Po skončení včerejší prezentace Xbox Games Showcase si slovo vzali vývojáři z Bethesdy, aby hráče do detailu spravili o Starfieldu. Očekávaná hra se dočkala téměř hodinového bloku, během kterého se vývojáři zastavili u celé řady tématy, aby probrali všechno o herním světě, vývoji postavy, prozkoumávání vesmíru nebo soubojích. Opakovat, co všechno během Starfield Direct zaznělo, by bylo nošením dříví do lesa, už jen proto, že celý přenos byl opatřen českými titulky a můžete se tudíž sami bez jakýchkoliv bariér podívat, o čem se mluvilo. My pro vás na následujících řádcích vybíráme záležitosti, které nás zaujaly, a to nejen ze samotného videa, ale také z navazujících rozhovorů s Toddem Howardem, který mimo jiné potvrdil, že Starfield poběží na Xboxu Series X i S pouze ve 30 snímcích za sekundu.
Co se týče jednotlivých okruhů, ve zkratce jsme je uvedli výše. Vývojáři se nejprve věnovali mezihvězdnému cestování, které probíhá za pomoci galaktické mapy a technologií, kterými disponuje vaše loď. Pokud je nebudete mít k dispozici, daleko se ve vesmíru Starfieldu nedostanete, i to je ale samozřejmě součást celého RPG zážitku, které chce hra nabídnout. Zastávka v Atlantic City na Alfě Centauri pak má demonstrovat velikost zdejších měst a jejich živost, což se vývojářům z Bethesdy podařilo „prodat“ jen zčásti. Ačkoliv hra působí monstrózním dojmem, ne všechno se může zdát být zcela začištěné a prosté viditelných vad. Dozvěděli jsme se také cosi o tajemných artefaktech, po kterých pátrá frakce Constelation, které se stanete součástí a pomůžete ji s odhalením všech tajemství. K tomu budete mít k dispozici velké množství vedlejších postav, včetně prominentní skupiny, sestávající z vědců i těch, kdo se nebojí akce.
Vývojáři velkou část prezentace věnovali také představení hlavního hrdiny, kterého si budete moci vytvořit v detailním editoru a následně se s ním „probudit“ v herním světě. Zdá se, že Bethesda vsadila na klasickou „ztrátu paměti“, čímž vysvětluje, proč se do té doby známý člověk musí všechno učit a poznávat od samého začátku. Vývojáři nicméně připravili unikátní vstup pro každého na základě zvolených atributů a hlavně příběhového pozadí vytvořené postavy, na což by měli umět reagovat i ostatní lidé kolem vás prostřednictvím nejrůznějších hlášek, poznámek a rozhovorů. Podobnou míru volnosti v úpravách či vytváření podoby dostanete také v souvislosti s vaší lodí. Už dříve jsme viděli, že si můžete upravovat jednotlivé bloky, vývojáři ale včera věnovali této části více času a naznačili, že si budete moci vytvořit téměř, co chcete. Pořád ale s vědomím, že lodě budou mít podobný základ i rozdělení jednotlivých modulů, takže onu pestrost a variabilitu dotáhnete zejména tím, jak je budete skládat za sebe či na sebe. Pořád ale platí, že můžete zajmout lodě ostatní a i ty by vám měly být k dispozici ve vašem hangáru.
Co se týče více než tisícovky planet, kterou vývojáři slibují, opět padla zmínka o procedurálním generování. Podle dostupných vyjádření by ale měl umět systém vytvářet a generovat planety během vašeho vlastního hraní, s důrazem na tvory, kteří mají na planetě žít, tamější floru i nerostné bohatství a samozřejmě i obecně pojmenovaná zajímavá místa, díky kterým by mělo mít smysl na planetě přistávat. Generování pak má být do určité míry ušité na míru konkrétní hře, takže pokud by váš kamarád přistál na stejné planetě jako vy ve své hře, s největší pravděpodobností ho čeká něco trochu jiného. Tohle je patrně ta nejkontroverznější část Starfieldu, který se zdá být obrovský, zdánlivě nekonečný, a právě nutnost tenhle prostor adekvátně osadit zajímavým obsahem může být kamenem úrazu. Je však ošemetné cokoliv hodnotit, což se ostatně týká i dalších probíraných složek, jako je souboj nebo vlastní osidlování vybraných planet za pomoci budování a dekorování základen.
Přesuňme se ale k rozhovoru s Toddem Howardem, který poskytl magazínu IGN. Jedním z důležitých bodů byla zmínka o konzolové verzi, která hráče s Xboxem Series X a S zřejmě nemohla příliš potěšit. Jak už je uvedeno výše, Starfield na konzolích poběží jen v režimu 30 fps bez možnosti tohle rozhodnutí vývojářů jakkoliv ovlivnit v nastavení. „Myslím, že vzhledem k našim předchozím hrám vás nepřekvapí, jakým směrem kráčíme. Přinášíme tyhle velké hyperdetailní otevřené a plně dynamické světy, v nichž se může stát cokoliv. Takže je to 4K na Series X. Je to 1440p na Series S. A uzamkli jsme [framerate] na 30 fps, protože chceme veškerou bohatost [grafiky] a všechny tyhle věci. Nic z toho nechceme obětovat,“ uvedl Todd Howard, který současně potvrdil, že většinu hry odehrál na domácím Xboxu Series S. Faktem ovšem je, že žijeme v době, kdy hráči mohou za největší oběť považovat právě to, že si hru nemohou užít v 60 fps a možná právě naopak výměnou za některé detaily grafiky. Co víc, Howard připustil, že tak, jak je hra nastavená, může na Series X i Series S běžet vysoko nad 30 fps, že se místy dokonce dostává až k oné dvojnásobné hranici, ale protože výsledek není stabilní, rozhodli se seseknout framerate na spodní hranici.
Výsledkem tedy může být konzistentní zážitek, pořád ale ve vzduchu visí otazník, co skutečně stálo za tímto rozhodnutím. Pokud si vzpomenete například na Redfall – byť nechci rozsah, ambice a očekávání těchto dvou titulů srovnávat – ozvala se obrovská vlna kritiky stran toho, že by hra neměla mít od prvního dne dostupný režim výkonu pro 60 fps. S ohledem na fanouškovskou základnu Bethesdy však může být tato kritika mnohem hlasitější a je otázkou, jestli s tím bude studio nakonec něco dělat, nebo nikoliv. Pokud se na druhou stranu rozhodnete hrát na PC, Bethesda odhalila hardwarové požadavky (přes PC Gamer), které se nezdají být příliš krvavé. Co se týče doporučené sestavy, měli byste si vystačit s grafickými kartami na úrovni AMD Radeon RX 6800 XT, resp. Nvidia GeForce RTX 2080, s ekvivalentem procesoru AMD Ryzen 5 3600X, potažmo Intel i5-10600K, 16 GB operační paměti a 125 GB volného místa na disku, ideálně SSD. Na druhou stranu ale musíme dodat, že Bethesda po vzoru jiných titulů neuvádí, pro jaké hraní je tahle sestava doporučená – jde o požadavky na hraní v rozlišení 1080p, nebo vyšší, s kolika fps či jakou mírou detialů. Bude mít Starfield podporu DLSS nebo FSR, a co další technologie? I tohle tedy bude muset projít dalším kolečkem vysvětlování, na který už vývojáři nemají příliš prostoru. Pokud se nic nepokazí, hra bude k dispozici 6. září.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
šestijádro intel
16GB RAM
grafiku GTX 1650 8GB video RAM
Tak a na tomhle budou rádi když pojedou v HD rozlišení těch 30 snímků za vteřinu o 4K si můžou nechat tak zdát, případně si pustit letsplay na YT. Znám jen velmi málo lidí co opravdu jedou hraní ve 4k s opravdu 60ti snímcích za vteřinu. Takže prosím všichni honimírové vychladněte a dejte lidem možnost zahrát si stabilně a kvalitně asp. na konzolích. A věřte nevěřte 60FPS na konzolích funguje pouze při omezení detailů a kvality scény. Můžu porovnat mám Xbox SX, PS5 a „nintendo“
Nevím co v bethesde mají za lidi ale který člověk jim řekl že kvalita textur je důležitější než Framerate byl Jouda.
Upřímně na tak obrovskou hru jak dlouho MS láká a nakonec z toho vypadne pouze lock 30fps v dnešní době hodně lidí odradí.
Ale chápu že jim je to trochu jedno protože to bude v Game passu a bethesda dostane určitě slušně zaplaceno.
Škoda
Po vydani se toho ani nedotknu.