Minulý týden jsme ma Vortexu vydali dva články a dvě videa věnovaná PlayStation VR2 a jeho launchové exkluzivitě Horizon Call of the Mountain. Máme za sebou už první dva streamy. Ale samozřejmě jsem ve společnosti nového headsetu od Sony strávil mnohem více času a věnoval se i dalším titulům. V tuto chvíli už máme přístup k 16 různým hrám, což nejlépe svědčí o tom, jak široký lineup hned v den vydání novinka nabídne. A to se přitom teprve pořádně ponořit do updatů pro existující velké hry jako Gran Turismo 7, Resident Evil Village nebo No Man’s Sky. Jistě by někdo mohl správně namítnout, že v mnoha případech tvoří startovní nabídku hry původem z jiných platforem, VR updaty nebo upgrady z PS VR1. V každém případě jde o velké množství titulů.
Kdybych nebyl omezen časem a dalšími povinnostmi, rád bych nabídl mnohem víc článků a videí. Zrecenzovat úplně vše je ale kapacitně nemožné a asi by to ani nemělo smysl. Ne každý kousek budí takovou pozornost jako třeba Horizon ve VR nebo Gran Turismo. Určitě si ale zaslouží ostatní hry alespoň nějakou zmínku v našem obsahu nad rámec streamu, když už jsem se jim věnoval. Některým poměrně dlouho, jiným jsem věnoval zatím omezené množství času, protože jsem se k nim dostal třeba až v posledních dnech. Navíc není vyloučené, že se k některým budeme individuálně vracet. Třeba i na základě vašich ohlasů, které nám napoví, jaký je o PS VR2 a konkrétní kousky zájem.
Největším a nejpříjemnějším překvapením je pro mě Kayak VR: Mirage od studia Better Than Life. U Horizon Call of the Mountain jsem počítal s vysokou úrovní, ale tady byl dojem o to lepší, že nejde na první pohled o nějaký hit. Přesto jsem titulu věřil a pustil se do něj mezi prvními. Nebyl jsem zklamaný, našel jsem, v co jsem doufal. Pohodovou hru v krásné grafice. Nešel jsem jen tak naslepo. Titul už loni vyšel na PC a na Steamu jej chválí skoro 90 procent hráčů. Navíc se prodává stejně jako na PlayStationu za méně než polovinu běžné ceny.
Jak už název napovídá, sedíte v kajaku a kocháte se okolím v různorodých lokacích. Vypravíte se do mrazů i do tropů a ovlivnit můžete také denní dobu. Přestože jen sedíte, pádlujete a rozhlížíte se okolo sebe, svět působí velmi uvěřitelně a interaktivně. Při bouřce v Norsku bych přísahal, že jsem skutečně na moři a vše se se mnou houpe jako na vlnách, zatímco blesky protínají oblohu. Pozorujete ryby pod vámi, ptáky nad vámi i jiná zvířata. Vše působí velmi realisticky. A když třeba do něčeho narazíte, stačí se pádlem přirozeně odrazit od překážky.
Hra nabízí volnou vyjížďku, kochací režim i asynchronní závod proti duchům dalších hráčů. Ale já se ze všeho nejraději prostě nechal jen tak unášet poklidnou krajinou. Je to krásný odpočinek, po kterém jsem sáhnul, když už jsem byl na ostatní aktivity ve VR příliš unavený. Kayak VR: Mirage totiž nabízí relax, který jsem si zatím s virtuální realitou moc nespojoval.
Moss a jeho pokračování patří mezi tutovky. Jsou to krásné hry, které by obstály i bez VR ve smyslu kvality. Pokud by samozřejmě někdo přišel na to, jak je vůbec převést na normální obrazovku. Nenechte se totiž mýlit, virtuální realita a interaktivita světa tu není jen nepodstatné pozlátko, jak by se snad někomu mohlo na první pohled zdát. Prohlubuje intenzivní zážitek jako třeba u titulu Astro Bot Rescue Mission.
Myší dobrodružství Moss a pokračování s podtitulem Book II od studia Polyarc se prodávají za sympatickou cenu. K dispozici už jsou také na jiných platformách včetně Questu a PS VR1. Obě hry zaslouženě sbírají mimořádně vysoká hodnocení a pokud jste je nehráli, neměli byste je minout, přestože nejde o nějaké prvoplánové first person lákadlo, které vám dá do ruky velkou zbraň. Je to směs plošinovky, hádanek i akce, v níž se přirozeně rozhlížíte po digitálním světě ve snaze vyřešit každou obrazovku. Ovládáte samotnou myš, ale svým kouzelným dotekem současně přímo ovlivňujete svět okolo vás.
Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge – Enhanced Edition je velmi slušná, ale ne výborná hra. Její hlavní výhodou je přirozeně licence Hvězdný válek a slušná akce. V některých ohledech už ale působí vedle novějších VR her trochu obyčejně a hratelností nepřekvapí. Titul od ILMxLAB totiž debutoval už v roce 2020 na Questu. Jedná se primárně o akci, která hráče vezme na planetu Batuu, kde bojujete s nepřáteli a tu a tam řešíte drobné úkoly. Potěší třeba interaktivní multifunkční panel, který máte na zápěstí, inventář, obranní droidi, kteří vás chrání, opravárenský nástroj nebo chytlavá střelba z blasteru, ale ve smyslu pohybu není hra příliš komfortní a interaktivitou světa zaostává za špičkou. Je trochu nešikovně, že světem se na některých místech musíte pohybovat i za pomoci přískoků kvůli výškovým nerovnostem, ačkoli jinak hru ovládáte plynule levým analogem.
Jurassic World Aftermath Collection je velmi podobný případ jako Star Wars, ale kvalita je naneštěstí ještě o něco nižší. I v tomto případě samozřejmě hraje velkou roli licence. Hra od studia Coatsink Software debutovala v roce 2020 na Questu a jeho možná omezení mi přijdou stále místy patrná. Vrátíme se na Isla Nublar a pokusíme se nenechat sežrat dinosaury. Nejde o akci, budete se tu hlavně plížit a pak řešit nějaké minihry a drobné hádanky. Co jsem postrádal nejvíc, byla větší interaktivita světa a prostředí. Titul virtuální realitu místy nezužitkuje víc než jako prostředek pro poutavou kulisu. Slavná značka je ale velkým lákadlem a kupodivu se mi nakonec docela líbila i stylizovaná grafika.
Rez Infinite, Thumper a Tetris Effect: Connected jsou podobné případy. Každá z těchto her se klidně pohodlně obejde i bez virtuální reality a není pro zážitek z nich nepostradatelná. Ale zatímco první dvě ve VR opravdu víc pohltí a virtualita jim skutečně sluší a i tématicky se k nim hodí, u Tetrisu mi přijde zbytečná. To z Tetrisu nedělá vůbec špatnou hru, právě naopak, tato verze, která poprvé vyšla už v roce 2018, je výborná. Jenom nemám pocit, že bych si ji musel zahrát právě ve VR. Rez a Thumper jsou také tituly, které nemusíte hrát ve virtuální realitě k tomu, abyste si je vychutnali. Ale pokud je máte rádi, můžete si je takhle užít ještě o něco víc a víc se do nich ponořit. Což je opravdu dáno i jejich prostředím a celkovou stylizací.
Zombieland: Headshot Fever Reloaded na mě zatím působí jako celkem obyčejná a nijak výjimečná arkádová akce. Pokud rádi střílíte, tady si toho užijete vrchovatou porci, ale i když jde o variaci na klasické kolejnicové střílečky, zatím mi v ní ten plynulý pohyb docela schází.
Tituly jako Townsmen VR, Song in the Smoke Rekindled, Dyschronia, Cave Digger 2: Dig Harder, Altair Breaker nebo Zenith: The Last City jsem zatím jen vyzkoušel a neměl možnost s nimi strávit dost času, aby to stálo alespoň za nějakou smysluplnou zmínku. Uvádím je do toho výčtu ale také proto, abyste měli představu, co vám můžeme potenciálně nabídnout, pokud byste o to hodně stáli. A samozřejmě vy, kdo některé z uvedených her znáte už z jiných platforem, se samozřejmě naopak můžete podělit o své dojmy a postřehy v diskuzi.
Na tento text a dosavadní dva streamy pak nepochybně brzy navážeme nějakými dalšími dojmy z her jako Gran Turismo 7 nebo Resident Evil Village. Naše první zážitky z GT7 jsme včera zaznamenali v živém vysílání. Podívat se tu můžete i na další tituly výše uvedeného výčtu.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
„Jeho váha je pořád dost znát. Tady stále vnímám omezení současné technologie a těším se na další vývoj a miniaturizaci v této oblasti. Třeba pohledy směrem vzhůru mohou být kvůli hmotnosti headsetu poněkud nepohodlné.“
Čili ano, máš pravdu, hmotnost není zanedbatelná. Naopak se zamlžováním čoček jsem za celou dobu s PS VR2 neměl problém ani jednou. Tady nové řešení funguje skvěle.
Zkus třeba tyhle rady dole
https://lordsofgaming.net/2023/02/widespread-sense-controller-issues-plague-ps-vr2-launch/