branding
Nintendo prozatím říká ne generativní umělé inteligenci

Nintendo prozatím říká ne generativní umělé inteligenci

Na rozdíl od Microsoftu či EA se obává problémů s autorstvím a definicí vlastnictví díla

Zdroj: Nintendo
8. 7. 2024

Zástupci společnosti Nintendo při nedávné rozpravě s investory nad finančními výsledky i vlastním fungováním odpovídali na dotazy, týkající se umělé inteligence a jejího využití při tvorbě vlastních her. Zatímco společnosti jako Microsoft, Electronic Arts nebo Ubisoft se už vyjádřily pozitivně a ve svých prohlášeních uvedly, že generativní AI chtějí v určité míře při vývoje her používat, Nintendo se drží zkrátka a prezident Šuntaro Furukawa vysvětlil proč. Jak poznamenávají redaktoři magazínu TweakTown, kteří si vyjádření všimli mezi prvními, Furukawa skrze něj staví Nintendo do pozice jedné z největších firem na světě, která spolupráci s umělou inteligencí neplánuje, existují pro to však poměrně jasně formulované a pochopitelné důvody.

Jedním z největších úskalí využití umělé inteligence pohledem Nintenda je možný konflikt s právy na výsledné dílo, které si může nárokovat někdo z původních autorů dat, pomocí nichž se konkrétní agent AI trénoval.

Než k nim přistoupíme, je nutné připomenout, že Nintendo patří ke společnostem, které aktivně vystupují proti neoprávněnému využívání jejího duševního vlastnictví. Případů bychom i v nedávné minulosti našli mnoho, můžeme se však omezit na konstatování, že Nintendo ani v nejmenším nepřehlíží například stránky, z nichž je možné stahovat pirátské verze her. Není však lhostejná ani k tomu, když se celosvětově známé postavičky v čele s Mariem objevují v nejrůznějších modifikacích, sekcích s uživatelským obsahem a vystupuje rovněž proti emulátorům. Jde v určitých rovinách o kontroverzní téma, které může stát například proti vlastnímu zachování her, Nintendo je ale v těchto krocích konzistentní a zdá se, že se stejným respektem přistupuje i k záležitosti, v níž by mohlo být samotné označené za někoho, kdo s duševním vlastnictvím jiných subjektů nenakládá podle pravidel.

Jak totiž uvedl Furukawa, jedním z největších úskalí využití umělé inteligence pohledem Nintenda je právě možný konflikt s právy na výsledné dílo, které si může nárokovat někdo z původních autorů dat, pomocí nichž se konkrétní agent AI trénoval. Takové případy se objevily v minulosti a jsou jedním z nejobtížnějších bodů celého fungování generativní umělé inteligence. Ačkoliv nepostupuje rámcově jinak než například umělci či spisovatelé, když se nechávají ovlivňovat jinými díly, ve výsledcích toho, co umělá inteligence vytvoří, je možné najít dokonale shodné části, které mohou identifikovat autory tréninkových dat. Furukawa nicméně přidal ještě konstatování, že společnost a její vývojáři mají desítky let know-how v oblasti vytváření skvělých herních zážitků a i nadále doufá, že jich bude Nintendo schopné dosahovat ruční prací, nikoliv pouze prostřednictvím technologií.

Pohled se může samozřejmě změnit tak, jak se budou měnit okolnosti spojené s generativní umělou inteligencí, faktem ale zůstává, že Nintendo je i nadále velmi tradiční ve svém přístupu k vývoji her a nic se na tom patrně nezmění ani s příchodem nástupce Switche.

Nahlásit chybu v článku

3

Napsat komentář

Další články
Nahoru