V podstatě už od chvíle, kdy společnost Electronic Arts komunikovala svou neochotu prodloužit licenci na sérii FIFA u Mezinárodní federace fotbalových asociací, začalo se spekulovat, kdo by mohl převzít štafetu. Byla tu podivná prohlášení prezidenta FIFA o tom, že fotbalová hra s touto licencí přetrvá a bude tím nejlepším fotbalem pro „všechny kluky a holky“, ale vážněji pojaté diskuze probíraly reálnou možnost zapojení některého z velkých vývojářů. Nejčastěji se i s odkazem na sportovní portfolio mluvilo o Take-Two, resp. 2K Games, ani v tomto ohledu ale nedošlo k nijak významnému posunu a zůstáváme i nadále u spekulací. Na ty nicméně během dnešní rozpravy s investory nad finančními výsledky za první čtvrtletí fiskálního roku (přes IGN) reagoval generální ředitel Take-Two Strauss Zelnick a naznačil, že pustit se do vývoje dalších dílů série FIFA by bylo nesmírně obtížné.
In comments during Take-Two’s earnings call, Strauss Zelnick responded to rumors of a 2K FIFA competitor to EA Sports FC, saying that such a game would be „incredible difficult“ to make. https://t.co/T5StMC5V2c pic.twitter.com/t4xOMe0Iyh
— IGN (@IGN) August 9, 2024
„Chtěl bych jen ve spojitosti s licencí FIFA uvést, že nepřichází s potřebnými právy. Nezajišťuje [použití] jmen, týmů nebo ligových soutěží,“ řekl Zelnick na dotaz, který se možného zapojení do vývoje slavné fotbalové série týkal. Dále vysvětlil, že situace je mnohem složitější než například u NFL, NBA nebo MLB, protože v takových případech se většinou jedná jen s vedením ligy a hráčskou asociací. Důležitý je i počet – jde vždy o jeden orgán, který zajišťuje přístup ke všemu potřebnému ke zpracování konkrétní hry, vzhledem k tomu, že zastupuje daný sport jen v jediné soutěži, to je ale v případě fotbalu odlišné. „Každý, kdo by chtěl vytvořit novou konkurenci v oblasti fotbalových situací, by tak nemohl jít jen po zajištění jedné licence, je zatím mnohem víc,“ varoval pak Zelnick.
Otázkou je, komu přesně tuto zprávu adresoval a zda nešlo spíše o snahu vsvětlit, že i kdyby 2K měla o licenci FIFA zájem, ještě zřejmě potrvá delší dobu, než se vůbec objeví první hra. A to je možná jádro celého problému, na který chtěl Zelnick nepřímo upozornit. Jak totiž uvedl později, celá společnost si je plně vědoma, že je nesmírně obtížné vytvořit pro konzole ucházející simulaci a trvá to spoustu času. „Pokud se vám to ale podaří, hráči vám budou věrní a zavázaní,“ ukončil Zelnick toto téma. Zajímavá je poznámka směrem ke konzolím, prozatím by ale bylo velmi předčasné spekulovat, zda dosud neoznámená a nadále tak spíše neexistující FIFA od 2K vyjde jen na konzolích, nebo se podívá na PC stejně, jako tomu bylo v dobách, kdy hru vyvíjela společnost Electronic Arts. Nezbývá tedy nic jiného, než trpělivě vyčkávat, případně vedle EA FC vyzkoušet alternativy v podobě UFL, které již brzy vychází, nebo eFootball, které pro změnu zahazuje číslování po ročnících a bude se i nadále vyvíjet kontinuálně.