V pátek 3. května vyšla zcela nečekaně česká hra Planet Nomads od studia Craneballs. Stalo se tak bez větší parády. Verzi 1.0.0.0 doprovodil jen stručný text a obešla se i bez tradičního launch traileru. Záhy se přitom snesla na autory hlasitá kritika ze strany stávajících majitelů. Vytýkají vývojářům nesplněné sliby, chyby, špatnou optimalizaci i mezery v obsahu. A řada z nich se obává, že se na situaci už v budoucnu mnoho nezmění. Ti ostřejší přitom poukazují na skutečnost, že rozdíl mezi poslední early access a finální verzí je údajně jen symbolický.
Titul poháněný enginem Unity začal vznikat zkraje roku 2015 a šlo o odvážný krok vývojářů úspěšných v mobilním prostředí do světa velkých her.
Rozhodli jsme se proto na problém podívat zblízka a kontaktovali autory hry, aby měli možnost na výhrady hráčů zareagovat. Nejprve je ale na místě alespoň stručná rekapitulace. Planet Nomads je sci-fi survival sandbox, v němž hráč v kůži hlavního hrdiny ztroskotá na cizí planetě a musí tu jednoduše přežít. Zjednodušeně řečeno jde o mix Minecraftu a Space Engineers, jehož vizuální stylizace hodně připomíná No Man’s Sky od Hello Games.
Hra je k dispozici pro Windows, Mac i Linux a momentálně se prodává na Steamu s dvacetiprocentní slevou za 15 eur a na GOGu za 17 dolarů. Titul poháněný enginem Unity začal vznikat zkraje roku 2015 a šlo o odvážný krok vývojářů úspěšných v mobilním prostředí do světa velkých her. V roce 2016 prošel titul úspěšně kampaní na Kickstarteru, kde si autoři řekli o 70 tisíc liber. Fanoušci nakonec na hru přispěli přes 96 tisíc liber. Na jaře 2017 hra debutovala v podobě early access verze, na které od té doby tým usilovně pracoval.
Studio Craneballs sídlí v Ostravě a za posledních 10 let vydalo řadu úspěšných mobilních her. Tituly jako Blimp: The Flying Adventures nebo Overkill byste mohli znát i vy. Přibližně dvacetičlenný nezávislý tým se po získání důležitých zkušeností odvážně pustil do vývoje velké hry a když s Planet Nomads začínal, rozhodně si nevybral špatně. Po survivalech a sanboxech ve sci-fi kulisách byl velký hlad a nabídka ani zdaleka nepřevyšovala poptávku tak jako dnes. Nicméně vývoj hry je zdlouhavý a náročný proces, přičemž situace na trhu se rychle vyvíjí a stejně tak se proměňují i chutě hráčů. Originální koncept dnes čelí tvrdé konkurenci. Jen málokterý žánr je tak saturovaný a přecpaný.
Je ale potřeba zdůraznit, že po celou tu dobu se autoři nevzdávali a na hře dál pracovali a pravidelně ji aktualizovali. Nečekané vydání přesto hráče zaskočilo a na stole se objevila otázka, co vlastně znamená pojem “hotová hra”. Zdaleka ne poprvé v poslední době. Craneballs připouští, že vše nešlo podle plánu a výsledek je věcí kompromisu. “V dlouhodobém hledisku se nám nedaří držet krok s konkurencí v žánru sandboxových her. Hráčské standardy tohoto žánru neúprosně stoupají a nám se nedaří zhodnocovat své investice,” napsali nám autoři Planet Nomads.
„Během let našeho vývoje se podařilo vystavět klíčové části hry, tak jak jsme o ní přemýšleli, ale nejednalo se o ucelenou hru.“
Ve stručné novince na Steamu vývojáři poznamenali, že se rozhodli vydat hru dříve, než zamýšleli, protože dokončili příběh. Titul má několik konců, je třeba rozluštit místní záhadu a přežít. Na oficiálním webu už byli konkrétnější a uvádí, že se jim povedlo připravit dosud nejlepší verzi hry. Přiznávají, že to byla dlouhá a divoká jízda s pár výmoly na cestě, ale dosáhli podle svých slov cíle. Vedle příběhu se navíc v posledních měsících pokusili vyladit další části. Craneballs říkají, že hra prodělala řadu změn, ale teď cítí, že dosáhli toho, o co usilovali. Současně poděkovali fanouškům za jejich neutuchající podporu a zpětnou vazbu, které se jim dostávalo v rámci programu předběžného přístupu.
Jenže právě přízeň publika nyní autoři ztrácí. Ohlasy na Steamu jsou smíšené a na Planet Nomads se valí hodně kritiky, která zesílila poté, co autoři oznámili opuštění early accessu. Slibná hra podle zákazníků z tábora kritiků nedokázala naplnit svůj potenciál a promarnila příležitost. Chybí jí prý obsah, působí nedokončeně a potýká se s výkonem. “Během let našeho vývoje se podařilo vystavět klíčové části hry, tak jak jsme o ní přemýšleli, ale nejednalo se o ucelenou hru,” prohlásil tým pro Vortex. Na druhé straně by nebylo fér nevypíchnout, že řadě lidí se navzdory nastíněným problémům líbí a dál věří v její úspěch. Bylo by nošením dříví do lesa tlumočit tu jednotlivé komentáře, sami si je můžete projít na Steamu.
Paradoxně je to přitom právě Steam, který vývojářům přidělal v poslední době vrásky. Podobně jako mnoho jiných autorů si i Craneballs stěžují na změny ve fungování distribučního kanálu, který upřednostňuje obří hry před těmi nezávislými. “Během posledního roku vývoje se potýkáme s výrazným propadem návštěvnosti ze strany Steamu a to Planet Nomads postavilo do existenční situace,” vysvětluje studio. “S touto situací jsme naložili tak, že jsme hru uvedli do uceleného stavu nabízející několik hodin řízeného herního zážitku v sandboxovém světě s příběhovou linkou. Doufáme, že alespoň toto někteří hráči ocení a najdou si v Planet Nomads opět zalíbení,” dodává tým.
Craneballs si uvědomují, že to nemusí v dnešní situaci stačit. “Kritika od hráčů je samozřejmě oprávněná,” poznamenává sebekriticky ostravský tým s tím, že volil menší zlo. Smyslem tohoto textu rozhodně není vývojáře očernit, pošpinit nebo poškodit. Rádi bychom jen vnesli více světla do celé situace. Leckoho z vás totiž vydání možná překvapilo. Mnozí se mohou podivovat rovněž tomu, proč hra, která se těšila převážně pozitivním verdiktům, přišla o přízeň části fanoušků.
Rok 2018 byl zjevně pro Craneballs tvrdou zkouškou. Podle svých slov neměli dost zkušeností s dlouhotrvajícím vývojem tak velkého projektu.
Ve skutečnosti se ale k opuštění early accessu už nějakou dobu schylovalo, jak si mohli pozorní hráči povšimnout. Blížícímu se vydání plné verze se autoři věnovali na svém blogu důkladněji třeba v prosinci 2018, kdy oznámili, že jsou si jistí, že hru vydají v červnu 2019, takže zase nejde o takový blesk z čistého nebe. Tehdy napsali, že i když se nevybralo dost peněz na všechny stretch goaly, chtěli dostát všem svým závazkům, doplnit všechny možné prvky a učinit ze hry hit. Už tehdy ale také padlo, že ekonomická realita jim neumožní dokončit hru v původně zamýšleném rozsahu. Rok 2018 byl zjevně pro Craneballs tvrdou zkouškou. Podle svých slov neměli dost zkušeností s dlouhotrvajícím vývojem tak velkého projektu.
Tým zeštíhlil a pravděpodobně se znovu chtěl zaměřit spíš na mobilní tituly. Dokončit hru se zdálo být nemožné. “Zvažovali jsme dokonce zrušení hry bez toho, aniž by opustila early access,” napsal tým v prosinci. Podpora komunity ale autorům dodala další potřebnou energii. Část studia byla převelena na další projekty, ale navzdory tomu se povedlo Planet Nomads dále vylepšovat a přidávat nový obsah i funkce.
Snad se nám povedlo trochu víc objasnit, v jaké situaci se vývojáři a hra ocitla a proč finální verze nedopadla třeba úplně podle představ hráčů ani samotných autorů. Je to jen další důkaz skutečnosti, jak tvrdý tenhle byznys je. A že když jakékoli studio není schopné dostát všem svým slibům, závazkům a vlastním představám, není v tom obvykle špatný záměr. Připomíná nám to, že součástí herního byznysu nejsou jen oslavovaná vítězství, ale i malé neúspěchy.
Důležité je přitom zdůraznit dvě věci. Nikde není psáno, že se nemůže Planet Nomads dočkat dalších záplat. Opuštění early accessu nemusí nutně znamenat konec dalších updatů. A především my sami jsme zatím neměli možnost plnou verzi vyzkoušet, takže vám můžeme tlumočit jen výtky ostatních hráčů. Jestli jde o oprávněnou kritiku, anebo přehnané reakce, je v tuto chvíli obtížné rozklíčovat. Ale bylo by hloupé zavírat oči před tím, že vyšla dlouho očekávaná česká hra jen proto, že to tentokrát nevypadá na jednoznačný úspěch. A stále je třeba si opakovat, že navzdory hlasité kritice se najdou fanoušci, kteří se titulu a autorů zastávají.
Autoři nikoho nepodvedli, jen neobstáli v krajně nepřátelském prostředí.
Vše je věcí interpretace. Někdo se zlobí, že se výsledek nepodobá vizi z Kickstarteru. Jiní píší, že Craneballs udělali zjevně, co bylo v jejich silách. A pokud si hra nedokázala na sebe vydělat dost peněz, nemusí to být nutně jen kvůli tomu, že je špatná. Spousta dobrých projektů se krčí na Steamu ve stínu obřích projektů a nakonec končí v propadlišti dějin. S ohledem na nedostatek finančních prostředků a dlouhý vývoj je spíš úctyhodné, že Craneballs nehodili flintu do žita a pokusili se udělat maximum a přiblížit ambicióznímu plánu.
Přesně to vystihuje příspěvek uživatele Steamu s přezdívkou FlakMagnet, který naznačuje, že autoři nikoho nepodvedli, jen neobstáli v krajně nepřátelském prostředí. “Za své peníze jsem dostal 400 hodin zábavy. Jsem smutný, ale ne zahořklý,” dodává.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
když jste začínali, tak jsem Vás bral jako nesmyslný projekt vedle GAMES.CZ.
Před časem jsem Vám psal, že už jste pro mně jako CZC.CZ versus ALZA.
A teď už Vás musím pochválit, protože se mi zdá že, už Vás upřednostňuji před GAMES.CZ 🙂
Zvláště po tom posledním podcastu na GAMES.CZ, kdy se mi zdá, že se z toho GAMES.CZ stává taková tlachárna, protože tam jsou schopni poměrně dlouho v podcastu plácat o nějaké nesmyslné vizi nové hry ….
Už jste pomalu pro mně takovým Googlem vs Microsoft (GAMES.CZ)
Jen tak dál …
Ne takhle se to sliby až moc podobalo na Space Engineers a slibovat víc než stihli udělat ….no ani No Man’s Sky bych si po vydání nekoupil 😉