Už v průběhu pondělí si svou prezentaci na veletrhu CES odbyli zástupci Nvidie. A rozhodně bylo co sledovat. Představení se dočkaly „Super“ verze karet řady RTX 40, konkrétně modely 4070, 4070 Ti a 4080, a došlo také na připomenutí nástrojů RTX Remix pro „automatické“ doplnění vybrané hry o ray tracing a podporu DLSS. V této souvislosti Nvidia potěšila zejména autory modifikací, protože po oznámení RTX Remix v září 2022 se konečně 22. ledna dočkají oficiálního uvolnění nástrojů k libovolnému použití.
Začněme ale nejprve grafickými kartami, které s přídomkem Super nabídnou více výkonu, aniž by ale zruinovaly vaší peněženku. Dojde totiž postupně k náhradě zmíněných modelů – 4070 Ti a 4080 – takže by už v dohledné době nemělo docházet k žádnému zmatení, jen u 4070 zůstanou na trhu obě varianty. Vylepšené karty pak mají nabídnout o trochu vyšší výkon, testování ale zatím neproběhlo. Sama Nvidia například uvádí, že RTX 4080 Super by měla být až 1,4krát rychlejší než RTX 3080 Ti, a to bez použití DLSS. S chytrým upscalingem má RTX 4080 Super nabídnout až dvojnásobný výkon. Pokud se ptáte, jak k vylepšení karet došlo, aniž by Nvidia změnila architekturu, odpověď je jednoduchá – karty mají nově přístup k celému čipu AD103 – opět ale musíme počkat na podrobné testy, aby bylo možné kvalifikovaně určit, nakolik se výkon zvýší.
Zajímavější je otázka ceny, protože speciálně u RTX 4080 Super dojde k jejímu snížení až o 200 dolarů s tím, že cena stanovená pro Česko činí 27 699 korun a karta bude dostupná poslední lednový den. V případě dvou dalších modelů se dočkáme dřív – konkrétně 17. a 24. ledna, kdy postupně dorazí 4070 a 4070 Ti. I jejich cena působí poměrně příznivě, samozřejmě v mezích toho, kolik stojí karty dosud, a dostanete je za 16 499, resp. 22 199 korun. I v případě těchto karet dojde k navýšení výkonu, poměrově prý většímu než u RTX 4080 Super, což se má odrážet i ve větší paměti, která vzroste na 16 GB.
Druhou část zprávy věnujeme zmíněné technologii RTX Remix a také novinkám stran vylepšení některých současných i budoucích her. Jak už zaznělo v úvodu, sada nástrojů RTX Remix bude od 22. ledna dostupná v betaverzi všem zájemcům. V minulosti už byly díky RTX Remix doplněny o ray tracing a podporu DLSS tituly jako Portal RTX nebo Portal: Prelude RTX, teď se ale do práce budou moci pustit autoři modifikací v podstatě „jakékoliv“ hry a vylepšit, co uznají za vhodné. Jedním z nejbližších a nejzajímavějších projektů je Half-Life 2 RTX od Orbifold Studios, které mohlo začít s RTX Remix pracovat díky partnerství s Nvidií, a i proto jsme se na CESu dočkali nové ukázky právě z tohoto modu. Je však jen otázkou času, než se začnou objevovat další slibné projekty, protože kromě ray tracingu či zmíněného DLSS lze hry zpětně opatřovat také technologiemi Nvidia Relfex nebo zapojovat umělou inteligenci pro generativní textury.
Co se týče dalších her, Nvidia zmínila například chystanou PC verzi Horizon Forbidden West, která bude využívat nejnovější verzi DLSS, tedy verzi 3.5, a odhalila, že vývojáři z Blizzardu chystají do Diabla IV přidat v březnu ray tracing, jenž by měl zpracovávat stíny a odlesky.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Momentálně ve verzi 0.3.0
https://github.com/NVIDIAGameWorks/rtx-remix