Každý rok v lednu se koná pravidelná akce Awesome Games Done Quick, na které se schází herní sprinteři a maratonci, aby pobavili statisíce diváků a pokořili další podivuhodné rekordy. AGDQ je v mnoha směrech výjimečná akce, která spojuje nadšence pro videohry s charitativním posláním. V posledních letech se tu na boj s rakovinou daří vybrat mezi dvěma a třemi miliony dolarů, což potvrzuje pozitivní nastavení soutěživé komunity. To v herním světě, přiznejme si, není nic samozřejmého.
AGDQ se koná celý týden a vedle diváků přímo v hale je přenášená také na Twitchi, později jsou pak jednotlivé „runy“ k vidění i na YouTube. Dopředu je znám přesný rozpis her, včetně toho letošního se záznamy na YouTube, takže diváci přesně vědí, kdo bude hru hrát a za jakých podmínek. Hrají se hry staré i nové, s různými pravidly a v různých režimech. Vedle převažujícího sólového výkonu občas i kompetitivně nebo v kooperaci, výjimkou nejsou ani různé kuriozity. Tak jako jakýkoliv běžný sport, i herní speedruny si užijete tím lépe, čím více danou hru znáte. Skvělá podívaná to ale bývá nejen kvůli výkonu, ale i díky poutavému komentáři moderátorů nebo i samotného hráče.
O fenoménu speedrunů bychom mohli napsat několik dlouhých článků, pro tuto chvíli jsem se ale rozhodl demonstrovat jeho výjimečnost na výběru zajímavých speedrunů z letošního ročníku, který se konal od 14. ledna v Pittsburghu. Tématu jsem se věnoval v aktuálním dílu vidcastu, rozhodl jsem se ho ale doplnit tímto přehledným souhrnem části zmíněných videí, abyste je mohli nalézt na jednom místě. Pro pořádek ještě dodávám, že se každý rok v létě (letos to bude od 30. června) koná obdobná akce Summer Games Done Quick, což bude nejbližší příležitost, jak podobnou akci zažít naživo, ať už v Minneapolis nebo na Twitchi. A za zmínku také stojí, že přehlednou databází speedrunů najdete na webu Speedrun.com, takže pokud vás zajímá jakákoliv jiná hra, máte rekord doslova na dosah.
Teď už ale zaklekněme do startovních bloků. Tohle jsou nejzajímavější speedruny z letošního Awesome Games Done Quick. Ready?
Pro začátečníka budou určitě nejvděčnější nejrůznější kuriozity. V minulých ročnících to byla například Celeste odehraná na taneční podložce (2021) nebo NieR: Automata dokončená jednou rukou (2017). Letos se pustil JSR_ do hraní staré NESové hry Gyromite z roku 1985, a to se svým psem. Využívá speciálního ovladače, na kterém je třeba v určitých chvílích mačkat jedno ze tří velkých barevných tlačítek. Pes japonského plemene šiba-inu se jmenuje Peanut Butter a je výborně vycvičený. Během celého bezmála půlhodinového speedrunu je pozoruhodně koncentrovaný, byť se občas dožaduje pamlsku a dochází také k drobným chybám a nepřesnostem. Je zajímavé sledovat vztah obou „hráčů“ a to, jak páníček svého čtyřnohého přítele neustále povzbuzuje.
Jednou z nejhranějších her mezi speedrunery je Super Mario 64. Hraje se na mnoho různých způsobů a metod, mj. třeba i poslepu (což je mimochodem předmět nejnovějšího videa Summoning Salta, nejsledovanějšího YouTubera věnujícího se speedrunům). Zde CZR používá poněkud svérázný způsob ovládání, bubny. V úvodu vidíte podrobné vysvětlení ovládání od základního pohybu po speciální triky, spoustu zajímavých detailů se pak dozvíte i během runu. Samozřejmě, že při něm dochází i ke ztrátám na životě a opakovaným nepřesnostem, přesto bych průběh označil za takřka rutinní. Výsledný čas je ostatně mnohem lepší, než jakého by běžný smrtelník dosáhl i s klasickým ovladačem. Pusťte si například sekvenci od 9:53, kde uvidíte čistý průběh po úzkých plošinách následovaný suverénním soubojem s bossem.
Za tímto speedrunem je zajímavý příběh. Objevil se totiž už vloni, kdy SBElectric avizoval pokus o světový rekord. Bohužel udělal chybu z nepozornosti, a ta ve speedrunech často bývá kritická. Protože ukládání pozice zdržuje, většinou se s ním nikdo neobtěžuje a spoléhá na svůj skill. Když pak v jednom tajném levelu v pokročilé fázi hry běžec ztratil všechny životy (nevšiml si prý, že už má poslední a nadále riskoval), následoval start od úplného začátku hry. V tu chvíli bylo jasné, že run nemůže být v časovém plánu dokončen. Situace byla vzhledem k okolnostem (stream sledovaly desítky tisíc diváků) nepříjemná, zjevně vystresovaný SBElectric jí ale nakonec zvládl a místo kompletního runu dohrál hru jinak. Na tento run se můžete podívat zde, odkaz vede přímo na kritickou pasáž.
Letos běžec dostal druhou příležitost a „redemption run“ zvládl výborně. Dosáhl času 2:55:24, což byl v daném okamžiku jeden z pěti nejlepších světových časů – od konání eventu už jej navíc stihl vylepšit o více než tři minuty a aktuálně je jen půl minuty za světovým rekordem. Jeho run na AGDQ byl fantastický – tříhodinový slot tu nedostane mnoho her, ale na Mario Sunshine se díky obtížnosti a specifickým postupům hrou kouká skvěle. Stream má skvělou energii, moderátoři byli zábavní a skvěle laiky seznamovali s detailními postupy.
Základním principem velké části speedrunů bývá využití nejrůznějších chyb v programu. Co je pro běžného hráče otravný bug, to může být pro speedrunera požehnáním resp. cesta k rychlejšímu dohrání hry. Jak jinak by mohly být světové rekordy v některých hrách tak nízké? Dohrát Elden Ring pod 4 minuty nebo Hollow Knight pod 5 minut si žádá značnou improvizaci v podobě využívání tzv. glitchů.
Jednou z her, které jsou glitchy proslulé, je Super Mario Maker 2. Populární speedruner CarlSagan42 (na YouTube má skoro 400 tisíc sledujících) na AGDQ představil zhruba půlhodinovou „Glitch Showcase“, ve které představil spoustu drobných glitchů a šíleností. Ty postupně vysvětlil a následně úspěšně překonal, a to včetně nečekaných překvapení, které mu do jeho sestavy glitchů sem tam tajně přihodili moderátoři.
Pojďme ale konečně na PC. Začněme Elden Ringem, jehož dohrání běžným smrtelníkům trvá desítky hodin. Světový rekord bez glitchů (tzv. „Any% Glitchless“) má hodnotu 55 minut a 1 vteřina, existují tu přesně vypracované cesty, úctyhodné triky a na jiná nastavení samozřejmě i nejrůznější glitche. Na AGDQ hrál Mitchriz, který je v používání glitchů v Elden Ringu zjevně expert. Místo rychlostního rekordu (aktuálně drží třetí místo v čase 4 minuty a 20 vteřin) ale během speciálního runu ukázal specifický a hodně zvláštní glitch „zip“, kterým se umí přesouvat napříč celou mapou. Fascinující je nejen strhující komentář všech přítomných, ale současně i používaná technika. Mitchriz totiž používá malý metronom, díky kterému správně zvládá načasování.
Na AGDQ letos došlo i na jiné soulsovky, speedrunovalo se tu třeba v Dark Souls, Lies of P, Armored Core VI a Steelrising. Vzhhledem k notorické obtížnosti je zábava zaručená!
Světový rekord v „Any% All Acts“ činí necelých 18 minut, Maeeeeee na třetím místě je pouze o 45 vteřin pomalejší. To jsou hodnoty k dnešnímu dni, v lednu na AGDQ se ještě stejná speedrunerka prezentovala svým zhruba půlhodinovým runem. Což ale vůbec nevadí, tak jako tak je to rychleji, než si většina z nás dokáže vytvořit postavu. Run je zajímavý používáním nejrůznějších rafinovaných glitchů (viz například čas 24:15) i překvapivých postupů, často za pomocí Shadowheart. Díky komentáři se toho hodně dozvíte.
Remake Resident Evil 2 není nijak rozsáhlá hra a s trochou snahy jí i běžný hráč dokáže dohrát zhruba za pět hodin. Nejrychlejší speedrun má hodnotu asi 51 minut, vy se teď ale můžete podívat na velmi specifický run s Claire na Hardcore obtížnost, a to prosím bez sebemenší damage. Dohrát hru tímto způsobem už CarcinogenSDA před AGDQ několikrát dokázal, zvládnout to ale v živém vysílání před diváky, to je úplně něco jiného. Podal úctyhodný a bezchybný výkon, mrkněte třeba na finálního bosse zhruba v čase 1 hodina a 29 minut.
Některé hry se na AGDQ běhají ve formě závodu, kdy proti sobě stojí dva speedruneři a snaží se do cíle dostat rychleji než soupeř. Jeden z příkladů je Metroid Dread, kde má svěťák v setupu „100 % No Major Glitches“ hodnotu 1 hodinu a 35 minut. Na AGDQ se vítězi podařilo dokončit hru o necelých 15 minut pomaleji, přesto je to úctyhodný čas, zvlášť když soupeře v napínavém souboji předčil o pouhé 2 vteřiny. Osobně mě nejvíc bavil pohled na neuvěřitelně vyladěný a plynulý pohyb v chodbách a mezi překážkami s využíváním všech možných triků pro maximální rychlost. Skvělé jsou samozřejmě nadlidské reakce při konfrontaci s EMMI a s bossy. A nadchl mě také okamžik, když měl jeden z hráčů trable s ovládáním – jeho soupeř v rámci fair play své hraní přerušil a počkal na vyřešení problému.
Další zajímavý závod proběhl v Hades, závodil tu totiž proti sobě pár. Hned v úvodu arcalena a trash_lapras vypráví příběh, jak se u hry před pár lety seznámily a nyní jsou manželky. Rozdíl mezi nimi byl nakonec zhruba 11 vteřin, vítězka hru stihla dohrát za 45 minut a 16 vteřin a zkušení hráči Hades budou možná překvapeni technikami, který při běhu používaly. Ještě zajímavější je ale jejich druhý run, kdy hrály dvě na jednom ovladači. Jak vidíte v rohu na obrazovce, drží ho tak, že skoro není poznat, že jde o dvě osoby. A jde jim to náramně, s nastavením Any Heat (a s Achilles Spear) hru dohrály za 15 minut a 28 vteřin.
Občas stojí za shlédnutí i speedrun ve hře, o které jste jakživ neslyšeli. Granny je indie survival horor ve first-person z roku 2018, následně vyšly ještě dva díly. Celou trilogii během jedné hodinky absolvoval na AGDQ Maxylobes a byla to docela zábava. Ve hře jste uvězněni v domě dementní babičky, a abyste se dostali ven, musíte hledat náhodně umístěné předměty. Prvek náhody do hry vnáší aspekt překvapení, který jinak ve speedrunech nemá vůbec prostor. Táhne to ale hlavně zábavný komentář obou moderátorů i samotného běžce.
Cocoon běžný smrtelník dohraje zhruba za pět hodin, takže na vás světový rekord v hodnotě 1 hodina a 26 minut asi příliš nezapůsobí. Podobný výkon předvedl na AGDQ Sunnymuffin, hodnotu má ale především v zábavnosti komentáře.
První díl The Last of Us (konkrétně remaster na PS5) odehrál Yoranto. Zvládl to převážně sám, protože moderátor musel do porodnice, o to víc ale vynikl jeho příjemný a uklidňující hlas. Hru dohrál na „Any%“ za zhruba dvě a půl hodiny. Začátek je trochu pomalý, ale záhy se všechno moc pěkně rozjede a run je plný zajímavých situací, triků a glitchů, kdy se dostanete mimo hranice levelu, a nebo přeskočíte skoro celé kapitoly. Skvělá podívaná s extrémně zajímavým komentářem!
A na závěr něco pro mladší diváky nebo pro celou rodinu. Bluey Jirka v recenzi moc nepochválil, takže možná není špatný nápad shlédnout hru ve formě speedrunu. Phillie k tomu potřeboval 36 minut a ještě stihl diváky pobavit velmi nadšeným a pozitivním komentářem.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.