Pokud jste doufali, že se situace v herním odvětví stabilizovala a zprávy o propouštění už nebudou obvyklou součástí herního zpravodajství, mýlili jste se. Během svátků se redukce pracovních míst a snaha najít úspory týkala tří společností, resp. studií – Ubisoft, Certain Affinity a Counterplay Games. Ačkoliv ve všech případech nejde nominálně o bůhvíjak vysoké počty propuštěných, například studio Certain Affinity – které pomáhalo s vývojem her jako Halo Infinite nebo Call of Duty – propouští poprvé od svého založení v roce 2006.
Začněme ale francouzským gigantem, který v tuto chvíli propouští 45 lidí z centrály publishingu a také z několika subjektů spadajících do asijského regionu za účelem posílení kolektivní efektivity. O propouštění mezi prvními informoval magazín Gamespot, který rovněž přinesl vyjádření mluvčího Ubisoftu. Ten uvádí, že v uplynulých měsících hledal každý tým uvnitř Ubisoftu způsoby, jak zefektivnit svou práci a nastavit procesy tak, aby mohly být dlouhodobě úspěšné. Důvody k propouštění tak vychází zejména z nutnosti adaptovat se na vývoj trhu a zachovat stabilitu nejen dílčích větví, ale Ubisoftu jako takového. „Rozhodnutí nebereme na lehkou váhu a těm, koho se propouštění týká, nabízíme adekvátní podporu,“ uvedl mluvčí. Ačkoliv tedy nejde o tak masivní vlnu, jaká se Ubisoftu týkala v listopadu loňského roku, kdy o místo přišlo přes 1000 lidí, pořád lze sledovat, že se jednotlivé společnosti zcela nevyrovnaly s tím, jak ke svým plánům přistupovaly v době náhlého zvýšení tržeb a celkového zájmu hráčů vyrovnávajících se s pandemií koronaviru a všemi opatřeními.
V úvodu jsme zmínili, že dalším studiem, kde se v uplynulých dnech propouštělo, bylo Certain Affinity, které navíc podobnou situaci musí řešit poprvé ve své historii. Propuštění 25 zaměstnanců, kteří činí přibližně 10 procent z celkového stavu, komentoval na oficiálních stránkách studia zakladatel a generální ředitel Max Hoberman. Začíná tím, že celé odvětví čelí v uplynulých 12 měsících mnoha nečekaným výzvám a že Certain Affinity bohužel není žádnou výjimkou. Vyjadřuje se i k jednotlivým faktorům, ke kterým řadí celkové zpomalení financování nových projektů a neochotu subjektů třetích stran investovat do her. „Pro zajištění další práce nebo jiných zdrojů příjmů to pro nás činí extrémně složitým,“ uvádí pak Hoberman.
Vystihuje skutečnost, že Certain Affinity funguje dlouhodobě jako podpůrný tým, který se přidal například k vývoji Halo Infinite, Call of Duty: Modern Warfare 2, New World nebo Hogwarts Legacy. S ohledem na zmíněné faktory ale nachází čím dál tím méně příležitostí a nedokáže se momentálně s úbytkem financí vypořádat nijak jinak nežli prostřednictvím propouštění. Bližší informace nebo dokonce plán, jak bude Certain Affinity postupovat v případě, pokud se situace nezlepší, však Hoberman nepřidal. Jediné, čemu ve zprávě ještě věnoval prostor, byla slova díků těm, kdo museli odejít a ubezpečení, že se bude vedení studia snažit odchod jim co nejvíce zpříjemnit úrovní podpory, stejně jako možností uchovat si nastřádané akcie společnosti, aby i propuštění zaměstnanci mohli v budoucnu těžit z finančních úspěchů studia.
Posledním studiem, které muselo přistoupit k propouštění, je Counterplay Games. Autoři hry Godfall, která byla launchovým titulem konzole PlayStation 5, zatím propouštění neoznámili oficiálně, ale jednotliví vývojáři poměrně otevřeně promluvili o tom, že k propouštění dochází. Situace se už s koncem minulého týdne rozebírala na portálu Resetera, kde uživatel s přezdívkou Cyberia sdílel několik screenshotů ze sítě LinkedIn, kde dnes již bývalí zaměstnanci studia informují své kolegy o situaci a hledají nové uplatnění. Jedním z nich byl například Matt Cerami, který v Counterplay Games figuroval na pozici scenáristy. Dalším pak animátor Spencer Roberts, který rovněž hledá nové uplatnění. A posledním Craig Johnson, rovněž animátor a Robertsův kolega, který navíc přidal, že zná i řadu dalších skvělých vývojářů, kteří rovněž hledají nové místo.