Microsoft v posledních dvou letech rozšířil svou stáj o celou plejádu světoznámých studií, která se stala součástí jeho first pary týmu. Reagoval tak zjevně na kritiku, že Xbox nenabízí ve srovnání s konkurencí dostatek vlastních atraktivních exkluzivních her. To se v příštích letech nepochybně změní. Na druhé straně teď ale čím dál častěji slýcháme obavy, jaký dopad to bude mít na ostatní platformy. Logicky se totiž předpokládá, že novopečená first party studia budou v budoucnu tvořit tituly výhradně pro Microsoft. Jak se ale zdá, nemusí tomu tak být ve všech případech.
Šéf Xbox Game Studios Matt Booty v rozhovoru pro Game Informer naznačil, že týmy jako Double Fine by mohly i budoucnu vydávat multiplatformní hry nad rámec dokončení rozjetých projektů, které byly už dříve slíbené pro konkurenční systémy. Podle Bootyho je vždy nutné ptát se, zda to dává smysl pro samotnou značku, ale v zásadě připustil, že by se tomu Microsoft nebránil. Některé hry prý mohou těžit z rozšíření na další platformy, zatímco jiné je nejlepší podporovat výhradně na vlastních službách.
Microsoft od získání Minecraftu pokračoval ve vydávání hry na nových platformách.
Pro příklad nemusíme chodit daleko. Xbox v minulosti některé své značky pustil do konkurenčních vod, ale s výjimkou nedávné expanze na PC (což ani není konkurence v pravém slova smyslu) je nejlepším příkladem podobné synergie asi Minecraft. Ten zmínil i Booty s tím, že Microsoft od získání značky pokračoval ve vydávání hry na nových platformách. Nicméně současně zdůraznil, že tu existují jiné série jako Forza, Halo nebo Sea of Thieves, které jsou navržené výhradně pro jeho vlastní ekosystém.
Do Xbox Game Studios nově patří také Obsidian Entertainment, a proto se řeč stočila i na značku The Outer Worlds. Podle Bootyho by mohla a měla nadále růst a rozšiřovat se. V tomto případě ale zřejmě půjde příště už o exkluzivní titul. Vývojáři podle něj vytvořili úžasný nový svět, který může být podobně zajímavý, pestrý a plodný jako v případě Halo. Studio Obsidian už pracuje na několika neoznámených hrách pro Xbox.
Divize Xbox Game Studios se jen v posledních letech rozrostla o týmy Compulsion Games, Ninja Theory, Playground Games, Double Fine, inXile, Obsidian, The Initiative nebo Undead Labs. Jak už jsme nedávno psali, nebylo by divu, kdyby právě aktivita redmondského giganta přiměla Sony reagovat a “vyzbrojit” se rovněž novými studii před příchodem PS5. Spekulovalo se například o Remedy Entertainment (Max Payne, Alan Wake, Quantum Break, Control).
Pokud skutečně Sony nějaké nové studio koupí, může jít o první velkou akvizici od zisku týmu Sucker Punch Productions (série Sly, Infamous a Ghost of Tsushima) v roce 2011.