Scenárista Erik Wolpaw, který se ve společnosti Valve podepsal pod epizody k Half-Life 2 a především oba díly Portalu, nejednou mluvil o tom, že by druhé zmiňované sérii slušel třetí díl. Asi nejsilněji o Portalu 3 mluvil loni v dubnu v podcastu Kiwi Talkz, kde uvedl, že už není nejmladší a že by bylo skvělé, kdyby se k němu někdo ve Valve přidal, aby mohla hra vzniknout. Mluvil dokonce i v konkrétní rovině o přibližně 75 lidech, které by pro projekt potřeboval, ale z druhé strany připustil, že nemá celkový přehled o společnosti a vnímá překážky například v podobě nutné údržby Doty či Counter-Striku a samozřejmě obchodu Steam. Přesto se celé téma dostalo na povrch koncem letošního března, když si fanoušci všimli zápisů na síti LinkedIn u několika současných i bývalých zaměstnanců Valve, kteří měli pracovat nebo stále pracují na nové ambiciózní hře s hádankami, což by na pokračování Portalu v obecném ohledu pasovalo. Erik Wolpaw ale v nejnovějším rozhovoru pro podcast My Perfect Console naděje hráčů rozmetal a řekl, že pokaždé, když o Portalu 3 mluvil, tak pouze vtipkoval.
The co-writer of the Portal games has said he’s joking when he says he wants to make Portal 3, because he doesn’t want to cause strife at Valve.
Erik Wolpaw says he would like to make the game, but that Valve is a smaller company than people may realise.https://t.co/V79CFMpKOc pic.twitter.com/yyP7R3X9MH
— VGC (@VGC_News) April 11, 2023
„V ploché struktuře, jakou má Valve, musíte počítat s náklady na příležitost pokaždé, když chcete něco udělat. A cokoliv, co se teď ve Valve děje, vyžaduje nasazení a účast lidí, které jsou dobrovolné,“ vrátil se Wolpaw ke způsobu, jakým Valve funguje. Připustil sice, že by do určité míry na Portalu 3 rád pracoval, ale že to veřejně nadhazuje víceméně jen proto, aby trochu pozlobil své kolegy, což si prý všichni ve Valve uvědomují. Z toho, co scenárista říká, je ale patrné, že přeci jen u někoho narazil a je možné, že se už o třetím dílu oblíbené série nebude vyjadřovat tak často a otevřeně jako doposud. Jak totiž uvedl dále, prosazovat nějakou větší hru může být destruktivní už jen proto, že vyvoláte vnitřní spory, a to je něco, čemu se chce Wolpaw zjevně vyhnout.
Dalším důvodem, proč o Portalu 3 uvažuje jen v rovině vtípku, má být i fyzická velikost Valve. Podle scenáristy si mnoho hráčů mylně myslí, že jde o gigantickou společnost, a to skrze vliv, který má Steam. Ve skutečnosti tomu tak ale podle Wolpawa není a kapacity Valve jsou rozprostřeny tak, aby mohly na pozadí sice neustále vznikat nějaké experimenty – které údajně většinou selžou – ale také aby se nerozpadly běžící tituly jako zmíněná Dota či Counter-Strike. Nejde tedy o peníze, ale o kapacitu lidí, která má bránit vývoji Portalu 3 a patrně i dalších titulů, což je v samém důsledku to nejdůležitější. A Wolpaw rovněž přiznává, že ačkoliv si sám hodně užil práci, kterou ve Valve odvedl na jednotlivých hrách, kdyby si měl vybrat mezi dalšími tituly a Steamem, vybral by si Steam coby dle vlastních slov nejdemokratičtější technologii, která kdy umožnila lidem vytvářet hry a dostávat je k lidem.
Co to znamená pro budoucnost Portalu a dalších titulů z portfolia Valve, nelze jednoduše odhadnout – sám Wolpaw končí tuto část rozhovoru tím, že jde jen o jeho postoj, protože postrádá celkový přehled o společnosti jako takové, rozhodně to ale zní, že Portal 3 nevzniká a odkazy z LinkedInu směřovaly k úplně jinému projektu. Škoda.