První hrou, kterou jsme na letošním Gamescomu vyzkoušeli, byl S.T.A.L.K.E.R. 2 od vývojářů z GSC Game World. Osobně se na hru nesmírně těším, práci na Heart of Chronobyl sleduji poměrně pečlivě, a i proto jsem byl mírně zaskočen stavem, ve kterém se titul na německém veletrhu prezentoval. Ne proto, že bych nerozuměl pojmu – work in progress – ale spíše proto, že ještě ve chvíli, kdy jsem se vyhýbal anomáliím v Zóně, slibovali vývojáři vydání už na konec letošního roku. Pak ovšem došlo k odkladu a mně se ulevilo – vznikne další prostor k odladění nedostatků a vypilování grafiky, která zatím nepůsobila přesvědčivě. Co za tím stojí, případně jak vývojáři přistupovali k výběru verze, kterou vzali do Německa, se pak zástupci GSC Game World vyjádřili v rozhovoru pro IGN a naznačili, že takhle plná verze vypadat nebude.
Pokud bych měl vypíchnout nedostatky preview buildu hry z Gamescomu, týkaly se zejména animací, kvality textur a v porovnání s trailery například i nedostatečně propracované animace obličejů. Vývojáři si toho ale byli vědomi ještě před veletrhem a podle svých slov rozmýšleli, čím přesně chtějí hru prezentovat. Tvrdí, že se nakonec rozhodli pro „hráčský“ přístup s vidinou nabídnout alespoň něco, i když třeba nepůjde o vycizelovanou a precizní ukázku. V kontrastu prý stojí podle terminologi GSC Game World „marketingový“ přístup, na který ale zřejmě nezbyl vývojářům prostor a čas. Alespoň tedy soudě podle informací mezi řádky.
„Samozřejmě se s tím pojí určitá rizika, protože odlaďování hry právě běží. Ale takhle jsme se rozhodli, chtěli jsme dát hráčům šanci něco si zahrát,“ řekl pak PR manažer Zachar Bocharov. Potvrdil nicméně, že zaznamenal zmínky o možném downgradu v návaznosti na to, jak vypadaly dosavadní trailery, ale ubezpečil hráče, že celé studio pracuje na vylepšování zážitku a hry jako takové. Bocharov řekl, že pocit poklesu úrovně grafiky vzbuzuje zejména fakt, že verze hry z Gamescomu je rozpracovaná. Dodal nicméně, že na některých místech byla podle něj hra právě v této verzi hezčí než v některých trailerech, jde ale určitě o úhel pohledu a hlavně komentáře k verzi, která není finální.
PR manažer GSC následně připustil, že vývojáři samozřejmě řeší nejrůznější aspekty, včetně Unreal Enginu 5 a přidružených technologií. Jednou z věcí, která pak může významně ovlivnit to, jak hra působí, je nasvícení, které lidé z GSC Game World v součinnosti s technologií Lumen neustále přehodnocují a řeší. Engine je navíc ze strany Epic Games konstantně vylepšován, což znamená i další zkoumání změn a jejich projevy ve hře, což si opět žádá čas navíc a práci, která se ještě nemusela odrážet ve veletržním demu. „Postupně se tam ale dostáváme,“ dodal pak Bocharov v souvislosti s kvalitou, ke které se chtějí propracovat. Etalonem mají být ty nejhezčí trailery, které hýří fantastickou atmosférou a velmi pohlednou grafikou.