Už v polovině června odstartoval japonský hráč Šimicu Toru petici na portálu Change.org, která volá po zrušení hry Assassin’s Creed Shadows. Pokud dění kolem chystaného pokračování slavné série od Ubisoftu sledujete, pak už vám je patrně jasné, na co Toru poukazuje. Ano, coby Japonci se mu ani trochu nelíbí, že ve hře bude vystupovat samuraj Jasuke, nikoliv však kvůli barvě pleti, ale kvůli manipulaci s historií a hlavně kvůli tvrzení vývojářů z Ubisoftu Quebec, že se v případě hlavního hrdiny hry opírají o historická fakta a svou hru neoznačují za fikci.
Petice má k dnešnímu dni bezmála 30 tisíc podpisů s tím, že za uplynulých 24 hodin získala téměř polovinu z tohoto počtu. Snahy japonských hráčů upozornit na problém, který v souvislosti se hrou vnímají, si totiž všimla média a je pravděpodobné, že množství podpisů v nadcházejících hodinách ještě skokově naroste. Toru definuje problém v krátkém popisu petice a snaží se případným petentům předložit kontext celé kauzy.
„První Evropan, který získal titul samuraje – William Adams (Miura Anobori) – byl ve skutečnosti praporečník ve službách Iejasua Tokugawy,“ píše zakladatel petice a dodává, že Ubisoft stále nechápe povahu a roli samurajů coby služebníků šlechty. „To je vážná urážka japonské kultury a může to souviset i s rasismem namířeným na obyvatele Asie,“ dodává Toru a skrze petici chce dosáhnout zastavení vývoje Assassin’s Creed Shadows a zahájení seriózního sběru historických informací, skrze který budou moci vývojáři vyjádřit respekt k japonské historii a kultuře.
Jak následně uvádí někteří z japonských hráčů, kteří petici podepsali, nejde o skutečnost, že je Jasuke tmavé barvy pleti, ale jednoduše o to, že Ubisoft během představení hry předkládal jeho existenci jako historický fakt a obdobně mluvili vývojáři o celé hře. Skutečně, v oficiálním oznámení lze tyto proklamace najít, je ale také férové dodat, že zástupci vývojářů za historický fakt označují Jasukeho existenci i způsob, jakým se dostal do Japonska. Dále pak uvádí, že vše ostatní – od chvíle, kdy Jasuke stanul na japonské půdě – už bylo „vyvinuto a rozšířeno“ i s odkazem na lore Assassin’s Creed, který je samozřejmě považován za fikci. Vývojáři rovněž uvádí, že skutečný příběh Jasukeho má „otevřený konec“, což je více než zřejmé poukázání na to, že jej v souladu s vlastní představivostí a kreativitou „dopsali“ i s vědomím, že jeho příběh „obestírá mnoho otázek a spekulací“.
Přesto ale ani tato prohlášení vývojářů nepovažují hráči z Japonska za dostatečně, jak ostatně dokazuje nejpopulárnější příspěvek jednoho z petentů. „Pokud by o tom mluvili jako o fikci, dá se to respektovat. Ale prezentovat nepravdy typu „věrné historii“ a „Jasuke byl velký černý samuraj“, je naprosto neodpustitelné,“ napsal uživatel Taja Ju. Naráží pak i na to, že Západ podle něj může kritizovat Japonce za to, že světu tenhle příběh zatajili, což se může rychle změnit na tvrzení, že jsou Japonci rasisté a diskriminují černochy. „Ostatně, zámořský internet už tento aspekt ukazuje,“ uzavírá citovaný uživatel a podtrhuje, kde všude může ležet problém.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Rad by som este videl statistiku na pomer podpisov realnych japoncov peticie k predobjednavkam v Japonsku.
Hned bych se podepsal.
jinak, ten historickej konzultant ubisoftu je tato pani Sachi Schmidt-Hori, ktera se na nakych strankach popisuje takto „I am interested in liteary and pictorial representations of gender, sexuality, and class in pre-seventeenth-century Japanese narratives as well as analyzing the modern metanarratives thereof. My first book, Tales of Idolized Boys: Male-Male Love in Medieval Japanese Narratives (University of Hawai`i Press, 2021) is on medieval chigo monogatari (Buddhist acolyte tales), which often depict romantic relationships between Buddhist priests and adolescent boys. These tales challenge a host of normative and moral standards we–academics, non-academics, the far-right, the far-left, and beyond–internalize, including such ideas as „sexual orientation,“ „transgenerational sex,“ and „sexual agency.“ „… takze asi tak.
Zase sa riešia totálne kraviny. Aby sa tie unikátne snežné vločky v Japonsku z toho nepototo. Keď sa im nepáči, nech to nehrajú. Nehovoriac o tom, že to určite nie je prvá hra, ktorá sa odohráva v období samurajov a nie je historicky presná 🙂 Jin Sakai existoval? Nie. Japonci si to aj tak chvália. Tak?
Tak áno, Sucker Punch nevytvoril tiež na 100% historicky presnú hru. Ale Ghost of Tsushima sa vo veľkej miere snažil byť verný historickým udalostiam o mongolskej invázii v Japonsku, v 13. storočí. Aj keď trebárs hlavný hrdina neexistoval a bol vymyslený čisto pre účely príbehu hry.
ono stačí se podívat na profilovky těch dnešních západních story writterů a je vám hned jasné co a jak. Nebinární tentamto s palestinskou vlaječkou, duhovou a trans vlaječkou, co má rád drag show a kočky, trpí těžkým TDS syndromem a chce svrhnout západní CIS kapitalistický patriarchát… a druhý takový exot pak píše pro kotaku a dá té hře 10/10….
To mě taky zarazilo. Na netu všichni argumentují, že Jasuke je ok, vždyť je to jen fikce, ale viděl jsem nějaký rozhovor s vývojáři a ti mluvili o historii a autenticitě v jednom kuse.
Pouze bych už jen dodal, že na finančním výsledku se to i tak nepodepíše a hru si koupí hromada hráčů (včetně mě), protože je to zkrátka další Assassin’s creed.