Člověk ve hrách neustále hledá nějaké nové zážitky a podněty. A někdy může stačit jen malý nápad – když se povede, máte o pozornost vystaráno. Nedokážu říct s jistotou, zda je to případ nového hororu Don’t Scream, ale dokážu si představit, že by se mu to mohlo povést. Novinku pohání technologie Unreal Engine 5 a inspirovala se found footage horory z devadesátých let. Dělají na ni dva nezávislí vývojáři. Nic z toho ale není důvod, proč se o ní máte zajímat. Náznak se v podstatě ukrývá už v názvu hry. Nesmíte křičet. Pokud se leknete a zakřičíte, hra se restartuje.
Hra je záměrně jednoduchá, aby si ji mohl zkusit kdokoli. I ten, kdo žádné hry nehraje.
Vaším úkolem je zkoumat les Pineview po dobu 18 minut. Samotní autoři říkají, že jde o krátký strašidelný zážitek, ale čas plyne, jen když se pohybujete. A neobejdete se bez mikrofonu. Smyslem hry je vás vyděsit, nemáme prý očekávat ani příběh v pravém slova smyslu. Dozvíme se ale víc o zdejším fiktivním lese a jeho záhadách. Hra je záměrně jednoduchá, aby si ji mohl zkusit kdokoli. I ten, kdo žádné hry nehraje. Nutné je samozřejmě správně zkalibrovat mikrofon, aby titul správě reagoval na vaše leknutí. Autoři přitom slibují, že každá hra bude jiná díky desítkám dynamických lekaček.
Během hraní je možné mluvit, ale samozřejmě musíte být tišší, radí vývojáři. Přirozeně můžete “obelstít” kalibraci mikrofonu, aby hra neregistrovala vaše leknutí, ale pak zážitek zkazíte jen sami sobě. Pochopitelně se ale tak nějak počítá s tím, že při leknutí nějaký zvuk vydáte. Pokud ne, hra na vás asi fungovat nebude. Jinak autoři radí hrát v potemnělé místnosti, se sluchátky, hodně zkoumat herní les a zlákat k zážitku další členy rodiny a přátele.
I když je možné Don’t Scream dohrát za 18 minut, autoři počítají s tím, že se vám to hned nepovede a budete nuceni restartovat. Díky tomu ma nabídnout větší znovuhratelnost, než se zprvu zdá. Bude to ale asi hodně variabilní. VHS estetiku si tým vybral proto, že se vývojářům jednak líbí, ale také se hodí pro zmatení hráče, který si není jistý, zda skutečně něco viděl, nebo jde jen o zrnění a šum nedokonalého obrazu.
Don’t Scream má vyjít ještě letos. Early access verze bude k dispozici 27. října. V programu předběžného přístupu chtějí autoři zvyšovat postupně děsivost přidáváním dalších překvapení a lekaček. Do plné verze přibudou také achievementy za odhalení všech zdejších záhad.