Na informace o zrušení čtyř studií Microsoftu navazuje hned několik důležitých zpráv, které se týkají dotčených zaměstnanců, jednotlivých her a případné budoucnosti Xbox Game Studios. Už v průběhu středy se objevily zákulisní detaily o hře Redfall od zrušených Arkane Austin, nyní přináší novinář Jason Schreier hlubší pohled do interních rozprav Microsoftu a cituje z celospolečenské schůzky. Na ní zaznělo několik důvodů, proč byla studia uzavřena, a v náznacích se řešily i další plány, které mohou být spojeny se zavíráním dalších studií a propouštění zaměstnanců.
„Náhlé uzavření několika videoherních studií divize Xbox společnosti Microsoft byly výsledkem rozsáhlé iniciativy na snížení nákladů, která navíc ještě není u konce,“ začíná Schreier svůj článek na stránkách agentury Bloomberg. Dále pak cituje díky několika svým zdrojům ze schůzky, kterou uspořádalo vedení Xbox Game Studios se všemi svými zaměstnanci a na níž vystoupil ředitel studií Matt Booty spolu s ředitelkou ZeniMaxu Jill Braff. V první řadě Schreier uvádí, že se v již uzavřeném studiu Tango Gameworks měl připravovat koncept druhého dílu Hi-Fi Rush. Ačkoliv se zatím na hře údajně nezačalo pracovat, úspěch původní hry vedl k přesvědčení, že by mezi fanoušky byl zájem o pokračování, a právě to mělo spět ke svému finálnímu návrhu pro vedení Microsoftu. Ostatně, měl to být sám Booty, který na schůzce vyzdvihnul kvality Hi-Fi Rush, ale nebyl konkrétní stran důvodů, proč bylo studio uzavřeno.
NEW:
– Xbox still isn’t done cutting costs, sent voluntary buyout offers to some Zenimax staff
– Why were Arkane Austin and Tango Gameworks closed? Bad timing, perhaps
– Activision purchase has ramped up scrutiny on Xbox
And much more – here’s my latest: https://t.co/Yik5r5ii0r— Jason Schreier (@jasonschreier) May 8, 2024
Obecně měl Booty pouze uvést, že studií Microsoftu – ale patrně spíše těch, která spadají pod rodinu ZeniMax – bylo jednoduše příliš mnoho a vedení celé divize mělo pociťovat nedostatek zaměstnanců. Proto se prý Microsoft rozhodl studia zavřít, aby si mohl uvolnit ruce na jiných místech a také, trochu paradoxně, pracovat na menších hrách. U té příležitosti dodal, že uzavření Arkane Austin nesouviselo se hrou Redfall – a tedy s jejím neúspěchem – což následně měly potvrdit Schreierovy zdroje, které promluvily také o vývoji dalšího projektu. Tím měla být další hra v duchu Dishonored, prostřednictvím které se chtěla pobočka Arkane v Austinu vrátit ke kořenům. Mělo jít o singleplayerovou hru, kterou by fanoušci automaticky očekávali od studia jménem Arkane, oficiálně však tuto zprávu oslovený mluvčí Microsoftu Bloombergu nepotvrdil. K situaci se poté vyjádřila také ředitelka ZeniMaxu Jill Braff, která ve své řeči zmínila přesvědčení, že nepříjemné kroky umožní celé divizi – kam spadá i vývoj Doomu a Falloutu – vrhnout větší úsilí k novým projektům. „Je těžké podporovat devět studií napříč celým světem a neustále se rozšiřující paletu věcí, které musíte dělat, s tak malým centrálním týmem,“ řekla Braff a dodala, že zřejmě nechybělo mnoho k tomu, aby se situace stala neúnosnou.
Uzavření čtyř studií, zvlášť, když šlo v případě Arkane Austin a Tango Gameworks o tak známé subjekty, vyvolalo přirozeně spoustu vášní. K situaci se hned na začátku poměrně nevybíravě vyjádřil ředitel Arkane Lyon Dinga Bakaba, následovala závěrečná řeč game directora Redfallu Harveyho Smitha, ale přichází i další. O ty nejhlasitější reakce se postarali sami hráči, kteří na nejrůznějších místech spílají Philovi Spencerovi, nejvýše postavenému muži Xboxu, a někteří dokonce volají po jeho rezignaci. Na jeho obranu se nicméně postavil bývalý ředitel Blizzardu Mike Ybarra, který v delším příspěvku na Twitteru vyjádřil svou podporu a snažil se fanouškům vysvětlit, že vzhledem ke Spencerově povaze tahle rozhodnutí zcela jistě nebere na lehkou váhu. „Nesnažím se bránit tato rozhodnutí. Všichni jsme se asi dostali do situací, které jsou složité a nečekané (mě nevýjimaje). Je to součást práce, odpovědnost za výsledek,“ řekl Ybarra. Doplnil nicméně, že za více než 24 let, po které zná Phila Spencera, si mohl několikrát ověřit, jak velmi si ředitel Xboxu váží kreativního procesu a jednotlivých vývojářů, z toho důvodu je proto Ybarra přesvědčen, že byl Spencer situací zasažen podobně jako všichni ostatní.
I see a lot of shots at Phil over today’s Xbox announcements. I get it. But knowing him as a human, I know this hurts him as much as anyone else. I can’t speak for all of the leadership there, but I do know him and I do know what he is likely going through.
I’m not trying to…
— Mike Ybarra (@Qwik) May 7, 2024
Další reakce pak přišla od Šindžiho Mikamiho – zakladatele Tango Gameworks, autora řady skvělých her, v neposlední řadě pak The Evil Within, na kterém pracoval právě v Tangu. Ze studia nicméně odešel na začátku loňského roku, takže situaci už sledoval z dálky. Přesto mu to nezabránilo v tom, aby zavření studia komentoval, byť byl na Twitteru velmi strohý. „Tango skončilo. Smutné,“ napsal v příspěvku, který viděly už téměř 3 miliony lidí. Nic to ovšem nemění na tom, že Mikami už má nové studio Kamuy – jak letos v březnu zjistilo Gematsu – žádné formální oznámení ale slavný designér ještě neučinil, a tak situace zůstává i nadále spíše mlhavá.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Som zvedavý, kto príde na rad ako ďalší. Zaujímavé, že tak veľká firma ako Microsoft je na tom o dosť horšie ako Sony. Ak sa Sony nerozhodne tiež prepúšťať vo veľkom v rámci nejakej druhej vlny. Verím, že je to šok aj pre Šindži Mikamiho, pretože Tango vytváralo dosť dobré tituly a jeho zatvorenie je veľkou škodou.
Rovnako neverím tvrdeniam Mrkvosoftu, že Arkane Austin neuzatvorili pre ich neúspechy. Čakal som po tých viacerých zlyhaniach, že to príde už oveľa skôr ako teraz.
Je to byznys jako vsechno a kritizovat byznysove rozhodnuti bez znalosti internich faktu je hloupost.
BTW cast prispevku CEO moon studios na Twitteru/X:
„Do you all really just assume that Microsoft is completely dumb, happy to burn bridges with talented developers that could then immediately make deals with the competition? I mean… it might be that that’s the case, but usually these dealings happen on a somewhat more sophisticated level. Real life is chess, not checkers, folks.“