všemi můžeme být v otevřeném konfliktu, občas zkrátka můžeme s některými frakcemi nesouznět. France navíc mohou měnit vůdce či ideologii, přičemž je celkově lidem v Zóně věnováno více pozornosti. Coby stalker budeme interagovat s lidmi a dozvídat se jejich příběhy.
S.T.A.L.K.E.R. každopádně nebude procházka růžovou zahradou a nepůjde o jasný a lehkomyslný průchod. Ve hře není tradiční systém levelování pomocí jednotlivých úrovní, jelikož se pokrok ve hře se bude projevovat lepší znalostí prostředí nebo rychlejšími reakcemi. Vývojáři doufají, že výsledek a nastavení obtížnosti bude pro hráče představovat výzvu, ale rovněž pro ně bude uspokojující. Stejně tak doufají, že hráče uspokojí i příběh, který nabídne přes tři hodiny filmových scén, díky nimž budeme více poznávat okolní svět i lidi a bude nás vést k nutnému rozhodování.
Nadále platí, že S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl vychází 20. listopadu 2024 na PC a Xbox Series, přičemž bude od prvního dne dostupný i v Game Passu.