V polovině letošního ledna ukončila společnost Google působení své streamovací platformy Stadia. Předchozí kroky – zejména tedy zrušení všech vlastních vývojářských aktivit – to naznačovaly už delší dobu, potvrzení jsme se ale dočkali až loni v září, od kdy běžela služba v umrtvovacím režimu. Za několik dní tomu budou už dva měsíce, kdy se Stadia přidala k mnoha dalším projektům Googlu na pomyslném virtuálním hřbitově, jak ale nyní informuje novinář Stephen Totilo skrze portál Axios, pro technologickou firmu to neznamená definitivní vyklizení pozic, ale naopak snahu setrvat v segmentu videoher a dále nabízet své služby ostatním vydavatelům a vývojářům. Konkrétně by mělo jít o ty společnosti, které přichází na trh s live service hrami a hledají řešení pro síťovou infrastrukturu, kterou by mohl obstarat Google Cloud.
Post-Stadia, Google is promoting Cloud for live service games as its big gaming tech play
Former Stadia exec running the Google Cloud gaming team:“We are at our best when we’re helping other people build this stuff, not necessarily building it ourselves“https://t.co/tYA6d0ktHj
— Stephen Totilo (@stephentotilo) March 8, 2023
„Právě v okamžiku, kdy jsme se museli rozhodnout o Stadii, jsme si uvědomili, že Google Cloud může pomoci ostatním při vyvíjení jejich projektů,“ říká Jack Buser, ředitel oddělení zabývající se herními aktivitami skrze zmiňovaný Google Cloud. Naráží tím na to, že existující platformu není tak snadné hodit do koše a s přihlédnutím k investicím – časovým i finančním – které do ní byly vloženy, by byla patrně škoda ji nevyužít. Za tímto účelem proto Google nabízí potenciálním zájemcům balíček služeb, který by měl zajistit chod live service her bez nutnosti vydavatelů připravovat vlastní infrastrukturu. V první řadě tak jde o serverovou platformu zamřenou na hru, dále správu datových úložišť v cloudu a v neposlední řadě přístup k analýzám o hráčích a hrách skrze BigQuery.
Google se tím staví do pozice garanta bezproblémového chodu, který bývá podle Totila často s lukrativním live service konceptem v ohrožení právě kvůli zátěži a množství dat. Jako příklad úspěšné spolupráce pak Buser nepochybně i s vidinou přilákání dalších vyjmenovává partnery z řad společností Ubisoft, Niantic nebo Unity. Je tudíž zřejmé, že Google vstupuje do prostoru, který do značné míry opanuje Microsoft a Amazon se svými cloudovými službami, fungujícími pochopitelně i v herním segmentu. Jak ale zástupce Googlu uvádí, na nic jiného, než jsou živé hry, se společnost nechce zaměřovat, takže alespoň v tomhle směru činí krok konkrétním směrem a mohla by se vhodně vyprofilovat. Důležité je ovšem zmínit, že součástí balíčku skutečně nejsou žádné nástroje pro streamované hraní. Totilo na to upozornil na Twitteru s odkazem na článek magazínu Engadget, který v roce 2021 popisoval licencování funkcionalit Stadie vybraným partnerům jako IGN nebo AT&T, nic z toho už ale po ukončení streamovací služby nenabízí.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.