branding
Forza Motorsport, Microsoft, Forza Motorsport nabídne 500 aut a 20 tratí

Forza Motorsport nabídne 500 aut a 20 tratí

Datum vydání stále neznáme. Jak je to se slibem 4K a 60 fps v kombinaci s ray tracingem?

26. 1. 2023
Název: Forza Motorsport Vývojář: Vydavatel: Platformy: , Žánr: Datum vydání: 10. 10. 2023

Jak zástupci Microsoftu avizovali dopředu, součástí včerejšího přenosu Developer_Direct měla být nová ukázka z Forzy Motorsport, od které jsme si dopředu slibovali především gameplay video, konkrétní informace o obsahu a očekávali jsme i zveřejnění data vydání. Téměř na všechny body došlo, hned na úvod ale musíme bohužel konstatovat, že termín uvedení zůstává i nadále nekonkrétní a hra má podle oficiálních informací vyjít někdy v průběhu letošního roku. Neznamená to ale, že bychom byli prezentací zklamáni – naopak, dozvěděli jsme se o 500 dostupných vozech, 20 závodních lokacích, viděli jsme v akci dynamické počasí, došlo na zvuk, detaily okolí trati a také jedno prohlášení, které přináší řadu otázek, leč zatím bez odpovědí. Forza Motorsport má nabídnout hraní ve 4K s 60 fps a odlesky vytvořené pomocí ray tracingu, což se může zdát na první pohled pro konzole Xbox Series X a Xbox Series S technologicky nemožné.

Začněme ale základními informacemi, které jsou dané a přináší s sebou jasné očekávání. Jak už je uvedeno výše, Forza Motorsport nabídne více než 500 vozidel, na která bude možné aplikovat přes 800 unikátních vylepšení a modifikací. Zdá se to jako ohromující číslo a v kombinaci s technologickým pokrokem je zjevné, že si milovníci aut přijdou na své, abychom ale zůstali objektivní, předchozí díl odstartoval s více než 700 vozidly a číslo postupně narostlo až na hodnotu kolem 850. Kvantita ale samozřejmě nemusí převyšovat kvalitu, a o tu jde podle prohlášení vývojářům z Turn 10 nejvíce. Jednak zmiňují, že na seznamu jsou ta nejmodernější auta, která nikdy ve hrách série Forza Motorsport nebyla a jednak poukazují na kvalitu jejich zpracování, která má podtrhnout generační skok. Mluví především o využití spektrofotometru, který poskytuje data o způsobech odrazu světla od konkrétního materiálu, díky čemuž mají mít vozy v nové Forze Motorsport mnohem realističtější podobu. Ve videu je rovněž částečně zachycen model poškození, který má být unikátně implementovaný na všechna vozidla v nabídce a individuálně vývojáři přistupovali například i k vrstvení nečistot či prachu na exponovaných místech.

Fyzika, grafika, zvuk

Důležitou součástí je také fyzikální systém jízdy, o kterém si sice budeme moci udělat přesný obrázek až při vlastním hraní, ale vývojáři podle očekávání mluví o tom, že nová Forza posune laťku výrazně výš. V článku na blogu Xbox Wire přímo uvádí, že pokroky, které na tomto poli lidé z Turn 10 učinily, jsou ve výsledku větší, než jakých vylepšení se dočkaly předchozí tři díly série dohromady. Těžko říct, co to přesně znamená, ale ve videu se mluví o teplotě pneumatik, odlišných vlastnostech na různých površích, přirozené změně jízdních vlastností třeba s ohledem na pogumování trati a dalších vlivech, které se budou během závodů měnit. Do toho samozřejmě vstupuje také počasí a denní doba, rovněž dynamické, díky čemuž by podle vývojářů mělo být každé kolo závodů jiné a unikátní.

A když je řeč o prostředí, vývojáři oznámili 20 lokací s několika rozvrženími tratí jako Maple Valley, Laguna Seca, Spa-Francorchamps, Suzuka nebo Silverstone s tím, že si pro prezentaci vybrali okruh Kyalami v Jihoafrické republice. Demonstrovat na něm chtěli nejen kvalitu zpracování samotné trati, ale také jejího okolí, při jehož tvorbě – podobně jako u Forzy Horizon 5 – využili vývojáři fotogrametrii a laserový scanner, aby přinesli násobně realističtější zpracování s důrazem na detaily vegetace nebo tisícovky plně animovaných 3D diváků. Posledním bodem, o kterém vývojáři mluví nejen na blogu, ale také na oficiálních stránkách, je zvuk, který vznikal za přispění technologií Windows Sonic a Dolby Atmos. Cílem bylo přinést novou hloubku a pestrost zvukových detailů, ať už se to týká motorů nebo třeba zvuků pneumatik, což by měly ještě podtrhnout finesy typu hlasatele na tratích, kteří budou adekvátně komentovat důležité body závodu.

Technologické možnosti konzolí

Teď se ale dostáváme k avizovaným nejasnostem, na které v tuto chvíli neexistují přímé odpovědi. Vývojáři opatřili nové video poznámkou, že všechny záběry jsou přímo ze hry a v rozlišení 4K, což by samo o sobě nebylo nijak zarážející. V prezentaci ale vedoucí pro obsah Arthur Shek uvádí, že hra renderuje obraz ve zmíněném rozlišení 4K při zachování 60 snímků za sekundu a s ray tracingem, který je vypočítávám v reálném čase. Co to ale přesně znamená, je nyní předmětem dohadů, protože PC může být nepochybně silnější než Xbox Series X a pro změnu slabší Xbox Series S nabízí pouze rozlišení 1440p a není pravděpodobné, že by výkonnostně zvládlo udržet cílový framerate i s ray tracingem. První otázka tedy zní, na jakých platformách bude Forza Motorsport takového výkonu dosahovat a druhou, zda je vůbec možné, aby to silnější Xbox Series X zvládl? Obrátit se můžeme na odborníky z Digital Foundry, kteří už v červnu loňského roku přinesli velmi podrobnou analýzu na základě tehdy dostupných videí a upřesnili některé věci.

V první řadě poukázali na to, že dosavadní videa byla podle vývojářů natočena prostřednictvím PC verze. Bohužel, tuhle informaci pro včerejší prezentaci zatím nemáme, ale dá se předpokládat, že tomu nebylo jinak. Důležitá byla rovněž poznámka vývojářů, že videa v sobě mixují záběry z hratelné části a módu pro opakované záběry, který bude vizuálně bohatší podobně jako tomu je třeba u Gran Turisma 7. I v tomto případě proto lze předpokládat, že nejinak tomu bylo i v nejnovějším videu a tyto dva světy je nutné oddělovat. Patrné je to zejména na odlescích či vyhlazování hran, které působí v sekvencích přímo ze hry jinak. Ačkoliv Digital Foundry nepředpokládalo, že by ve hře Forza Motorsport nepoužívala žádný systém pro vyhlazování hran, patrně se nejedná o hardwarově velmi náročné MSAA ale jinou technologii. A pak tu jsou samotné odlesky, které jsou na záběrech přímo ze hry téměř zrcadlové a na záběrech z replayů mnohem měkčí a mění se díky nim i materiálový efekt předmětu, od kterého se světlo odráží. Nutné je poukázat na to, že právě ony zrcadlové odlesky jsou hardwarově méně náročnější a zřejmě tudy vede cesta, jak výše uvedené prohlášení přetavit v realitu alespoň na Xboxu Series X.

Jak už jsme ale uvedli, na finální potvrzení či hlubší technologické detaily přímo od vývojářů musíme počkat, i když ne tak dlouho, jako jsme čekali na nové video. Už dnes od 18 hodin totiž proběhne avizované vysílání Forza Monthly, na kterém se bude mluvit právě o novém dílu a nepochybujeme, že se vývojáři pustí do hlubších detailů nežli na včerejší prezentaci

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru