branding
Aktuální generace PlayStationu je tou nejvýdělečnější

Aktuální generace PlayStationu je tou nejvýdělečnější

Sony zveřejnila zajímavá čísla. Hráči na PS5 méně kupují hry. Na PS4 hraje 49 milionů lidí

Zdroj: Sony
30. 5. 2024

Nebylo žádnou náhodou, že jsme se zrovna včera oficiální cestou dozvěděli o velmi očekávané prezentaci PlayStationu. Ačkoliv dnes o půlnoci nebudeme sledovat velký „showcase“, chystané State of Play nabídne na ploše 30 minut ukázky z více než desítky her a patrně nás obeznámí i s dalšími plány Sony. Vše jde ruku v ruce s plánovaným zveřejňováním finančních výsledků, které připadlo na noc ze středy na čtvrtek a odkud pramení zajímavá čísla a statistiky. Sony například uvádí, že aktuální generace PlayStationu vygenerovala japonské společnosti nejvíce peněz v porovnání se všemi předchozími generacemi. Nebo že hráči na PlayStationu 5 utrácí méně za hry, než tomu bylo na PlayStationu 4. Tedy, bylo, měli bychom vlastně mluvit v přítomném čísle, protože přesně polovina aktivních hráčů v měsíční statistice stále hraje na PS4, nominálně to dělá 49 milionů lidí.

Zdroj: Sony

Prezentaci už sdílela nová dvojice generálních ředitelů – Hermen Hulst a Hideaki Nišino – kteří před nedávnem vystřídali v dočasné funkci Hirokiho Totokiho. Nutno uznat, že už první grafy, mapující příjem z prodejů jednotlivých generací konzole PlayStation, působí velmi zajímavě a poučně, bez ohledu na to, že se čísla nepochybně dala najít i před zveřejněním nové prezentace. Vedle sebe nicméně můžete sledovat grafy vývoje příjmů z prodeje konzolí, resp. zisku před zdaněním, které dokazují, že v minulých generacích Sony (a nejen Sony) svůj hardware dotovala a rozhodně z něj „nežila“. Nejmarkantnější je to v případě PlayStationu 3, který po dobu čtyř let od svého uvedení prodělával, aby v pátém roce svého životního cyklu Sony konečně něco málo přinesl a následně už se veškerý zisk zastavil, resp. na samém konci zase trochu propadl. Vývoj u PlayStationu 4, ale zejména pak u aktuálního PlayStationu 5, už ale byl zcela odlišný, což podtrhuje zisk deseti miliard dolarů za prodej PS5 před zdaněním v prvních čtyřech letech. Jak už patrně rozumíte, je to víc, než kolik měla Sony z prodeje PlayStationu 4, tam se zisk před zdaněním zastavil na 9 miliardách dolarů.

Zdroj: Sony

Další zajímavá čísla se objevují o několik slidů prezentace níže, kde se Sony zabývá počtem aktivních hráčů. Jak už bylo naznačeno výše, měsíčně je spuštěno 97 milionů unikátních PlayStationů, což Sony vypočítává buď na základě spuštění nějaké hry nebo využití služeb PlayStation Network. Rozdělení, kolik hráčů zapíná PS4 a kolik PS5, je ale skutečně přesně 50/50, tedy necelých 49 milionů na jedné i na druhé konzoli. Zatímco pro PS5 to znamená, že většina z 56 milionů uživatelů konzoli zapne alespoň jednou za měsíc, v případě PS4 jde o 41 procent všech majitelů 117 milionů prodaných konzolí PS4. Celkově je ale publikum na aktuální generaci PlayStationu aktivnější a odehraje v kumulativním součtu 2,4 miliard hodin za měsíc, oproti 1,4 miliardě na PS4. Změnilo se nicméně chování hráčů, byť je snadné vysledovat, že jde v podstatě jen o reakci na aktuální trendy ve hrách a příklon v určitém segmentu k live-service či jednoduše trvanlivějším hrám. Znázorňuje to graf, který se zabývá množství peněz utracených na jedné konzoli.

Zdroj: Sony

Zatímco v případě PS4 se průměr pohybuje kolem 580 dolarů, na PS5 je to 731 dolarů, hráči ale utrácí méně za plné hry, konkrétně o 12 procent méně, a svou útratu o více než 176 procent přelili do přídavného obsahu k jednotlivým titulům. Utrácí se ale také o 57 procent více za služby – zejména tedy předplatné PlayStation Plus – a o 34 procent více za periferie. A když jsme už zmínili služby, vyvíjí se také rozdělení hráčů do jednotlivých stupňů předplatného PlayStation Plus. Meziročně stoupnul počet předplatitelů nejdražšího stupně Premium ze 17 na 19 procent a prostředního stupně Extra ze 13 na 16 procent. Jinak řečeno, 35 procent uživatelů PS Plus pomíjí nejlevnější stupeň Essential a dá se usuzovat, že tato skupina dle aktuální trajektorie poroste.

Zdroj: Sony

Poslední část můžeme věnovat hrám a rozdělení, jaké série či tituly obecně přináší Sony nejvíce peněz. Patrně vás nepřekvapí, že PlayStation sází na silné značky, jakými jsou například EA Sports FC, Call of Duty, Fortnite, Grand Theft Auto, Destiny nebo NBA 2K, které dlouhodobě stojí za přibližně polovinou celkových příjmů z PS Storu. V druhé polovině je pak vzrůstající počet „ostatních titulů“, kterých je momentálně na PS5 k dispozici přes devět tisíc. Vlastními příspěvky do portfolia dostupných her na PlayStationu pak chce Sony přispět prostřednictvím 19 studií, z nichž 9 získala mezi lety 2021 a 2023. Silné značky Sony asi netřeba vyjmenovávat, v seznamu očekávaných her se však jako zajímavost objevuje Wolverine od Insomniac Games, o kterém ale vývojáři podle posledních zpráv ještě nejsou připraveni mluvit konkrétněji. A snad poslední perlička, Helldivers II od Arrowhead Games, který Sony vydává, už v prodejích překonal druhého Spider-Mana, když dokázal ke koupi přimět více než 12 milionů hráčů, zatímco Spidey od Insomniace Games o milion méně. Stále je však na místě poukázat na to, že hra Helldivers II je kromě PlayStationu dostupná také na počítačích.

Nahlásit chybu v článku

12

Napsat komentář

Další články
Nahoru