Už dlouho jsem přemýšlel, že k tomuto tématu sepíšu nějaký komentář, protože nechat si zaplatit za dřívější zpřístupnění už hotové hry mi přijde jako jeden z největších současných nešvarů herního průmyslu. A to navzdory tomu, že takový krok obvykle vydavatelé chytře pojí i s dalšími bonusy a výhodami, a nelze tedy většinou říci, že zpoplatňují jen samotné přednostní hraní. Ale o to jde především.
Případ Life is Strange: Double Exposure mě ale konečně vyprovokoval k akci. Protože si myslím, že jde o křiklavý příklad této praktiky a současně důkaz, že firmy stále vymýšlejí, jak posouvat hranice. Takže to současně může představovat i moment, kdy hráči mohou takovému jednání a podobným pokusům vystavit ráznou stopku. I když v případě Life is Strange to také není úplně snadné.
Jak už jsme psali, ve zkratce jde o to, že Double Exposure vychází 29. října. V nabídce ale není jen standardní edice za 50 eur a deluxe edice za 60 eur. Za 80 eur si můžete koupit ultimátní edici, která vedle dalších bonusů láká právě na možnost zahrát si o dva týdny dříve. Přednostní přístup budou mít hráči ochotní připlatit si ke dvěma kapitolám. Ano, kromě dalších balíčků oblečků, ale už zmínka v prvním řádku tabulky a barevné zvýraznění jasně naznačují, že jde o to nejlákavější.
Vydavateli by se mé hodnocení určitě nelíbilo, ale podle mě prostě zneužívá nedočkavosti hráčů a účtuje si 30 eur za prioritní přístup ke hře, respektive její části. Samotná částka je mimo mé chápání. Firmy lační po jednoduchých penězích a tady spatřily další potenciální trh. Dokud byl třídenní přednostní přístup třeba bezplatnou odměnou za předobjednávku budiž. Když se začal zpoplatňovat a zařazovat mezi bonusy, bylo to na pováženou. Ale pak začali vydavatelé ze tří dní dělat týden a sami v některých případech padli do pasti jako u Suicide Squad: Kill the Justice League, kde hra pořádně v období předběžného přístupu ani nefungovala a z nedočkavých fanoušků se stali platící testeři.
Můžete namítnou, že firmy nedočkavosti možná zneužívají, ale nikdo nás na druhé straně nenutí připlácet si a raději si počkáte. Jenže v případě příběhové hry to zase tak snadné není. Dramaticky totiž roste riziko, že se u ní leccos vykecá. Za dlouhé dva týdny se z Life is Strange: Double Exposure může dostat ven spousta spoilerů. A do takových vletíte na internetu, často ani nevíte jak, i když se jim snažíte vyhýbat. Takže vlastně i empaticky chápu, že někteří fanoušci píší, že si snad raději za Double Exposure opravdu připlatí.
A v neposlední řadě jde také o princip. Nechat si připlácet za dřívější přístup k hotové hře a uměle zdržovat její skutečný launch mi přijde nemravné. Tohle není early access, tedy předběžný přístup. Tohle je placený prioritní/přednostní přístup. To pak ale z vydání standardní edice činí co? Late access? Tak to tedy děkuji pěkně, ale nemám zájem. A doufám, že se najde dostatek hráčů, kteří odmítnou další plíživé rozšiřování tohoto systému.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Je to podobné jako buď si to teď kupte na Epicu, nebo počkejte rok a kupte si to kde chcete a po roce i levněji. Jsou tací, kteří to na Epicu ze zásady nekoupí, jsou tací, kteří nemají problém počkat a jsou tací, kteří nevydrží čekat a koupí to tam, kde to je i přes případný nesouhlas s touto praktikou a počáteční neochotou na Epicu cokoli kupovat.
To že je to příběhová hra je mi zcela jedno. Jakékoli vyzrazení příběhu jde mimo mě a vzhledem k tomu, že hraji hry i s několikaletým zpožděním, tak jsem na filtrování obsahu zvyklý. Pokud plánuji hru hrát, tak o ní nečtu žádné články, ani videa, a to včetně případné části ve videích Vortexu, kde se sem tam o něčem po určité době rozpovídáte. Pak tu část přeskočím a není žádný problém. A i kdybych něco zaslechl či zahlédl, tak po dalším roce už si na to ani nevzpomenu a hraji s čistou hlavou.
Např. dnes jsem konečně rozehrál Tell Me Why, rok vydání 2020 a nevím o tom vůbec nic 😀
Přestože s tebou v zásadě souhlasím Jirko, v konečném důsledku o tom rozhodují jen samotní hráči. Když bude dostatek z nich ochotno dát 20 USD navíc za čtrnáctidenní exkluzivitu + pár bonusů, aby to splnilo finanční očekávání vydavatelů, tak se to stane běžným standardem. Obchodní akciové společnosti prostě budou chtít vydělávat co nejvíce, za co nejméně. Když se jim ten daný přístup nebude vyplácet, tak od něj upustí.
Únik informací plynoucí z této exkluzivity bych také nepřeceňoval, protože velká část hráčů si stejně z ekonomických důvodů nekoupí hru na wishlistu v den vydání a počkají na alespoň nějakou slevu. A to už kolují veřejným prostorem gigabajty informací (a většinou kolují už před vydáním).
Když jsme u nemravnosti, mně v poslední době jako nemravný přijde placený multiplayer. Např. moje poslední zkušenost s Company of Heroes 3. Nechám-li stranou kvality samotné hry, musíš si pro online bitvu pořídit PlayStation Plus, což jsou další náklady navíc. Jistě, jsem téměř výhradně singleplayerový hráč, a řeknete, že dnes už je to standard, ale to jen dokazuje, jak se tyto „nové standardy“ posouvají. A když k tomu připočtu padání hry a fail při načítání uložených pozic (ještěže jsem hráč z devadesátek zvyklý ukládat, ukládat, ukládat, jinak bych po mnoha hodinách přišel o celý postup), tak je zážitek z CoH 3 trochu hořkosladký.
Chtěl jsem komentář ke komentáři a koukám, že je z toho článek, navíc trochu odbočuji od tématu. Jsem sorry a příště stručněji snad…
Dám za deluxe edíciu Baldur’s Gate 3 80€ + 20€ poštovné? Dám. Lebo je to fyzická kópia hry a pekný zberateľský big box, hra, soundtrack na 3x CD, 3x nášivky, plagát, mapa, 25x samolepky. No neber to.
Dám za Alana Wake II Deluxe edíciu 80€? Dám. Lebo tam mám síce kozmetické bonusy, ale aj Season Pass s 2x príbehovým DLC v cene. To je určite lacnejšie, ako keď si to kúpiš samostatne.
Ale platiť 30€ za to, že si 2 epizódy z 5 zahrám o 2 týždne skôr a plus 4x kozmetické veci a 1x vedľajšia misia s mačkou? A čo si blázon? Takto ja definujem žmýkanie peňazí z hráčov a určite to nebudem podporovať. Ja si zahrám jednotku, Before the Storm, 2, True Colors a kúpim si Double Exposure v základe za 50€ a keď bude možnosť, tak v zľave.
Argument o vyzrazení děje zrovna u mě úplně neuspěje, jakožto člen subredditu r/patientgamers jsem spoustu příběhových her nehrál, a tím myslím i zásadní tituly jako TLOU Part II, Spider-many, AC hry, atd a když člověk nechce, tak se tomu dokáže celkem slušně (i díky vám – ohleduplným novinářům) vyhnout. Podobné obavy bych měl u pay-to-win prvků, které platícím hráčům přinesly zásadní nefér výhodu.