Před neuvěřitelnými 10 lety vyšla hra Plants vs. Zombies. Hit od PopCap Games debutoval na Windows a Macu 5. května 2009. Velmi brzy se pak úspěšně rozšířil na další platformy a v minulých letech se dočkal pokračování i spin-offů. Samotné studio PopCap Games se pak v roce 2011 stalo součástí EA. Tower defense hit si fanoušky získal návykovou hratelností, chytlavým ovládáním i humorem. Hra obsahovala řadu narážek a vtípků. Jednou z nejvýraznějších byla tancující zombie připomínající Michaela Jacksona z Thrilleru. Autoři byli ale nuceni ji časem ze hry odstranit a nahradit ji obecnější disco zombie.
Původně se hra měla jmenovat Lawn of the Dead (Trávník mrtvých) v narážce na kultovní horor Dawn of the Dead (Úsvit mrtvých) z roku 1978 režiséra George A. Romera. Název byl změněn kvůli právním důvodům. Hra strávila ve vývoji přibližně tři roky a její původní designér George Fan se teď pochlubil na Twitteru původními návrhy pro Plants vs. Zombies. Původně se přitom nemělo ve hře bojovat s nemrtvými, ale s mimozemšťany z jeho předchozí hry – Insaniquarium. Až když Fan načrtl první zombie, téma se změnilo. A její podoba je opravdu velmi blízká tomu, co známe z finální verze.
Ve stejné době se do návrhu dostaly i proslulé slunečnice coby váš hlavní zdroj. Původně měli hráči zalévat a trhat květiny ve tvaru ředkvičky Autor si pohrával rovněž s počtem cestiček, po nichž se zombie blíží k vašemu domu domu. Původně přitom George Fan podle svých slov počítal s tradičnější řešením tower defense her. Namísto “uliček” by se nepřátelé proplétali bludištěm, které byste pro ně postavili. Zprvu také návrh kalkuloval se šesti cestičkami namísto pěti. Inspirován karetní hrou Magic: The Gathering chtěl také Fan nejprve víc pracovat s motivem budování balíčků z pytlíčků se semínky.
Zajímavý je i původ květiny nazvané Peashooter. To je ta základní, co po nepřátelích střílí hrášek. George Fan prozradil, že nejdříve se mělo jednat o podobně fungující rajče. Inspiroval se podle svých slov postavou nazvanou Snifit ze hry Super Mario Bros. 2. Ocenil přitom schopnost komunikovat s hráčem beze slov, v níž vyniká proslulý designér Šigeru Mijamoto. Každý si při pohledu na postavu domyslí, co umí.
George Fan prozradil, že postava nazvaná Crazy Dave je inspirovaná skutečným člověkem, jen autoři zdůraznili jeho bláznivost.
Je opravdu úžasné vidět tyto rané návrhy a odhalit původ některých prvků na hře, kterou hrají a obdivují miliony lidí. George Fan naznačil, že se podělí o další zajímavosti. Mezitím se k němu se svými archivními materiály připojil původní výtvarník hry Rich Werner. Ukázal třeba evoluci základní zombie, prozradil i to, že ve hře mohly být i zombie děti a převedl jejich zamýšlenou podobu.
George Fan pracoval v PopCap Games osm let a odešel v roce 2012. Herní vývoj ale samozřejmě neopustil a naposledy vydal titul Octogeddon. Na Plants vs. Zombies dělal kromě zmíněného grafika s programátorem a z větší části jde o práci pouhých tří lidí. V aktuálním rozhovoru pro Destructoid ještě například prozradil, že postava nazvaná Crazy Dave je inspirovaná skutečným člověkem, jen autoři zdůraznili jeho bláznivost. O jeho “dabing” se taktéž postaral George Fan.
Práskl ale i to, co se do hry nedostalo. Třeba možnost zastavit čas s pomocí jablka s ciferníkem. Pokud jde o oblíbeného nepřítele, volí Fan bobový tým zombie. Ale snil třeba také o zombie tenistovi, který by dokázal odrážet hráškové střely Peashootera. Současně prý ale není nic, co by si jinak přál na hře doplnit. Měl podle svých slov dostatek času a zdrojů, aby udělal tu nejlepší možnou hru, takže by nic neměnil. Práce na Plants vs. Zombies byla podle Fana unikátní. Nic, na čem pracoval předtím nebo potom, nešlo tak hladce. Přál by si proto pochopit spíš to, čím to bylo.
I když Fan už na značce nepracuje, stále pro ni má slabost a někoho možná překvapí i to, že mu nijak nevadí, že se série Plants vs. Zombies rozrostla do dalších žánrů. Smysl mu to dává například u karetních Plants vs. Zombies Heroes, když originál také počítal se směsí tower defense a karetních mechanismů. Akce Garden Warfare z roku 2014 ho naopak překvapila. Pochyboval o tom, že ji půjde udělat kvůli omezeným pohybovým schopnostem květin. Přesto je rád, že se mýlil. “Doufám, že bude PvZ pokračovat v tomto trendu a rozšiřovat se do dalších žánrů,” prohlásil Fan s tím, že by si série měla s sebou pokaždé vzít kouzlo originálu.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.