Série Fallout začala svůj příběh psát už před dlouhými 26 lety. Vývojáři ze studia Interplay Productions představili hráčům nukleární válkou zdevastovaný svět, ve kterém se museli všichni rychle zorientovat, pochopit jeho zákonitosti a naučit se v něm přežít. Hlavní hrdina na samém začátku vyrazí ze svého domova, Vaultu 13, ve kterém se narodil, ve kterém byl vychován a ze kterého odchází, aby zajistil svému útočišti klidnou budoucnost. To samozřejmě položilo základ dalším titulům i legendě za celou hrou, v rámci které musela většina hráčů vnímat ony ikonické vaulty jako místa, kam se lidé odebrali, aby přežili zmíněnou válku a o několik generací později mohli vylézt ven a začít nový život. Jeden z autorů série Tim Cain ovšem v novém videu odhalil skutečný význam těchto samostatně fungujících krytů a převrátil celý lore vzhůru nohama.
Cain ve svém videu začíná jednoduchou matematikou. Speciálních krytů mělo být společností Vault-Tec podle optimistických předpovědí vybudováno přibližně 1000 s tím, že každý měl pojmout zhruba stejný počet lidí. To dohromady dělá jeden milion lidí, ovšem z celkového počtu obyvatel USA pohybujícího se kolem 330 milionů. Už tady podle Caina musí přijít automatický dotaz, proč by měl být zachráněn jen zlomek lidí a hloubavější hráči si už zřejmě takové otázky pokládali. Jedním z vysvětlení může být fakt, že Vault-Tec jednoduše nepočítal s tím, že by zachránil všechny, ale vybral elitu národa, která měla položit základ nové společnosti. To je možné, až na to, že takhle přesně to Tim Cain a další autoři Falloutu zřejmě nezamýšleli.
Testy, které měly v podzemních komplexech probíhat, neměly být vždy stejné, což odpovídá tomu, jak odlišně vaulty v jednotlivých dílech fungují.
Pravda má být totiž taková, že vaulty neměly být v první řadě místem, kde najdou lidé spásu, ale jedním velkým testem stojícím coby základ mnohem ambicióznějších plánů. Protože před vypuknutím nukleární války s Čínou v USA nepočítali s tím, že by po konci konfliktu mohl být na Zemi udržitelný život, politické a vědecké špičky daly do pohybu plány na vybudování vesmírné lodi, která by byla vyslána s cílem najít nový domov. Jenže takový let mohl trvat i několik stovek let, čili nad rámec životnosti lodi bylo nutné vymyslet a náležitě otestovat nejrůznější scénáře a schopnost fungování větší skupiny lidí v uzavřeném, leč soběstačném prostoru. Tím se pak podle Caina dostáváme k tomu, že Vault-Tec byl vybrán, aby taková testovací centra vytvořil, a tím se vracíme právě k vaultům.
Cain navíc doplnil, že testy, které měly v podzemních komplexech probíhat, nebyly vždy stejné. Takže zatímco například Vault City z Falloutu 2 mělo otestovat ideální podmínky a fungování všech systému, legendární Vault 13 z prvního dílu pro změnu testoval, jak dlouho může podzemní komplex, ale v podstatě ona vesmírná loď, fungovat za jakoukoliv cenu. Podle Caina proto byli vedoucí Vaultu 13 instruováni tak, aby za každou cenu udrželi všechny lidi uvnitř, i když se to ne vždy povedlo, jak hráči dobře vědí. Zní to velmi dobře, uvěřitelně, přichází tím navíc i odpovědi na některé dřívější otázky a vše do sebe rázem skvěle zapadá. Faktem ovšem zůstává, že Cain, který se už na vývoji série nepodílí, nemá možnost, jak tyto myšlenky nechat promítnout do některých dalších dílů a zůstává tudíž pouze na Bethesdě a Microsoftu, jestli na základě nových informací nějakým způsobem zasáhnou.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
https://fallout.fandom.com/wiki/Fallout_Bible_0#Vault_system
Už to je sice chvilku, co jsem Fallout hrál, ale řekl bych, že ve trojce to bylo i minimálně někde napsáno, že vaulty jsou experimenty, zatímco v jedničce a ve dvojce o tom nebyla ani řádka. Fallout bible se ale objevila ještě před trojkou a je o prvních dvou dílech a tvůrci to už tak během vývoje zjevně brali.
Původ a účel Vaultů je rozsypaný od Fallout 2 Do Fallout 4
Mimochodem Enkláva nikdy neuvažovala o přežití
Hraj te a čtěte to, jinak to nemá smysl to si raději call of dutujte než hanit Fallout.