Nebylo žádnou náhodou, že jsme se zrovna včera oficiální cestou dozvěděli o velmi očekávané prezentaci PlayStationu. Ačkoliv dnes o půlnoci nebudeme sledovat velký „showcase“, chystané State of Play nabídne na ploše 30 minut ukázky z více než desítky her a patrně nás obeznámí i s dalšími plány Sony. Vše jde ruku v ruce s plánovaným zveřejňováním finančních výsledků, které připadlo na noc ze středy na čtvrtek a odkud pramení zajímavá čísla a statistiky. Sony například uvádí, že aktuální generace PlayStationu vygenerovala japonské společnosti nejvíce peněz v porovnání se všemi předchozími generacemi. Nebo že hráči na PlayStationu 5 utrácí méně za hry, než tomu bylo na PlayStationu 4. Tedy, bylo, měli bychom vlastně mluvit v přítomném čísle, protože přesně polovina aktivních hráčů v měsíční statistice stále hraje na PS4, nominálně to dělá 49 milionů lidí.
Prezentaci už sdílela nová dvojice generálních ředitelů – Hermen Hulst a Hideaki Nišino – kteří před nedávnem vystřídali v dočasné funkci Hirokiho Totokiho. Nutno uznat, že už první grafy, mapující příjem z prodejů jednotlivých generací konzole PlayStation, působí velmi zajímavě a poučně, bez ohledu na to, že se čísla nepochybně dala najít i před zveřejněním nové prezentace. Vedle sebe nicméně můžete sledovat grafy vývoje příjmů z prodeje konzolí, resp. zisku před zdaněním, které dokazují, že v minulých generacích Sony (a nejen Sony) svůj hardware dotovala a rozhodně z něj „nežila“. Nejmarkantnější je to v případě PlayStationu 3, který po dobu čtyř let od svého uvedení prodělával, aby v pátém roce svého životního cyklu Sony konečně něco málo přinesl a následně už se veškerý zisk zastavil, resp. na samém konci zase trochu propadl. Vývoj u PlayStationu 4, ale zejména pak u aktuálního PlayStationu 5, už ale byl zcela odlišný, což podtrhuje zisk deseti miliard dolarů za prodej PS5 před zdaněním v prvních čtyřech letech. Jak už patrně rozumíte, je to víc, než kolik měla Sony z prodeje PlayStationu 4, tam se zisk před zdaněním zastavil na 9 miliardách dolarů.
Další zajímavá čísla se objevují o několik slidů prezentace níže, kde se Sony zabývá počtem aktivních hráčů. Jak už bylo naznačeno výše, měsíčně je spuštěno 97 milionů unikátních PlayStationů, což Sony vypočítává buď na základě spuštění nějaké hry nebo využití služeb PlayStation Network. Rozdělení, kolik hráčů zapíná PS4 a kolik PS5, je ale skutečně přesně 50/50, tedy necelých 49 milionů na jedné i na druhé konzoli. Zatímco pro PS5 to znamená, že většina z 56 milionů uživatelů konzoli zapne alespoň jednou za měsíc, v případě PS4 jde o 41 procent všech majitelů 117 milionů prodaných konzolí PS4. Celkově je ale publikum na aktuální generaci PlayStationu aktivnější a odehraje v kumulativním součtu 2,4 miliard hodin za měsíc, oproti 1,4 miliardě na PS4. Změnilo se nicméně chování hráčů, byť je snadné vysledovat, že jde v podstatě jen o reakci na aktuální trendy ve hrách a příklon v určitém segmentu k live-service či jednoduše trvanlivějším hrám. Znázorňuje to graf, který se zabývá množství peněz utracených na jedné konzoli.
Zatímco v případě PS4 se průměr pohybuje kolem 580 dolarů, na PS5 je to 731 dolarů, hráči ale utrácí méně za plné hry, konkrétně o 12 procent méně, a svou útratu o více než 176 procent přelili do přídavného obsahu k jednotlivým titulům. Utrácí se ale také o 57 procent více za služby – zejména tedy předplatné PlayStation Plus – a o 34 procent více za periferie. A když jsme už zmínili služby, vyvíjí se také rozdělení hráčů do jednotlivých stupňů předplatného PlayStation Plus. Meziročně stoupnul počet předplatitelů nejdražšího stupně Premium ze 17 na 19 procent a prostředního stupně Extra ze 13 na 16 procent. Jinak řečeno, 35 procent uživatelů PS Plus pomíjí nejlevnější stupeň Essential a dá se usuzovat, že tato skupina dle aktuální trajektorie poroste.
Poslední část můžeme věnovat hrám a rozdělení, jaké série či tituly obecně přináší Sony nejvíce peněz. Patrně vás nepřekvapí, že PlayStation sází na silné značky, jakými jsou například EA Sports FC, Call of Duty, Fortnite, Grand Theft Auto, Destiny nebo NBA 2K, které dlouhodobě stojí za přibližně polovinou celkových příjmů z PS Storu. V druhé polovině je pak vzrůstající počet „ostatních titulů“, kterých je momentálně na PS5 k dispozici přes devět tisíc. Vlastními příspěvky do portfolia dostupných her na PlayStationu pak chce Sony přispět prostřednictvím 19 studií, z nichž 9 získala mezi lety 2021 a 2023. Silné značky Sony asi netřeba vyjmenovávat, v seznamu očekávaných her se však jako zajímavost objevuje Wolverine od Insomniac Games, o kterém ale vývojáři podle posledních zpráv ještě nejsou připraveni mluvit konkrétněji. A snad poslední perlička, Helldivers II od Arrowhead Games, který Sony vydává, už v prodejích překonal druhého Spider-Mana, když dokázal ke koupi přimět více než 12 milionů hráčů, zatímco Spidey od Insomniace Games o milion méně. Stále je však na místě poukázat na to, že hra Helldivers II je kromě PlayStationu dostupná také na počítačích.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Jenom to potvrzuje moje slova, že PS4 tady ještě nějakou dobu bude velmi rozšířenou konzoli – tehdy jsem tipoval do roku 2025 – a že PS5 se rychle nestane dominantním PlayStationem. To jsem si myslel před uvedením PS5 na trh, to jsem říkal na přelomu let 2020/2021 a čas (statistika) ukazuje že jsem pravdu tehdy měl.
Vím že můj názor nebyl/není/nebude populární a že se najde dost těch, kteří budou tvrdit něco jiného. Ale výkonnostní skok mezi PS4 a PS5 není tak velký aby to přimělo drtivou většinu hráčů co nejdříve přesedlat na PS5. Není to takový rozdíl jako u předchozích generací PlayStationu.
Vlastně se tady opakuje historie – PS2 byla velmi rozšířená i v době kdy už na trhu byla PS3. Což je v podstatě odpověď pro ty, kteří se ptají proč v éře PS5 (2020-2024) dost her vychází zároveň i pro PS4.
Aby tomu každý správně rozuměl – nikdy jsem nebyl a nebudu proti technologickému pokroku. Ale doufal jsem že výkonnostní (kvalitativní) rozdíl mezi PS4 a PS5 bude mnohem větší. A to se nestalo.
Stručně řečeno 49 milionů aktuálních PS4 hráčů si pravděpodobně myslí něco podobného co si myslím já. Těch 49 miliónů je ještě pořád dost velká síla, dost velký počet který chtě/nechtě musí tvůrci brát v potaz. Jinak by bylo propouštěných vývojářů mnohem více než se dozvídáme v novinkovém souhrnu.
Jsem starý dědek (60+), hry hraju přibližně někdy +/- od roku 1985 a považuji se za „core“ hráče. Posledních několik let hraju hry skoro denně. Zásluhou Vortexu (čímž mu děkuji) mám dostatečně podrobný přehled (streamy, články) také o hrách o kterých vím že je nikdy hrát nebudu. Ale je pravda že nepotřebuji mít každou novou hru která zrovna vyšla čili si z nabídky her dost pečlivě vybírám. Navíc slušný počet nově vydaných her má i PS4 verzi.
Mně ten poměr PS4 vs. PS5 hráčů nepřekvapil, protože jsem ho očekával. Proč? Je třeba věci brát v souvislostech. Každá věc je něčím ovlivněná. Když si dáš na jednu hromádku všechno důležité co se ve světě za několik posledních let stalo, když si to dáš do souvislosti jako správně poskládanou mozaiku, tak se to více/méně dalo očekávat že ten poměr PS4/PS5 bude přibližně vyrovnaný.
Ať tak či onak, furt platí jedna věc kterou říkám dlouhodobě. Každý ať si hraje co chce a jak chce, každý ať si hraje na čem chce – pc, konzole – když mu to tak vyhovuje.
Len musím zotrvať na tom, že mňa osobne proste ten vyrovnaný pomer po 4 rokoch od releasu PS5 prekvapil. Akože čipovej kríze, inflácii, určitej ekonomickej stagnácii atď (na ktoré asi narážaš) rozumiem… Napriek tomu nemám pocit, že by bola PS5 cenovo nedostupná konzola, naopak. Pamätám si, keď prišla na trh PS2, ktorá stála tuším 22-25tisíc SK (oproti PsOne ktorá stála tak 6-8 tisíc), následne PS3, ktorá síce bola lacnejšia, ale na tú dobu taktiež relatívne drahá no a potom zvolili inú stratégiu. Tej sa držia a konzoly udržiavajú na určitej cenovej úrovni, aby bola široko prístupná, pretože im to podľa mňa dáva takto najväčší zmysel – potom ten hardwareový posun samozrejme ani nemôže byť markantný, keď sa musia držať na cenovom strope verylow end herného PC (a veď aj to z veľkej časti dotujú). V každom prípade ja som sa nemal v pláne s tebou sporiť, možno máš pravdu ty, možno si naopak svetlá výnimka „core“ hráča a štatisticky v priemere mám pravdu skôr ja, kto ho vie 🙂 Ja to vyhodnotiť neviem, pretože mám nejakú empíriu a ty máš zase odlišnú, ale celkové dáta nemá nikto z nás. Neostáva nám nič iné len si počkať na ďalšie štatistiky od Playstationu a medzitým sa každý hrať na tom svojom piesočku… teda konzole 🙂
Hraju mimo profláknuté velké tituly taky jiné hry o které jiní hráči třeba nezavadí pohledem, proto si myslím že jsem takzvaně „core“ hráč. Ale pravdu můžeš mít i ty, že hardcore hráč může být někdo kdo 12 hodin každý den hraje pouze 1 jedinou hru. Záleží kdo a jak se na to bude dívat. Přeju pohodový víkend, konec května i celý červen. Užívej si hraní podle tvých představ.