Britský Eurogamer využil příležitosti a na Gamescomu vyzpovídal šéfa Xboxu Phila Spencera. V rozsáhlém interview padly zmínky o celé řadě témat, ať už se týkaly konkrétních her nebo přidružených věcí, jako jsou vlastní způsoby hraní, nakládání s konzolemi, snaha o zachování her coby připomínek historie nebo mobilní hraní, které se podle Spencera musí nevyhnutelně stát cíleným zájmem Microsoftu. Velké množství okruhů znamená i velmi dlouhý rozhovor, pro přehlednost proto vybíráme ty nejzajímavější body, které mimo jiné naznačují, jakým směrem se bude herní divize Microsoftu vyvíjet v nadcházejících letech.
Začněme právě v segmentu mobilního hraní, které si stále spojujeme spíše s menšími tituly. Pohledem tradičních hráčů se mobilní hry jen málokdy plnohodnotně vyrovnají hrám z PC či konzolí – samozřejmě čest výjimkám – což vnímá i Phil Spencer a chtěl by to změnit. V rozhovoru mluvil o potřebě vydávat i na mobilních zařízeních velké AAA hry jako God of War, Starfield nebo Spider-Man. „Pokud je mobil jediným zařízením, které coby zákazník vlastníte, jak si zahrajete všechny ty úžasné hry, které dnes vidíme na Gamescomu,“ položil řečnickou otázku Spencer. Odpověděl na ni pak tím, že se vývojáři či vydavatelé musí snažit tuhle bariéru prolomit a hlavně využít potenciáln neustálého růstu hráčů na mobilu. Zatímco komunitu lidí hrajících na PC či konzolích vnímá Spencer jako naplněnou, mobilní hraní získává podle jeho slov na stále větší popularitě, takže by to pro vývojáře a vydavatele bylo i velmi výhodné.
S ohledem na strategii, kterou Microsoft už několik let prosazuje, však Spencer nemluvil nutně o tom, že by AAA hry měly na mobilních zařízeních běžet nativně. Jasně uvádí, že řešením tohoto problému je streamované hraní, férově ho ale nepřeceňuje. „Je můj telefon prostředkem pro každodenní hraní? Ne. Nejlepší zážitek dostanete z vaší úžasné konzoli připojené k televizi nebo úžasného herního počítače. Ale někdy, když k nim nemám přístup, si vystačím s hraním na zařízení, které mám po ruce,“ řekl šéf Xboxu a vyzdvihl možnost volby, kterou mu tento přístup dává.
Další tematický okruh se točil kolem toho, jak povzbudit zájem o Game Pass a konstantně navyšovat množství předplatitelů. Jak Eurogamer uvádí, Sony například přestala zveřejňovat čísla předplatitelů PS Plus, což by mohlo naznačovat stagnaci nebo dokonce ochladnutí zájmu, ani Microsoft pak není zcela sdílný a většinou se připomíná jen s většími milníky. Znamená to tedy, že se už zájem vyčerpal? Phil Spencer si to podle očekávání nemyslí, svůj argument ale staví na tom, že Game Pass neoslovuje jen zájemce o Xbox, ale celou herní komunitu. Tvrdí, že úspěch Game Passu nemusí stát v rozporu s úspěchem někoho jiného – ani Sony – a v tomto ohledu je prý cílové publikum stále obrovské. Jde to samozřejmě i ruku v ruce s předchozím bodem – tedy rozšířením nabídky o další tituly a oslovení lidí, kteří třeba žádné jiné zařízení ke hrám nemají k dispozici.
Ve světle finálního odhalení názvu a ceny handheldu byl Spencer dotázán, zda Microsoft neuvažuje také o vlastním zařízení, odpověď ale byla zamítavá. Spencer naznačil, že nic takového Microsoft nepotřebuje, protože nabízí přístup k ekosystému Xboxu i na jiných platformách a jednak tu ony platformy už existují. Konkrétně mluvil o ROG Ally, který označil za „svůj Xbox na cesty“, protože je na něm dostupná aplikace Xbox, má skrze ni přístup ke své knihovně tiulů i Game Passu, a protože mnoho her využívá cross-save, může ve hraní po příjezdu domů pokračovat na PC či fyzickém Xboxu. Možná i z toho důvodu pak mluví opatrně o desáté generaci konzolí, a ačkoliv ji žádným způsobem nevylučuje, zmiňuje pozvolnější přechod a možná i odpoutání od fyzické konzole jako takové. Může to být i proto, že se podle Spencera ceny konzolí nebudou snižovat a hráči tak budou hledat jiné, levnější způsoby, jak zůstat v obraze a hrát ty nejnovější hry.
Když už je řeč o konzolích, zmínka také padla o Serie S. V posledních hodinách se téma řešilo zejména kvůli Baldur’s Gate III, jehož vývojáři měli s méně výkonným modelem aktuální herní platformy od Microsoftu problém. Nakonec se vzájemně dohodli, vyjmout ze Series S kooperaci na rozdělené obrazovce, což můžeme vnímat jako první uvolnění pravidel. Ty až doposud vnímali vývojáři tak, že na Series S a X musí vyjít obsahově i funkčně stejné tituly, což ale Spencer částečně popřel, resp. postup s BG III to naznačuje. Na každý pád ale v rozhovoru pro Eurogamer uvedl, že hry na Series S budou vycházet i nadále – tedy ty, které dorazí i na Series X – uvidíme ale až v budoucnu, jak hodně se budou lišit.
Jedno z posledních témat pak zamířilo ke starším titulům a filosofii za uchováním takových her pro další generace. Konkrétně se jedná o uzavření Xbox 360 Store a přiíbližně 220 her, které zavřením obchodu zmizí. Důvodem je nefunkční kompatibilita a tudíž i nemožnost je koupit či provozovat na novějších platformách. Phil Spencer ale potvrdil, že se těmito hrami v Microsoftu zabývají a on sám by si je přál zachovat. Nevíme ale, zda to znamená nějaký konkrétní plán v přípravě, nebo jen povzdech nad tím, že to někdy zkrátka „nejde“.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.