Americká odborová organizace SAG-AFTRA (Screen Actors Guild-American Federation of Television and Radio Artists) sdružující pracovníky v audiovizi svou loňskou velkou stávku ukončila v prosinci 2023, ale tím problémy neskočily a vše nedošlo řešení. Už tehdy se organizace obracela i na dabéry, herce a další umělce z oblasti videoher, přičemž v průběhu tohoto týdne hrozila další stávkou kvůli využívání a zneužívání umělé inteligence, jelikož jednání dlouhodobě nikam nevedlo. Nakonec to nedopadlo ani nyní, a proto byla 26. července v 0:01 tamního času vyhlášena další stávka týkající se her. To znamená, že členové SAG-AFTRA od této chvíle přestávají pracovat na projektech, jichž se týká IMA (Interactive Media Agreement).
Effective July 26 at 12:01 a.m. Today’s vote to strike comes after more than a year and a half of negotiations without a deal.#VideoGameStrike #LevelUpTheContract #SagAftraStrong https://t.co/8InNdB05k8
— SAG-AFTRA (@sagaftra) July 25, 2024
Jak ve svém prohlášení uvádí SAG-AFTRA, během jednání s herními vydavateli probíhajících už od října 2022 našli shodu a došli domluvě ve 24 z 25 bodů, a to včetně zvýšení mezd nebo bezpečnostních opatření. SAG-AFTRA má ovšem obavy z umělé inteligence, a proto chce zajistit ochranu svým umělcům. K tomu se ovšem společnosti nemají a SAG-AFTRA nesouhlasí se smlouvami, které umožňují zneužívat hlasových nahrávek, záznamů a dalších výkonů či materiálů prostřednictvím AI a tím je poškozovat. „Videoherní průmysl ročně generuje miliardy dolarů. Hnací silou tohoto úspěchu jsou kreativní lidé, jež tyto hry navrhují a vytvářejí. Mezi ně patří i členové SAG-AFTRA, kteří oživují nezapomenutelné a oblíbené herní postavy, a ti si zaslouží a žádají stejnou základní ochranu jako účinkující ve filmu, televizi, streamovacích službách a hudbě: spravedlivou odměnu a právo na informovaný souhlas pro využití AI a jejich tváří, hlasů a těl,“ uvedl výkonný ředitel SAG-AFTRA Duncan Crabtree-Ireland. Překvapivé je pro něj skutečnost, že se videoherní studia a společnosti nepoučila z minulého roku: „Naši členové mohou požadovat spravedlivé a rovnocenné zacházení ohledně AI a veřejnost nás v tom podporuje.“
„Osmnáct měsíců vyjednávání nám ukázalo, že zaměstnavatelé nemají zájem o spravedlivou a rozumnou ochranu před AI, ale o její zneužívání. Odmítáme toto paradigma – nenecháme nikoho z našich členů na holičkách a nebudeme dále čekat na dostatečnou ochranu. Těšíme se na spolupráci s týmy na našich prozatímních a nezávislých smlouvách, které zajistí transparentnost AI, souhlas a kompenzace pro všechny účinkující, a na pokračování vyjednávání v dobré víře, až budou připraveni se k nám připojit ve světě, který si všichni zasloužíme.“ uvedla předsedkyně výboru Interactive Media Agreement Sarah Elmaleh. Neúspěšná vyjednávání se konkrétně týkají společností Activision Productions, Blindlight, Disney Character Voices, Electronic Arts Productions, Formosa Interactive, Insomniac Games, Llama Productions, Take 2 Productions, VoiceWorks Productions a WB Games. Na webu SAG-AFTRA si mohou členové na základě zadání kódu produkce zjistit, zda je jejich projekt touto stávkou dotčen.
Vzhledem k výčtu společností výše, které zároveň patří mezi nejvýznamnější hráče na videoherní scéně, se pochopitelně hráči začali ptát, co to bude znamenat pro ně a zda mají očekávat odklady některých her. V této souvislosti se hodí vzpomenout herní stávku v letech 2016 a 2017, kvůli níž došlo například k přeobsazení Chloe v Life is Strange: Before the Storm. Tehdy bylo cílem stávky zajistit hercům další příjmy z her a lepší podmínky například u náročného nahrávání. Nyní je však větším strašákem právě umělá inteligence.
Pokud byste měli obavu ze zpoždění Grand Theft Auto VI, jež má podle Take 2 – které je ostatně opět na seznamu společností – vyjít na podzim 2025, můžeme vás uklidnit. Jak zjistil magazín Kotaku, stávka by se neměla dotknout her, které jsou ve vývoji déle než rok, a live service tituly. Sama SAG-AFTRA pak potvrdila, že GTA VI je mimo ohrožení a herci a dabéři pracující na tomto projektu mohou pokračovat dál bez omezení. Zatím to vypadá, že se tomu vyhnou i další nadcházející velké tituly jako Star Wars Outlaws, Call of Duty: Black Ops 6 nebo Dragon Age: The Veilguard. A pak už zůstává otázkou, jak se bude stávka vyvíjet a jak dlouho bude tentokrát trvat.
NEW: A rep for the game companies involved in the actors strike confirms that GTA 6 is NOT one of the struck projects currently in development.
Any SAG-AFTRA performers involved in it (the casting isn’t currently public) are allowed to continue working on the Rockstar game. pic.twitter.com/CIr7OlbaXz
— AmericanTruckSongs9 (@ethangach) July 26, 2024
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
O to rychleji je AI nenahradí. 🙂 Někdo ho na něčem bude muset vytrénovat. Navíc AI ve hrách má k dokonalosti ještě hodně daleko.
Jako komedianta (katastrofu) vidím takové hráče/lidi, kteří mají negativní postoj k tomu, že někdo (herci, atd.) oprávněně bojuje za svoje práva.
Takže za mě ten herec nevlastní nic kromě svého hlasu(a podoby), tudíž ty firmy po hercově vzdání se práva na to dílo si s tim materiálem můžou dělat co chtějí, třeba i trénovat AI. Ale co asi dál bez souhlasu nemůžou je to že napodobují jeho hlas, protože to už může někoho uvést v omyl a většinou se konkrétní hlas musí licencovat. Ale to AI nepotřebuje, ona se natrénuje na těch výkonech aby uměla různé situace a intonace a nový hlas nemusí být nikdo existující. Navíc to pro ně může být i výhodné, když se dobře domluví, tak třeba můžou bez práce dostávat tantiemy za užití jejich hlasu v tom výsledném audiu. A taky je tu možnost nepodepisovat a jít makat do pekárny.
Právě proto že herec vlastní svůj hlas (a podobu), právě proto si s tím jeho hlasem nemůžou dělat co chtějí, tudíž na jeho hlase nebo způsobu vyjadřování nemůžou trénovat AI. Takže sám sobě v jedné větě odporuješ.
Navíc taky záleží jak je postavená smlouva mezi tím kdo film/hru tvoří a dabérem/hercem. Jelikož jsou to většinou velmi kvalitní dabéři/herci s dobrým právním zastoupením (obzvláště v USA), tak jsem si jistý že jejich právníci mají pečlivě ošetřeno ve smlouvách jakým způsobem a k jakým účelům jejich hlas ne/lze použít.
A nebo máš konkrétní výkon, který prodal firmě jako audio nahrávku/data a vzdal se na to autorských práv s tím že se s tím může dít X a Y a Z podle smlouvy a za tím už můžou být modifikace, budoucí užití. AI a kdeco, s tím že samozřejmě nelze napodobovat jeho hlas, o což si myslím že jim ani nejde, spíš jim jde o sběr různorodých dat pro všeobecný trening.
Nikdo nikoho neokrádá bez jeho svolení jak tvrdíš, to audio chtějí mít právně čistý a proto jim to cpou do smluv. V článku se píše že SAG-AFTRA nesouhlasí se smlouvami , které umožňují používání pro AI, takže herci to asi zjevně z obavy o zakázku hojně podepisují a nesouhlasí s tim jen ty odbory. Ale nakonec to bude všechno právně čistý narozdíl od jazykových a obrázkových modelů.
Já dělám v příbuzném oboru a semtam po mě chce nějaká firma zdrojová data k dílům co jsem jim vytvořil i když to nebylo ve smlouvě. Protože to vychcaně chtěli využít na jinej projekt že si to jen upraví a přegenerujou, ale to jsem jim nedal protože bych se okrádal o případnou zakázku a předal jim i knowhow. Ale zároveň dělám s firmou kde je ve smlouvě že veškerá zdrojová data vlastní oni a i případné patenty které při práci vzniknou. A řekl bych že ta zdrojová data a knowhow je analogie k těm hlasům a výkonům. Takže i na tom je vidět že záleží, co si kdo domluví.
prostě a jednoduše tu jde o to že „berou nám práci“ ale to v 60-80. letech mohli tvrdit účetní s tužkou a papírem o počítačích. Ty lidi se na to bud vykašlali nebo to vzali jako příležitost že udělají 10x víc práce.
Taky za činosti který se ještě před 8 lety platily 1500€ ted firmy nedají víc než 150-300€ protože na to vyšel jednoduchej software a dělá to každej blb z pressetu, tak prostě tyhle joby už nedělám.
taky se na to je potřeba podívat z pohledu nezávislých vývojářů, ti nebudou mít statisíce na placení dabingu tak jim to nadabuje kámoš z ochotnickýho divadla a s nějakou čistou open source AI se ty hlasy zmení a hned máš 10 dabingů a bez kontroverzí.