branding
No More Robots se skrze Spirittea strefují do youtuberů

No More Robots se skrze Spirittea strefují do youtuberů

Hra uspěla i bez zaplacených videí, říká Mike Rose. Autoři videí ale tvrdí, že to není pravda

Zdroj: No More Robots
23. 11. 2023

Pokud se vám líbí tzv. cozy games, tedy hry v duchu Animal Crossing, Child of Light nebo třeba Cult of the Lamb, patrně jste už slyšeli také o Spirittea. Hra od jednočlenného nezávislého studia Cheesemaster Games vyšla 13. listopadu, posbírala velmi kladné recenze a podle nejnovějšího vyjádření vydavatele – společnosti No More Robots – se titulu nebývale daří také v prodejích a tím pádem i příjmech. O detailech ze zákulisí promluvil zakladatel No More Robots Mike Rose, který vypíchnul některé zajímavosti a vlákno příspěvků na Twitteru v závěru stočil i k marketingu. Zmínil, že Spirittea dokázalo navzdory všeobecným představám o virálním marketingu napříč oblastí nezávislých her uspět i bez youtuberů, kteří za hraní a natáčení titulu požadují peníze. S tím nemá Rose problém, jen to ale podle svých slov nechce dělat, protože to k úspěchu není nezbytně nutné. Jeho výroky ale na sebe strhly pozornost a situace se neobešla bez kritiky a poukázání na to, že Rose jednoduše nemluví pravdu nebo minimálně část okolností nezpochybnitelného úspěchu Spirittea překrucuje.

Začněme tím příjemným, Mike Rose se na Twitteru pochlubil tím, že hra Spirittea dokázala v prvním týdnu vygenerovat příjmy ve výši 1 milionu dolarů. Připomínáme, že za vývojem titulu stojí jediný člověk, není proto překvapením, že hra se podle Rosea stala profitabilní už v den svého vydání a za týden pokryla v rámci příjmů veškeré náklady na vývoj hned třikrát. Hru si navíc zahrálo přes 150 000 hráčů na PC, Switchi a Game Passu, což z ní v tomto ohledu činí jednu z nejúspěšnějších her vydávanou společnosti No More Robots. Hra se rovněž umístila v žebříčku nejprodávanějších titulů na Switchi, což ji bude podle Rosea pomáhat v nadcházejících týdnech a vydavatel rovněž doplnil, že mnoho hráčů, kteří si titul zahráli na Game Passu, prý uvažuje o koupi na Steamu či Switchi. Tohle všechno je něco, za co vývojář i vydavatel zaslouží pochvalu, pak ovšem přichází ona kontroverzní část o marketingu, ve které se sám Rose trochu ztratil.

„Velmi zajímavé v rámci uvedení hry bylo, že jsme měli zcela nulové pokrytí [hry] na YouTube,“ říká Rose a vybízí své sledující, aby na platformě zkusili vyhledat Spirittea. Výsledek hledání předloží jen hrstku videí, která má vyšší čísla sledovanosti, nikdo další ale hru nepokrýval proto, že vydavatel nebyl ochotný tvůrcům obsahu za jejich videa zaplatit. „Téměř každý youtuber, který se nám ozval zpátky, chtěl za video peníze. To chápu, takhle to prostě funguje,“ říká Rose a podtrhuje, že s tím v zásadě žádný problém nemám. Dodává ale, že to takhle jednoduše dělat nechce, protože mu to přijde neupřímné, a to je něco, co prý sám za sebe nezvládne. „Hádám, že naše hry tedy žádné pokrytí na YouTube už nikdy mít nebudou,“ říká proto Rose, ale hned vzápětí dodává, že je stále lákavé přemýšlet nad tím, co by se Spirittea dokázali, kdyby influencery skutečně zapojili. „Takže možná k tomu nakonec budu někdy přinucen. Ale proboha, vážně to nechci udělat, je to tak ku*evsky nechutné,“ uzavřel Rose.

Pokud však věřil v to, že na jeho komentáře naskočí ostatní a ještě si přisadí, trochu se přepočítal. V první řadě, Spirittea pokrytí na YouTube rozhodně mělo, ne závratně velké, ne v takovém objemu jako jiné nezávislé hry, které jsou i objektivně horší, ale rozhodně nešlo o „absolutní nulu“, o které Rose mluví. Jde například i o starší videa, která zařazovala Spirittea ještě před vydáním do poměrně sledovaných žebříčků očekávaných „cozy games“, ale jde i o videa, která se nachází ve spodnějších patrech výsledcích, protože zkrátka nemají tak závratná čísla. Autoři těchto videí, jako například youtuberka Ellie vystupující pod přezdívkou The Cozy Gaming Club, se tím pádem cítí dotčení a vrací to Roseovi zpět. „Pro mě, jako jednu z tvůrkyň obsahu, která pokrývala Spirittea zadarmo, je opravdu smutné strávit 30 hodin vytvářením videí o této hře, která mají kolem 12 tisíc zhlédnutí, a pak vidět tenhle tweet, že jste neměli žádnou podporu,“ říká. A přidávají se i další, kteří například tvrdí, že nabídku odmítli – čehož nyní určitě nelitují – nebo jen zmiňují, že není nic špatného chtít za svou práci peníze. Zvlášť, když poznámky k tvůrcům obsahu přichází poté, kdy se sám vydavatel chlubí tržbami z prodeje hry.

Slova o neupřímnosti pak rozporují i ti, kdo vidí za videi ze hry placené promo, tedy reklamu, která se jen v jiné formě objevovala na různých místech. Například na Redditu v podobě banneru v příslušné komunitě hráčů cozy games. Samozřejmě se ale objevuje řada komentářů, v nichž diskutující potvrzují, že jsou rozhodně proti tomu, aby formou zaplaceného videa vznikla recenze, tím se už ale debata posouvá do jiné roviny, než kterou Rose předložil v původním příspěvku, takže pachuť zůstává i s připomínkami dalších hráčů, že to byla právě videa na YouTube, která je k hraní a koupi Spirittea vlastně přivedla.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru