branding
Disaster Report 4: Summer Memories

Disaster Report 4 Plus: Summer Memories

Přežijete ničivé zemětřesení v japonském survivalu? Zakázali ho kvůli tsunami

17. 7. 2018
Název: Disaster Report 4: Summer Memories Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , Žánr: , Datum vydání: 7. 4. 2020

Japonská série Disaster Report u nás není příliš známá, ale rozhodně stojí za pozornost. První díl debutoval v zemi vycházejícího slunce už v dubnu 2002 na PlayStationu 2 a o rok později dorazil i do Evropy pod názvem SOS: The Final Escape. Šlo o realistickou survival akční adventuru, kde bylo vaším úkolem přežít přírodní katastrofu. Hlavní hrdina se snaží uniknout z ostrova, který je sužován zemětřeseními. Originální námět si však našel méně fanoušků, než bych očekával, a tak se ani s dalšími pokračováními nepodařilo značce na Západě probojovat do širšího povědomí. Se čtvrtým dílem by se jí to ale mohlo konečně podařit.

Než se ovšem pustíme do nadějné novinky, musíme se ještě na chvíli vrátit do historie. Druhý díl vyšel v Japonsku na PS2 v roce 2006 a s ročním zpožděním se znovu  objevil i na západních trzích. Celou situaci ale zkomplikoval fakt, že hra u nás vyšla pod novým názvem Raw Danger!, který nijak neodkazoval k prvotině. Šest hrdinů se tentokrát pokoušelo uniknout z města zaplaveného přívalovými dešti. V roce 2009 se pak série přestěhovala z konzole PS2 na handheld PSP, ale kapesní pokračování bylo k dostání jen v Japonsku a v Jižní Koreji. Třetí díl nechal hráče vybrat, zda chtějí hrát za muže, či ženu. Vždy jde ale o studenta univerzity, který se stane jednou z potenciálních obětí ničivého zemětřesní.

A tím se pomalu dostáváme ke čtyřce, která si prošla neuvěřitelně trnitým vývojem. Vyjít měla původně už v roce 2011 na PlayStation 3. A nabídnout měla tehdy populární bonusy v podobě pohybového ovládání Move nebo 3D obrazu. Nicméně do příběhu hry dramaticky zasáhl zcela neočekávaným způsobem osud, který začal vyprávět svůj vlastní příběh, jaký může napsat jen život. Vydání Disaster Report 4 bylo naplánováno na 10. března, jenže v ten samý měsíc postihlo Japonsko ničivé zemětřesení síle 8,9 stupně Richterovy škály, vůbec nejsilnější v dějinách země. To a následné až 38 metrů vysoké vlny tsunami na severovýchodním pobřeží Japonska připravily o život bezmála 16 tisíc lidí a způsobily škody v hodnotě stovek miliard dolarů. Šlo údajně o nejdražší přírodní neštěstí v historii.

Jak si asi už dokážete domyslet, v této situaci bylo nemyslitelné, aby se v obchodech objevila nová videohra, která pojednává o fiktivním japonském městě, které náhle zasáhne ničivé zemětřesení. Titul byl proto nejprve odložen, ale jen o pár dní později úplně zrušen. Stal se tak přeneseně vzato další obětí živlu. Autor hry Kuzuma Kudžó ale v prosince 2014 získal práva na celou sérii, jeho společnost Granzella znovu vydala starší díly a v listopadu 2015 oznámila, že začala opět pracovat na čtyřce s podtitulem Summer Memories. Nová verze však už zamířila na konzoli PlayStation 4 a aby vývojáři zdůraznili, že jde o restartovaný počin, obdržel titul přívlastek Plus. Vývoj po dlouhé pauze ostatně odstartoval téměř od nuly.

Naším úkolem bude znovu uniknout z města zničeného přírodní pohromou, které paralyzovalo zemětřesení. Hráč si opět zvolí, zda chce hrát za muže, či ženu, tentokrát je ovšem protagonistou cizinec, který přijel do metropole ve snaze najít nové zaměstnání. V neznámém prostředí se pokusíte přežít a najít spojence v davu, který zachvátí panika. Nevyhnete se ale ani konfliktům, které takové stresové situace přinášejí. Ve hře narazíte na více než šest desítek postav a bez spolupráce s ostatními se neobejdete, přičemž rozhovory ovlivní další vývoj událostí včetně toho, k jakému závěru dospějete.

Disaster Report 4 má být údajně největší co do rozsahu z celé série. Autoři navíc slibují spoustu novinek. Budeme moci vstoupit do trosek rozpadlých budov ve snaze najít cenné zásoby a další přeživší. Hledání věcí, které vám umožní přežít, bude jedním z klíčových prvků. Pokud si kupříkladu zraníte nohu, neobejdete se bez berlí. Zajímavě zní také slibované ukazatel čistoty. Pokud úroveň komfortu a znečištění překročí určitou mez, hlavní postava bude čelit většímu stresu. Jednou z přirozených potřeb tak bude kupříkladu pravidelně použít toaletu. A pokud si nedojde na záchod, nebo sníte zkažené potraviny, negativně se to podepíše na vaší celkové kondici.

Jak už bylo řečeno, na začátku hry si člověk zvolí pohlaví protagonisty i podobu. V průběhu hry pak ale bude možné postavu převléknout do šatů, které na své cestě objeví. Pokud chcete najít cestu z bludiště betonové džungle, musíte se vyhýbat nemocem i úrazům. Neobejdete se pochopitelně ani bez jídla a pitné vody. Snahou autorů je přitom vykreslit celou situaci co možná nejvěrněji, a zachytit tak události i průběh neštěstí se všemi negativními důsledky. Protože zkolabuje doprava i záchranný systém, musíte se kupříkladu spolehnout svůj mobil, když budete hledat nápovědu, jak si poradit v krizi a uniknout nebezpečí.

Realistický dojem by měla pomoci umocnit i spolupráce vývojářů s japonskou společností, která vydává mapy. Autoři využili její trojrozměrné modely a další data, tak aby virtuální metropole působila jako skutečná. Pokud má být simulace katastrofy věrná, budeme zřejmě svědky nezištného hrdinství, ale i rabování a násilností. Důležitou roli totiž bude hrát rovněž strach, který odhalí to nejlepší i nejhorší v obyvatelích, jejichž město se ocitlo v troskách. Lidé ovládaní umělou inteligencí se proto mají chovat jako živí. Není jim cizí společenský život, touhy, uspokojení, ale i frustrace nebo stud.

Zemětřesení samo o sobě odezní, ale hráč se bude muset vypořádat s dalšími jeho následky, jako jsou požáry nebo nehody. Patří k tomu ale i zdánlivé banality, jako je praní prádla ve školním bazénu, nebo nekonečné fronty na mobilní záchody. I takové maličkosti mají ilustrovat pocit beznaděje a každodenní starosti v zoufalé situaci. Na pohodlí vlastního lůžka také zapomeňte. Improvizovaná noclehárna vznikne kupříkladu v tělocvičně.

Aby vše odpovídalo skutečnosti, povolali vývojáři na pomoci i odborníky. Na autenticitu dohlížel například uznávaný odborník na krizové situace během přírodních neštěstí. Hasičský záchranný sbor z města Kóbe zase pomáhal se simulací požárů. Přínos expertů přitom neoceňují jen vývojáři, ale naopak i ti, kdo jim pomáhají. Hráči se totiž mohou tímto hravým způsobem seznámit s riziky přírodních katastrof, možnými scénáři, a možná si tak osvojí i něco užitečného a získané zkušenosti se jim někdy mohou hodit v reálném životě.

Maličkosti mají hrát roli i v tom, jak se vám povede a ovlivní vaše šance na přežití. Pomůžete ostatními lidem v nouzi? Napadne vás zbavit své boty podpatků, které vám ztěžují chůzi? Nic není nedůležité. Zabrat vám dá i počasí, kvůli úmorným horkům budete zápolit třeba s vyčerpáním. Kromě toho, že vás pronásleduje hlad i žízeň, chtějí autoři zkoumat také psychologický rozměr podobných situací a demonstrovat, jak panika a davové jednání ovlivňují myšlení lidí v průběhu krize.

Namísto původně podporovaného 3D obrazu vsadili vývojáři na aktuální trend v podobě VR. Zatímco normálně ale budeme hru sledovat z perspektivy třetí osoby, na PS VR půjde o first person dobrodružství, které navíc podle všech indicií bude fungovat trochu jinak než v případě standardního zobrazení.

Disaster Report 4 vyjde exkluzivně na PS4 v Japonsku 25. října, přičemž ještě v červenci by se měla na tamním PS Storu objevit demoverze. Datum vydání na Západě zatím neznáme, ale protože vývojáři některé informace v minulosti zveřejňovali i v angličtině, je vysoce pravděpodobné, že se novinky dočkáme i u nás, jak už tým naznačoval, když se ujal práv na sérii Disaster Report.

My se na novinku rozhodně moc těšíme a doufáme, že se Evropě nevyhne. A co na ní říkáte vy? Líbí se vám takový realistický survival simulátor, v němž nebude nouze o nebezpečné situace a hororové momenty i bez notorických monster? Podělte se s námi i dalšími diváky o svůj názor v komentářích.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru