Jak už jsme vám prozradili v průběhu včerejšího večera, měli jsme možnost zúčastnit se odhalení EA Sports FC 24. Za normální situace by zřejmě šlo jen o rutinní akci v duchu představení nového ročníku dlouholeté série fotbalových her, ale s přihlédnutím k tomu, že FIFA už není partnerem EA, lze celou událost vnímat minimálně jako důležitou změnu značky, ale mnohem více jako snahu revitalizovat některé dílčí prvky a začít psát novou kapitolu. Na celé show to bylo patrné od prvních okamžiků, a těmi mám na mysli opulentní prostor, který si společnost Electronic Arts v Amsterdamu vybrala a vlastně i onu velkorysou dávku čtyř dní, po které se z mého pohledu akce koná. A ačkoliv jsem si už v průběhu včerejšího večera mohl několik hodin EA Sports FC 24 zahrát, vlastní dojmy budeme moci poskytnout až 18. července. Tím ale vzniká dostatek prostoru zrekapitulovat si, co v průběhu prezentace zaznělo a v čem má být nástupce série FIFA jiný a lepší.
Prezentace začala dlouhým proslovem CEO Electronic Arts Andrewa Wilsona, který chtěl podtrhnout význam fotbalu, jenž v mnoha ohledech překračuje základní škatulku nazvanou sport. Přidal několik osobních vzpomínek na to, jak se už v mládí zamiloval do fotbalu, jaké možnosti mu nabídla práce pro EA, zejména když žil ve Velké Británii a jednoduše se snažil dojít k tomu, že fotbal je největším sportem na světě a smyslem života mnoha lidí. I proto Electronic Arts věří, že se jim podaří nadále se sérií EA Sports FC oslovovat miliony hráčů a přinášet jim přesně takovou hru, jakou chtějí.
Pokud bychom se měli bavit konkrétně o letošním ročníku, vývojáři kladli velký důraz na čísla, aby hráčům dokázali, že i bez licence FIFA pokračují důležitá partnerství s jednotlivými fotbalovými soutěžemi a kluby. I díky tomu zůstává fotbal od EA Sports tím největším ve smyslu zastoupených licencí a nabídne více než 30 soutěží, 700 klubů, 19 000 hráčů a přes stovku stadionů. Ptáte-li se však na českou ligu, musím vás opět zklamat – bez ohledu na zahrnutí soutěží z menších zemí, než je právě Česká republika, naše nejvyšší soutěž ve výčtu chybí a bude s největší pravděpodobností zastoupena opět jen vybranými týmy v kolonce „zbytek světa“, škoda.
EA Sports dále myslí také na ženský fotbal, díky čemuž došlo na rozšíření kompletních soutěží o dvě další – nad rámec anglické a francouzské také německá a španělská – spolu se zahrnutím žen do režimu Ultimate Team. Jde o podobný krok jako v sérii NHL a jeho důležitost potvrzuje i fakt, že v testovacím buildu hry, u kterého jsem v průběhu večera prostál přibližně tři hodiny, byly dva ze čtyř dostupných týmů ženské – Chelsea a Lyon. Druhou dvojici pak tvořily týmy Manchester City a PSG, které byly letmým pohledem na dostupné herní stanice v zákulisí prezentace přeci jen populárnější. Podtrhují to ostatně i pozvaní fotbalisté, kteří na pódium přinesli slavné trofeje, včetně Erlinga Haalanda, Ronaldinha, Luise Figa nebo Didiera Drogby.
Zpět ale ke hře jako takové – vývojáři ukázali několik záběrů z vlastního hraní a nutno uznat, že EA Sports FC 24 vypadá jako další ročník série FIFA. Změny se však skrývají ve věcech, kterých si během několika sekund nemůžete všimnout a jde z velké části o technologický pokrok, posouvající zážitek vstříc ještě větší autenticitě. První ze zajímavých novinek je plně simulovaný pohyb dresů, který odpovídá pohybu hráčů a překvapivě nepůsobí nepřirozeně. Určitě jste si i vy v minulosti všimli toho, když EA přidali do hry něco nového – typicky to byl přepracovaný fyzikální systém – a pak jste jednoduše nemohli nevidět všechny ty divoké a přehnané střety fotbalistů na hřišti. Vlnící se dresy a šortky ale působí přirozeně a všimnete si jich v mnoha prostřizích a detailních záběrech.
Ještě důležitější je ale nová verze systému Hypermotion – nazvaná HypermotionV – která se stará o animaci hráčů a hráček na hřišti. Změnou prošel způsob, jakým vývojáři sbírali referenční data, když nechali systém „sledovat“ bezmála 200 zápasů v Lize mistrů, anglické lize a francouzské lize, aby získali celkový přehled o tom, jak skutečně vypadá fotbalový zápas a zároveň mohli připravit specifické animace pro jednotlivé hráče. Další technologií je pak PlayStyles, který se stará o vykreslení herních stylů nad rámec standardních atributů, jako jsou údaje o rychlosti, síle střely nebo přesnosti. Jaký to bude mít dopad ve hře, případně zda skutečně uvidíme rozdíly mezi hráči už jen od pohledu, však nejsem v tuto chvíli schopný říct. Technologické okénko ale mohu ukončit tím, že EA Sports FC 24 běží na nejnovější verzi enginu Frostbite, a jak je asi zřejmé – všechny informace o technologických finesách se týkají pouze verzí pro PC, PlayStation 5 a Xbox Series.
Co se týče herní nabídky, už zaznělo, že se můžete těšit na pokračování režimu Ultimate Team, k dispozici ale bude také arkádová Volta, turnaje i trvanlivější módy pro jednoho hráče, ať už zaměřené na vybraný klub nebo jednoho fotbalistu. Vývojáři rovněž nabídnou cross-play uvnitř jednotlivých generací konzolí, vyjma Nintenda Switch. Samozřejmě, nad rámec hraní mezi konzolemi si budou moci hráči na PC zahrát s těmi na PS5 a Xboxu Series. Hra vychází 29. září a už nyní můžete titul předobjednat. Cena hry je na konzolích stanovena na 80 eur za standradní edici a 110 eur za edici ultimátní. Samostatně není možné pořídit verzi pro předchozí generaci konzolí. Na PC pak cena činí 70, resp. 100 eur a konečně na Switchi 60 eur.