branding
Nechat si zaplatit za dřívější přístup k hotové hře je nemravnost

Zpoplatňovat dřívější přístup k hotové hře je nemravné

Firmy zneužívají nedočkavosti a lační po snadných penězích zdržováním standardní edice

Zdroj: koláž/Vortex
10. 6. 2024

Už dlouho jsem přemýšlel, že k tomuto tématu sepíšu nějaký komentář, protože nechat si zaplatit za dřívější zpřístupnění už hotové hry mi přijde jako jeden z největších současných nešvarů herního průmyslu. A to navzdory tomu, že takový krok obvykle vydavatelé chytře pojí i s dalšími bonusy a výhodami, a nelze tedy většinou říci, že zpoplatňují jen samotné přednostní hraní. Ale o to jde především.

Zdržování standardní edice

Případ Life is Strange: Double Exposure mě ale konečně vyprovokoval k akci. Protože si myslím, že jde o křiklavý příklad této praktiky a současně důkaz, že firmy stále vymýšlejí, jak posouvat hranice. Takže to současně může představovat i moment, kdy hráči mohou takovému jednání a podobným pokusům vystavit ráznou stopku. I když v případě Life is Strange to také není úplně snadné.

Jak už jsme psali, ve zkratce jde o to, že Double Exposure vychází 29. října. V nabídce ale není jen standardní edice za 50 eur a deluxe edice za 60 eur. Za 80 eur si můžete koupit ultimátní edici, která vedle dalších bonusů láká právě na možnost zahrát si o dva týdny dříve. Přednostní přístup budou mít hráči ochotní připlatit si ke dvěma kapitolám. Ano, kromě dalších balíčků oblečků, ale už zmínka v prvním řádku tabulky a barevné zvýraznění jasně naznačují, že jde o to nejlákavější.

Zdroj: Square Enix

Vydavateli by se mé hodnocení určitě nelíbilo, ale podle mě prostě zneužívá nedočkavosti hráčů a účtuje si 30 eur za prioritní přístup ke hře, respektive její části. Samotná částka je mimo mé chápání. Firmy lační po jednoduchých penězích a tady spatřily další potenciální trh. Dokud byl třídenní přednostní přístup třeba bezplatnou odměnou za předobjednávku budiž. Když se začal zpoplatňovat a zařazovat mezi bonusy, bylo to na pováženou. Ale pak začali vydavatelé ze tří dní dělat týden a sami v některých případech padli do pasti jako u Suicide Squad: Kill the Justice League, kde hra pořádně v období předběžného přístupu ani nefungovala a z nedočkavých fanoušků se stali platící testeři.

Můžete namítnou, že firmy nedočkavosti možná zneužívají, ale nikdo nás na druhé straně nenutí připlácet si a raději si počkáte. Jenže v případě příběhové hry to zase tak snadné není. Dramaticky totiž roste riziko, že se u ní leccos vykecá. Za dlouhé dva týdny se z Life is Strange: Double Exposure může dostat ven spousta spoilerů. A do takových vletíte na internetu, často ani nevíte jak, i když se jim snažíte vyhýbat. Takže vlastně i empaticky chápu, že někteří fanoušci píší, že si snad raději za Double Exposure opravdu připlatí.

Z vydání standardní edice máme co? Late access?

A v neposlední řadě jde také o princip. Nechat si připlácet za dřívější přístup k hotové hře a uměle zdržovat její skutečný launch mi přijde nemravné. Tohle není early access, tedy předběžný přístup. Tohle je placený prioritní/přednostní přístup. To pak ale z vydání standardní edice činí co? Late access? Tak to tedy děkuji pěkně, ale nemám zájem. A doufám, že se najde dostatek hráčů, kteří odmítnou další plíživé rozšiřování tohoto systému.

Nahlásit chybu v článku

10

Napsat komentář

Další články
Nahoru